Gå til innhold
Arkivverket

Hvor ligger denne adressen: Damsgårdsgaten 4


Gunnar Olsen
 Del

Recommended Posts

Jeg ønsker å finne hvor Damsgårdsgaten 4 var på Laksevåg i Bergen (før Laksevåg ble slått sammen med Bergen kommune). Finnes det kanskje et kart over eiendommene i Damsgårdsgaten/Damsgårdsveien som kan vise eiendommens beliggenhet?

 

Jeg finner "Lille Damsgårdsvei 4" ikke langt fra Laksevåg kirke, men ikke Damsgårdsgaten 4.

 

Kan Damsgårdsgaten 4 ha vært tett ved BMV i Solheimsviken?

 

I noen gamle bilder fra Marcus bildesamling ser jeg at "Lille Damsgårdsveien" blir omtalt som "Damsgårdsgaten.

 

Jeg klarer kun å finne Damgsgårdsgaten 14 i nærheten av Solheimsviken.

 

Ved søk i Adressebok for Hordaland 1947, ser jeg at "Damsg. vei" ligger i Bergen kommune, mens "Lille Damsgårdsvei" og "Damsg.g" ligger i "Laksevåg Herred".  IFA malingfabrikk hadde eksempelvis adressen "Damsg. vei 35" 

 

Er det noen som kan hjelpe meg?

 

På forhånd takk for hjelpen!

Endret av Gunnar Olsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for lenken.

 

Jeg har nå funnet frem til at Damsgårdsgaten 2 har endret nr. til 174.

 

Damsgårdsgaten 174 er kulturhuset på Laksevåg.

 

Jeg regner nå med at Damsgårdsgaten 4 må ha vært et (nabo) hus til denne adressen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for lenken.

 

Jeg har nå funnet frem til at Damsgårdsgaten 2 i dag har adressen "Damsgårdsveien 174.

 

Damsgårdsveien 174 er kulturhuset på Laksevåg.

 

Jeg regner nå med at Damsgårdsgaten 4 må ha vært et (nabo) hus til denne adressen. 

 

Flyfoto fra 1948.pdf  som viser Laksevåg kirke Damsgårdsgaten 4 (?) og Damdsgårdsgaten 2 (I dag Damsgårdsveien 174)

 

Men er det noen som kan bekrefte at jeg har rett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei tilbake Ottar

 

Jeg takker så mye for opplysningen, og nå vet jeg at adressen Damsgårsgaten 4, er endret til Damsgårdsveien 176. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.