Gå til innhold
Arkivverket

Hegra Nord-trondlag


Thomas Kristiansen
 Del

Recommended Posts

I min Svenska gren har jag ett par som heter Petter Håkanson F:1724?

och hustru Kerstin Eriksdatter F:1729?  Och deras dotter, Karin Pettersdatter F:1762?

Födelsedatum kan vara något fel, det är andrahandsuppgifter.(beräknade efter ålder i dödbok i Sverige)

Även att dom skulle komma från HEGRE är andrahandsuppgifter.

Dom ska utvandra till Sverige/Hemsjö mellan 1762-1790

 

Petter Håkanson föräldrar uppges heta: Håkan /Ingri Olofsdotter

 

Om någon har sett dessa, så snälla skriv en rad. :)

 

Med vänlig hälsning Thomas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør oppgi litt flere opplysninger om hvor personene bodde i Sverige.

 

Finner dette på Family Search:

https://www.familysearch.org/search/tree/results?count=20&query=%2Bgivenname%3Akarin~ %2Bsurname%3Apetterson~ %2Bfather_givenname%3Apetter~ %2Bfather_surname%3Ahåkansson~ %2Bmother_givenname%3Akerstin~

 

 

Endret av Grethe Flood
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tack grethe! Nu har jag något att gå på. Gäller bara att hitta något i kyrkböckerna . Försökte hitta vigsel 1749 men det var så svårläst 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ungkar og skiløper Peder Haagensen ble trolovet 22.03.1749 i Hegra og gift samme sted Dom 2. a Trinitatis = 2. søndag etter Trefoldighet 1749 = 15.06.1749 (http://www.morchslaegt.dk/bauers/kal_16a.htm). Men ektefellen heter Ingeborg Olsdatter Ingstadsnes (Ingstadnes):

 

Nord-Trøndelag fylke, Stjørdal (Værnes), Skatval, Lånke  (Leksdal), Øvre Stjørdal (Hegra) i Stjørdal, Ministerialbok nr. 709A04 (1740-1756), Trolovede 1749, Side 280
https://media.digitalarkivet.no/view/16370/283 (se høyre side) 

 

For å finne barna, kan du sjekke födelse- och dopböcker for Skallsjö og du kan også sjekke lysnings- och vigselböcker:

https://www.arkivdigital.se/sources/1107#h5169 

 

Men du må vel være abonnent.  

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du är helt otrolig på att hitta Grethe! Tack.  Från 1 februari är det gratiskyrkböcker i Sverige (Svar) Då skall jag dubbelkolla om det kan finnas någon ledtråd på denna sidan gränsen.

Det finns ju möjlighet att barn /( ev, fler barn) är födda i Sverige. Och att Petter/Peter med fru flyttade redan efter en ev, vigsel. Jag har med dubbelkollat 1749 vigsel som du länkade till. MEN ingen verkar stämma.

Inte det året.

 

Med vänlig hälsning Thomas 

Endret av Thomas Kristiansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er for meg en ganske interessant sak. Min morslekt kommer fra Hegra, og jeg har en rekke historiske kilder til dette området. Men akkurat nå er jeg på juleferie langt unna der jeg bor, og får ikke sjekke dette opp før henimot førstkommende helg.

 

Kun ett spørsmål. Hegre nevnes i denne saken. Det kan være både sognet Hegre eller gården Hegre. Vet du noe om det?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej Hans, Jag har bara sett att Hegra-Nordtrondlag förekommer i andrahands uppgifter på denna familjen, Har aldrig kunnat bekräfta det. Innan jag ser att det finns samma namn i Hegra för tiden, så håller jag det öppet.

Det jag säkert vet är att exakt samma familjenamn (Far/mor/dotter) Finns först i Skallsjö/Stålebo gård.

Och sedan i Hemsjö/Bohus gård. Allt i Sverige.

Hittade en vigsel på föräldrarna igår: Skallsjö 1748-12-18

Isåfall ska dom ha flyttat från Hegra före detta år.

 

Hittar man Petter Håkansson (med ev föräldrar Håkan /Ingri Olofsdotter)  och Kjerstin Eriksdatter

 i trakten skall det nog gå att knyta ihop säcken.

 

Med vänlig hälsning Thomas

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så har jeg foretatt noen søk i Digitalarkivet samt sett på deler av bygdebøkene for Hegra. Uten resultat. Jeg undrer meg på om navneformene kan være forsvensket? Når det gjelder Petter Håkonsen, så er navneformen Hågensen langt mer vanlig i Hegra enn Håkonsen. Peder kan også være en god erstatter for Petter. Har forsøkt noen søk på disse navneformene også, men ingen treff. Spesielt har jeg sjekket folket på Hegre gård. Der finnes ikke de nevnte personene.

 

Kerstin er en meget uvanlig navneform for kvinner på den tiden i Hegra, men den finns noen (navnet høres ganske svensk ut).

 

Thomas, vet du om navneformene du har oppgitt kan være "forsvensket". Eller kjenner du til om disse personene var knyttet til en gård, en husmannsplass f.eks.? Har du i så fall navnet på stedet?

 

Jeg fortsetter å lete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå gått gjennom bygdebøkene for Hegra uten å finne spor. Det kan betyr at de "ettersøkte" sannsynligvis er såkalte innerster, dvs folk som er i tjeneste på gårder. Disse har ikke bygdebøkene her mange spor av. Husmenn er rimelig godt dekket i de samme bøkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste Håkon Pedersen jeg finner i Hegraboka del II side 612 er Håkon Pedersen Floren født 1701 og gravlagt 18.mars 1760. Han ble gift 25.juni 1733 med Anne Olsdatter Einang. Det står at de hadde ingen barn. Men det er ikke uvanlig at barn er utelatt fra disse bøkene. Her må man kanskje lete etter eventuellt skifte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva tenker du på Ivar ?

 

Er det visningsnavnet mitt du tenker på så måtte jeg opprette ny konto da jeg ikke kom meg inn på den gamle. Så derfor var Odd Annar Tangen opptatt.

 

Men navnet mitt ses nederst i innlegget.

Endret av Odd Annar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er Odd Annar ditt fulle navn? En skal jo bruke fullt navn som visningsnavn. Er Annar et etternavn?

Endret av Ivar Kristensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Odd Annar skrev:

Hva tenker du på Ivar ?

 

Er det visningsnavnet mitt du tenker på så måtte jeg opprette ny konto da jeg ikke kom meg inn på den gamle. Så derfor var Odd Annar Tangen opptatt.

 

Men navnet mitt ses nederst i innlegget.

 

Ok, det er sikkert innenfor.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.