Gå til innhold
Arkivverket

Folketellinger i Excel-format


Nils Andreas Vibe
 Del

Recommended Posts

Hei! Jeg har har i det siste arbeidet med en artikkel for det lokale historielaget om Risør ca 1900. Utgangspunktet er historien til mitt eget hus og bydelen det ligger i der drøyt 20 hus ble oppført i perioden 1895-1905. I den forbindelse har jeg hatt stor nytte av folketellingen fra 1910. (Dessverre mangler store deler av tellingen fra 1900 for Risør, også mitt område). Siden jeg har lang erfaring fra yrkeslivet med bruk av registerdata, slo det meg raskt at det enkleste ville være å laste ned datafiler for bydelen og hele kommunen som jeg siden kunne importere i et statistikkprogram for videre analyser. Som sagt så gjort. Jeg brukte Registreringssentral for historiske data og kopierte side for side med til sammen ca 3900 personer fra 1910-tellinga over i Excel, i alt 20 sider. Siden importerte jeg dette i Sofastats, et gratis statistikkprogram som kan lastes ned fra nettet. Nå analyserer jeg disse dataene ved å sammenlikne befolkningen i den nye bydelen, ca 180 personer, med resten av Risørs befolkning. Det er litt av en gullgruve jeg på den måten har fått tilgang til.

 

Å laste ned data på denne måte er imidlertid en svært tungvint og arbeidskrevende metode. Det finnes allerede en mulighet for å laste ned pdf-filer, men disse lar seg ikke uten videre konvertere til et egnet format for dataanalyse og er bare egnet som lesefiler for oss brukere. Excel har imidlertid et lav terskel for å kommunisere med andre programmer og det skulle ikke forundre meg om det var mulig å konvertere fra det formatet data ligger i opprinnelig i Digitalarkivet til excel. Den søkbare basen må jo bygge på slike filer. Finnes denne muligheten kanskje allerede? Jeg vil tro at spørsmålet jeg stiller har blitt stilt av faghistorikere og demografer før meg

 

Med vennlig hilsen

 

Nils Vibe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.