Gå til innhold
Arkivverket

Middelalderen OPL Valdres, en oppgave for viderekomne


Astrid K. Halleraker
 Del

Recommended Posts

Her er en artig utfordring for dere på forumet som syns det er kjedelig med alt som slektsgranskere vet fra før.

image.png.567154cea2732f915937937303d3a571.png

Personen i midten har et X-segment som sannsynligvis stammer fra Semeleng Røn Vestre Slidre, ekteparet Fartegn Filippusson & Magnhild Jogrimsdtr, de levde på 1400-tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Middelalder i Norge regnes frem til innføring av reformasjonen 1537. Ingen av personene i tavleoppsettet later til å kunne henføres til middelalderen. Det er ikke opplyst på hvilken måte noen av de i tavlen skal være forbundet med personene omtalt under tavlen, som da forsøksvis er henført til 1400-tallet, som da selvsagt er regnet som en del av norsk senmiddelalder.

 

Utfordringen her ligger i at påstandene som er fremsatt er vanskelig å forholde seg til for både nybegynnere og viderekomne.

 

Hva er kildene til alt dette?

 

Vennlig hilsen

 

Are

Endret av Are S. Gustavsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, akkurat nå, her og nå, i dag er dette mer å regne som en morsomhet. Men siden du har vist interesse, skal jeg si hva jeg vet, så nøyaktig som det går an. Her er et ektepar

image.png.ea1f89000ae25eee3048ae5e7211d957.png

Jul Helgeson Skaveldene & Ragnhild Olsdtr Onstad. En av disse har gitt et DNA-segment på krom 1 til sønnen Ole Julson, som står som nr 1 i tavlen. Dette segmentet overlapper med tre DNA-slektninger på Østlandet og derom er det ingen tvil. DNA-segmentet stammer garantert fra Jul & Ragnhild. Så til arbeidshypotesen om forbindelsen til Semeleng. Det er begrunnet med en fjerde DNA-match til den opprinnelige trianguleringsgruppen. Denne fjerde personen er Vestlending og har bare en enkelt linje over Kjølen, nemlig Anne Fartegnsdtr Semeleng f. 1435.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men da er vi jo ikke kommet et skritt videre. Fortsatt tviholder du på Anne Fartegnsdotter, som du fortsatt hevder er født 1435. 

 

Status i Semeleng-tråden er jo at stort sett alt som ble lagt frem der kan strykes som feil og misforståelser. Det er da jeg lurer på om det er utøvd noe som helst kildekritikk ved sammensetting av også denne tavlen. Jeg sitter med følelsen av at det er mye ønsketenking her.

 

Husk at ingen lenke er sterkere enn det svakeste leddet. Og også her er det mye som later til å kunne ryke lenge før vi når 1400-taller, uansett om man kommer fra vest eller øst. Er det kanskje en likning med to ukjente som er ment? X og Y?

 

Vennlig hilsen

 

Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Elin Galtung Lihaug skrev:

Du skal vel ikke over Kjølen til Sverige, Astrid?

Beklager feil bruk av uttrykket, Kjølen er nå oppfattet som noe annet enn over fra Vest- til Østlandet. Det er det jeg mener, altså over fjellet til Øst-Norge.

Endret av Astrid Kaardal Halleraker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, Are S. Gustavsen skrev:

Status i Semeleng-tråden er jo at stort sett alt som ble lagt frem der kan strykes som feil og misforståelser.

Nei, status i følge NST-artikkelen 1994 og Similengjar-heftet fra 1925 har stamtavler som inkluderer Anna Fartegnsdtr. Der er også Vestlandssiden av etterkommere omtalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, Are S. Gustavsen skrev:

Er det kanskje en likning med to ukjente som er ment? X og Y?

Helt riktig. Et DNA-segment er helt unikt og må garantert ha samme opprinnelse. Det skyldes mutasjoner som oppstår en sjelden gang gjennom århundrene, likevel tilstrekkelig som identifikator til en slektslinje.

Jeg har gransket denne Vestlendingens forfedre nøye, og vraket flere hypoteser underveis. Så har siste versjon kommet til denne Semeleng-ætten fordi de andre forfedrene har alibi, de bodde andre steder osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er spesielt én person på tavlen ovenfor som studeres nå. Det er i generasjon 5, " Ole Knutsen Viste øvre Vestre Slidre Valdres OPL (1582-  )". Fordi i Similengjar Gards- og Ættesoga har jeg lest at noen av de første eierne av Semeleng forpaktet el. festet bort bruket Viste. Det kjedelige er at jeg finner ikke denne setningen igjen, men det ordner seg vel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Astrid Kaardal Halleraker skrev:

generasjon 5, " Ole Knutsen Viste øvre Vestre Slidre Valdres OPL (1582-  )".

Denne kommentaren er i seg selv ikke så viktig kanskje, jeg tar det med for å opprettholde orden og nøyaktighet. Setningen det refereres til var ikke fra Similengjar-heftet, men fra bygdeboka

"Gardar og slekter i Vestre Slidre" s. 592 Flash 596 under Brukshistorie Nedre Semeleng (som når rett skal være rett, ikke nevner feste- el. forpakteravtale).

 

Nils Halvorsen som eide så mye gods ...
"... i 1773 vart han bøtlagd fordi han hadde sloppe krøttera
sine der Nils Viste hadde retten ..."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Astrid Kaardal Halleraker skrev:

Nei, status i følge NST-artikkelen 1994 og Similengjar-heftet fra 1925 har stamtavler som inkluderer Anna Fartegnsdtr. Der er også Vestlandssiden av etterkommere omtalt.

 

Det jeg spesielt sikter til er at du ikke tar inn over deg Bjarne Hollunds innlegg i den nevnte tråden: https://forum.arkivverket.no/topic/215283-opl-oppslag-bygdebok-gard-og-bygd-nord-aurdal-skrautvål-gården-aabol-1700-tallet/?page=2&tab=comments#comment-1832659

 

 

Du har samtidig ikke påvist denne Annes eksistens, ei heller din forbindelse til henne. Ergo er du hittil ingen beviselig etterkommer og da blir fremleggene der med hensyn til DNA og både der og i denne tråden i forhold til middelalderproblemer, svært vanskelig å forholde seg til.

 

Dette begynner å minne mer og mer om ren bløff.

 

Vennlig hilsen

 

Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
På 29.12.2017 den 11.29, Elin Galtung Lihaug skrev:

Jeg anbefaler deg å slå opp Kjølen

For kort tid siden har jeg lært at ordet kjølen ikke betyr undersiden av en båt, men et skogsfelt eller -område, da er det enkelt å forstå at kjølen er et skogkledd område mellom rikene, og ikke en båtformasjon ned-opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 29.12.2017 den 11.29, Elin Galtung Lihaug skrev:

Du skal vel ikke over Kjølen til Sverige, Astrid? Jeg anbefaler deg å slå opp Kjølen og Langfjella på Wikipedia.

Beklager Elin, men Astrid har også rett:

 

«kjøl: langsgående midtdel i bunnen på fartøy; høydedrag; fjellstrekning; uproduktiv skogsmark mellom bygdelag.»

Caprona, Yann de (2014): Norsk etymologisk ordbok, s. 763

 

I Tanums store rettskrivingsordbok s. 255 står det at kjøl er midtkonstruksjon fra stev til akter i bunnen av fartøy og fjellrygg.

 

Tillegg: jeg ser nå at Astrid skrev Kjølen og ikke kjølen, og p.g.a. stor bokstav ble det et egennavn i stedet for fellesnavn.  Så løsningen er altså for Astrid sin del å redigere og skrive kjølen med liten forbokstav, så blir alt i sin skjønneste orden.

 

Mvh Lene B:)

 

Endret av Lene Benedicte Lauritzen
Tilleggsinformasjon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Lene Benedicte Lauritzen skrev:

uproduktiv skogsmark

er betydningen når det sies over Kjølen mellom Norge og Sverige, dette navnet Kjølen med stor forbokstav er egennavn og kan ikke brukes for landskapet mellom Øst- og Vestlandet slik jeg opprinnelig feilaktig skrev. Da er alle enige om den saken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Det er et sant utall av slektsforbindelser fra Valdres og Hemsedal over til Vestlandet. Det er ingen kjent forbindelse fra dette ekteparet til adelsætta på Semeleng, så mest sannsynlig er det et helt annet slektskapsforhold du må lete etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, Lars Løberg skrev:

Det er ingen kjent forbindelse fra dette ekteparet til adelsætta på Semeleng

Neivel, da har du skjønt poenget med DNA-analysen: å verifisere anelinjer som er ukjente i de skriftlige kildene.

23 timer siden, Lars Løberg skrev:

så mest sannsynlig er det et helt annet slektskapsforhold du må lete etter.

jeg har funnet akkurat det jeg lette etter på Vestlandet, ellers vil jeg tilføye at Østlandssiden blir gransket av ren nysgjerrighet for om mulig å identifisere ett segment som stammer fra Fartegn.

Endret av Astrid Kaardal Halleraker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.