Gå til innhold
Arkivverket

Skifte etter Michel Ingebrigtsen, Inderøy 1795


Marianne Hella
 Del

Recommended Posts

Her kommer jeg til kort. Jeg har funnet skifte etter min tipp-tipp-tipp-tippoldefar Mikkel Ingebrigtsen som bodde på plassen Aagervigen på Inderøy, trolig under gården Norum.

Jeg klarer å tyde datoen 10. september 1795 og 18. mai 1795 - kanskje dato for skifte og dødsfall?

Jeg ser navnet Michel Ingebrigtsen, samt hans kone Gurru Sivertsdatter, og opplisting av barna Povel, Peder og Ingeborg, som på dette tidspunktet er hhv 30, 25 og 20 år. Jeg ser også plassen er nevnt, Aagerwiiggen, og Norum og Inderøen. Dette stemmer bra med andre opplysninger jeg har. Men jeg klarer dessverre ikke å tyde noe mer av denne teksten. Er det noen som kan hjelpe?

Siden jeg kommer fra en lang rekke husmenn, fattiglemmer og elendige som stort sett ikke eide noe som helst, er jeg veldig spent på om det faktisk var noe å skifte her, ettersom det er så mye tekst!

Håper det finnes noen som skjønner noe - jeg blir UTROLIG glad for det! I alle fall om noen skjønner noen biter her og der? Tusen takk på forhånd for hjelp.

https://media.digitalarkivet.no/view/24780/688?indexing=

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å tyde heile skiftet blir for mykje (iallfall for meg), så eg nøyer meg med ein del av innleiinga:

 

Giør Vitterligt: At Ao. 1795 den 18de Maii blev paa en Plads Aagerviigen kaldet under Gaarden Norum i Inderøens Præstegield og ditto Fogderie foretaget Registering og Vurdering over den samestæds ved Døden afgangne Mand Michel Ingebrigtsens og hans igeenlevene Enke Gurru SivertsDatters fælles Boes Effecter og Eiendeele til videre Lovlig Behandling, samt paafølgende Skifte og Deeling, efter at Gield og Udgift er vorden fradragen og vedkommende derfor er skeed Fyldestgiørelse imellem Enken bemeldte Gurru SivertsDatter paa den eene - og paa den anden Side den afdødes Børn og Arvinger, som blev opgivet at være 2de Sønner og 1 Datter, navnlig:

1. Sønnen Povel Michelsen fuldmyndig gift og opholdende sig her paa Inderøen.

2. Sønnen Peder Michelsen 20 aar gl.

3. Datteren Ingeborg MichelsDr 24 aar gamel ugift.

Til denne Forretnings Foretægt var efter foregaaende skeed Kundgiørelse af Kirkebakken indkaldet at møde og være tilstæde Enken med antagen Laugværge tilligemed den afdødes Børn og Arvinger, samt de umyndiges efter Loven fødde Værger og Formyndere for at opgive den fornødne Oplysning om Boets Tilstand og Forfatning; Ligesaa alle andre Vedkomende, som noget her i Boet kunde have at fordre, paastaae eller erindre med videre; Følgelig Kundgiørrelsens nærmere Formeld, som af Stædets Lænsmand Rasmus Myhrsloe er vorden forkyndt saaleedes Lydende:

 

Så vidt eg kan sjå enda verdiane i buet (etter offentleg auksjon) på 25 riksdalar, 1 ort og 15 skilling, medan gjeld og utgifter utgjorde 31 riksdalar og 17 skilling. Det vart derfor ikkje att noko til deling på arvingane.  

 

Mvh. Knut.

Endret av Knut H. Sæther
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk! Så flink du er, må jeg si :) Jeg synes det er helt umulig å tyde. Men kanskje jeg kan bruke tydingen din til å forsøke å forstå resten...

 

Det er ventelig at gjelda var større enn verdiene. Men dette betyr altså at det ble holdt en offentlig auksjon, og at alt ble solgt for dekke gjelden til Michel?

Jeg er imponert over at så mye ble skrevet ned, men det var antagelig fordi denne familien faktisk hadde noe som kunne selges. Lurer på hvor mye 30 riksdaler utgjorde den gangen?

 

Seks år senere i FT1801 bor enken Gurru med sønnen Peder og hans familie, og hun dør i juni 1805, 76 år gammel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I det neste avsnittet er det innkallinga til skiftesamlinga som blir referert, så det kjem ikkje fram så mykje nytt der. I dei to avsnitta deretter blir mellom anna formyndarane presentert, så da kan eg tyde den teksten i same slengen:

 

Efter saadan Bekiendtgiørelse  og Indkaldelse var ved Forretningen tilstæde StervboeEnken Gurru SivertsDatter med antagen Laugværge Lars Pedersen Farboe saavel som den afdødes Børn og Arvinger. Til Curator for den mindre Aarige Søn og som Formynder for den Umyndige Datter, indfandt og anmeldte sig ogsaa Peder Larsen Ørdahl som da deslige blev antaget og ansadt. Overværende Stædets Lænsmand Rasmus Myhrsloe tillige med de 2de af Kongelig Majts Foged over Inderøens Fogderie Velædle Hr Knud A. Sommer opnævnte Vitterligheds og Vurderings Mænd sc. Arnt Arntsen og Jon Arentsen Norum.

Paa Skifte Forvalterens Tilspørgende om hvorudi Boets Effecter og Eiendeele ere bestaaende, blev af Enke og Arvinger anviist følgende Løsøre Effecter, som blev registeret og af Mændene vurderet saaledes:

 

sc = scilicet (lat.) = nemlig.

 

Ja, i dette tilfellet har alle auksjonspengane nødvendigvis gått med til å dekkje utgifter og gjeld. Kva og kven dei har gått til er spesifisert i den siste delen av skiftet.

 

Når det gjeld det siste spørsmålet ditt, vil kanskje denne linken vere til hjelp:

 

Mvh. Knut.

Endret av Knut H. Sæther
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.