Gå til innhold
Arkivverket

Roder og Gater i Bergen


Tore Svenning
 Del

Recommended Posts

En gang hadde man en liten tjeneste som opptraådte under "Overgang roder-gatenamn i Bergen". Jeg finner rester av den hist og pist på web, men hvert sted viser det seg å være en "broken link".

 

Her det noen andre som har sett sporefter dette sky, lille dyret?

 

Menge hilsenr og fortsatt god jul,

 

Tore Svenning

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Trekker frem denne, da Gamle Digitalarkivet jo er stengt. Finnes denne databasen ett eller annet lurt sted? 

 

På forhånd takk for hjelpen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt mye glede av dette verktøyet: http://bergis.uib.no/bergentm.html

 

Trykker man på et hus kommer rode, husnummer og gatenavn opp. Trykker man deretter på "Vis [gatenavn]" får man ytterligere informasjon om personer som er registert på denne roden/husnummeret, samt matrikkelinformasjon.

 

Til slutt: Ikke stol helt blindt på denne informasjonen. Jeg har selv erfart feilregistreringer her. 

Endret av Frank Marton Pedersen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk! Det er vel også forskjell til forskjellige tider, Jeg leter jobber akkurat nå med Bergen på 1840-1900-tallet og ting har sikkert endret seg. Det viktige er også å få en følelse med ca hvor det var, område/kirkesokn, så får vi håpe at adressen er noenlunde riktig 🙂  

 

Det verktøyet du viser kan kanskje komplettere databasen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, Laila N. Christiansen skrev:

Takk! Ser jo grunnen til at jeg ikke fant den 🙂 

 

 

Den er å finne på Finn kilde / Bergen / Søkbar og fritekst: Overgang (hele navnet er Overgang rode-gatenavn i Bergen 1906-1907)

 

https://www.digitalarkivet.no/search/sources?s=Overgang+&from=&to=&format=tab_ftr&archive_key=&m[]=1301

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det regnet jeg med, Laila. 🙂  Jeg tenkte hele ‘oppskriften’ også kan være til nytte for andre som lurer på det samme. 💡

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.