Gå til innhold
Arkivverket

Jule nøtt, fotoalbum fra USA.


Tom Larsen.
 Del

Recommended Posts

Fikk dette albumet fra USA i dag, prøver å finne ut litt om hvem det har tilhørt.

Det står et navn først i albumet Peter James Curran N...........?  

Er det noen som klarer å finne noe om denne Peter James, et av bildene er merket grandpa Reed.

alle bildene, (så nær som nr 3) er ferrotypi. 

Peter James Curran N..........pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Tom Larsen. skrev:

Fikk dette albumet fra USA i dag, prøver å finne ut litt om hvem det har tilhørt.

Det står et navn først i albumet Peter James Curran N...........?  

Er det noen som klarer å finne noe om denne Peter James, et av bildene er merket grandpa Reed.

alle bildene, (så nær som nr 3) er ferrotypi. 

Peter James Curran N..........pdf

 

Jeg har merket meg grandpa Reed. Hvis Peter James skulle ha norske aner, så er Reed interessant. Reed er et lite tettsted i Gloppen kommune i Nordfjord, og Reed er fortsatt et norsk familienavn i bruk her i landet også

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Hans Martin og Olaf

 

takk for tilbakemelding.

Jeg har sett at det er Reed navn her i Norge, men jeg aner ikke om grandpa Reed har forbindelser her.

Norbome er også et etternavn har jeg sett, men uten tilgang på folketellingene er det vel vanskelig å finne Peter James.

tror ikke det er mange som har det navnet i New Hampshire.

 

 

Tom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Tom

 

Som amerikansk ville jeg lese etternavnet som Narbonne.

Dette er et fransk navn, og det er en rekke personer som heter Narbonne i Massachusetts med familienes opprinnelse i Quebec (fransk Canada). Spesielt per ancestry.com er det en Peter James Narbonne født 1955 i Fitchburg, Massachusetts (nær New Hampshire), hvis bestefar kom fra Quebec. Men det var Narbonnes i Salem, Massachusetts, så tidlig som på 1820-tallet, se https://www.nps.gov/sama/learn/historyculture/narbonne.htm. Det er også ganske få kalt Narbone, fra Italia.

Curran er et veldig vanlig irsk katolsk navn i New England.

Reed (
det betyr siv på engelsk) er også et veldig vanlig navn for engelske nybyggere i New England. Mest fremtredende i slutten av 1800-tallet var politiker Thomas Brackett Reed fra Maine, se Wikipedia på engelsk ogsvensk.

 

--Carl

Endret av Carl Geschwind
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.