Gå til innhold
Arkivverket
Stein Ole Kjær

Elverum - Marthe Larsdatter Houm - feil i Elverum Bygdebok?

Recommended Posts

Stein Ole Kjær

Jeg har vært innom denne familien i en tidligere tråd, men siden dette nå dreier seg om Elverum så har jeg startet denne nye tråden.

Jeg har tatt tak i Marthe Larsdatter som ble gift med Syver Eriksen 12.6. 1810 i Elverum.

Iflg. Elverum Bygdebok 4 s. 251 under Hogstad, så skal dette være Marthe Larsdatter fra Houm som ble født i 1779 og d. 1826. Den eneste Marthe Larsdatter jeg finner døpt som passer er datter av Lars Larsen Storberget. Men i Finne-Grønn sin bok så skal Lars Larsens datter være gift med Ole Hågensen Sveen den 20.10.1809.

Men - også når Syver og Marthe gifter seg står hun som Marthe Larsdatter Houm. Noen med kunnskap om Elverum som kan hjelpe?

mvh

Stein

Lenke til tidligere tråd:

Endret av Stein Ole Kjær

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Stein Ole Kjær

Jeg sittet og studert Finne-Grønn sin bok om Elverum og har selv de øvrige i bokhylla. Det er derfor jeg prøver å se om noen som kjenner Elverum ut over dette kan svare, da jeg faller litt av når det kommer til de opplysningen som er gitt i de nye bygdebøkene.

Stein

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Ronny R. Haugen

Anbefaler at du leser svarene du har fått i dine tidligere tråder om denne familien.

Bevis mangler, men en god mulighet for Martes opphav har jeg allerede lagt fram i innlegg 6 i denne tråden fra 11. juni i år:

Dåpen til kandidaten finner du i kirkeboka for Elverum 1777-1793 under seksjonen for uekte døpte fra 1778.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive