Gå til innhold
Arkivverket

Svensk nøtt - Anna Stina Andersdotter, født i Bro 1809


Ole Henrik Ystehede
 Del

Recommended Posts

Hei, selv om dette sikkert burde vært lagt ut på svenske anbytarforum, forsøker jeg meg likevel her - har sett at det er flere av forumets medlemmer som er skarpe på å finne frem i svenske kilder.

Min tippoldefar Jan Petter Hammerstrøm (senere innvandret til Norge og Halden) ble født i Ed (Liljedal bruk) i Värmland i 1847 av foreldre Petter Johansson og Anna Stina Andersdotter. Petter Johansson har jeg funnet anene til, hans far kalte seg Gaperman og kom fra Gaperhult i Eskilsäter. Men moren Anna Stina har jeg ikke klart å finne opphavet til. Her er min tippoldefar født i 1847. Merk at det står "fästekvinna", og ikke uekte. 

 

image.png.582cdd209e39f0a3832c413f87e5f185.png

 

Anna Stina var enke, og hadde vært gift med en Emanuel Hammerstrøm tidligere. Siden min tippoldefar var smed, var det kanskje derfor han tok dette navnet senere. 

 

På et hvert husforhør i foregående år - inkludert flyttelengder - står Anna Stina oppført med fødselsåret 1809, fødested Bro og fødselsdatoen 23/8.

 

Her fra husforhør i Liledal glassverk 1850. (Her står også svigerfar Johannes Gaperman og svigermor Sara Andersdotter nevnt. Ektemannen til Anna Stina har antatt etternavnet Gräs, uten at jeg har klart å finne ut hvorfor. Det er i det hele tatt litt snodig hvordan denne familien antar etternavn)

 

image.png.054a909f1c0414e25412354e7dc8dc83.png

 

Problemet er at jeg ikke klarer å finne henne født i Bro på rett dato. Det finnes en Anna Stina Andersdotter født tidligere dette året, men siden 23/8 brukes så konsekvent er det liten grunn til å tro det er henne. Navnet er jo på ingen måte uvanlig.

 

Hvis noen med tilgang på svenske kilder har tips som kan knekke denne nøtten, er det supert!

 

vh Ole Henrik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

?

Sverige, födelseuppgifter för personer som avled mellan 1802 och 2006
Namn:    Anna Stina Gräs
[Anna Stina Andersdotter] 
Födelsedatum:    23 aug 1809
Födelseort:    Bro, Värmland, Sverige

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.