Gå til innhold
Arkivverket

Nils Levorsen Vrangen?


Torbjørn Steen-Karlsen
 Del

Recommended Posts

Jeg har en person som kalles Nils Levorsen Vrangen i et skjøte, datert 20. februar 1731 i Aust-Agder.

 

Jeg har prøvd og finne ut hvilken gård denne VRANGEN er, men finner ikke noe som ligner.

 

Noen som vet. Er vel i Aust-Agder distriktet eller over i Telemark da en del slektninger kom dit...

 

Mvh. Torbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Eneste plassen/gården  jeg finner med navnet Wrangen  er Wrangen i Spydeberg i 1801.

 

1801-teljinga for heile landet

Amt Prestegjeld Sokn Gard/hus Prestegjeldnr
2962 Smaalehnene Spydeberg Hæli Annex Wrangen 0123
  Nytt hushald Førenamn Etternamn Hushaldstill. Alder Sivilstand Yrke Kjønn
39966 * Peder Svensen Husbonde 24 I 1 ægteskab Gaardmand og bonde M fglass.gif
39967   Kistine Olsdtr Hs kone 25 I 1 ægteskab   K fglass.gif
39968   Nils Carlsen Tienestefolk 13 Ugivt   M fglass.gif
39969   Anne Olsdtr Tienestefolk 15     K fglass.gif

http://gda.arkivverket.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=f1801&gardpostnr=2962&merk=2962#ovre

Endret av Ann-Mary Engum
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Vi har også Vrengen, som er et sund mellom Tjøme og Nøtterøy. Gårdene rundt dette sundet heter ikke det, men tydingen av navnet er nok det samme. Vrangen behøver ikke å være et gårdsnavn, det er brukt på vann også. Vi finner de fleste Vrangen-navnene i Østfold og Buskerud (spes. i Eiker). Ellers nokså ukjent i landet for øvrig i følge  http://www.norgeskart.no (Statens kartverk). Det er imidlertid et unntak i Balsfjord!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk alle sammen. Ikke noen av disse navnene har dessverre noe med min mann her og gjøre. Ja, jeg bor bare 1 km fra Vrengen mellom Nøtterøy og Tjøme og det har ikke noe med denne og gjøre.

 

TSK.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.