Gå til innhold
Arkivverket

Ole Larsen og Johanne Nielsdatter, Larvik slutten av 1700-tallet


Tore Jørgen Løwe
 Del

Recommended Posts

Hvor kommer disse fra?

Det jeg har er følgende:

De giftet seg 22.mars 1787 i Larvik.

De døpte følgende barn i Larvik: Lars 1787, Ingeborg 1789. Marthe Cathrine 1793, Nils 1795, Johanne Olea 1798 (død 1800) og Johanne Olea 1801.

Ut i fra FT 1801 er de født ca 1749 og ca 1758. De ble begravet i Larvik henholdsvis 1812 og 1802. Alder ved død 63 og 48 år. Det innebærer at hun kanskje er litt eldre enn hva FT1801 indikerer, men differansen er godt innenfor feilmarginene.

Det jeg vet er at hans yrke var tylter. I FT 1801 var det bare en tylter i Larvik ved navn Ole Larsen. I 1803 er det et skifte i Larvik etter Torsten Olsen (http://digitalarkivet.arkivverket.no/gen/vis/27/pa00000000614368). Der opptrer tylter Ole Larsen som formynder for sitt søskenbarn Ole Torstensen. Siden det bare var en tylter ved navn Ole Larsen i FT 1801 i Larvik, så antar jeg at han som opptrer som formynder her er «min» Ole Larsen. Dette betyr at min Ole Larsens far enten var bror av avdøde Torsten Olsen eller hans første kone Anne Christensdatter (skifte 1773: http://digitalarkivet.arkivverket.no/gen/vis/27/pa00000000611322), dvs at Ole Larsen’s far enten het Lars Olsen eller Lars Christensen. Jeg har ikke funnet noen potensielle Lars Christensen, men jeg har funnet en potensiell Lars Olsen som attpåtil er tylter i ekstraskatten for 1764 (https://media.digitalarkivet.no/rk10041112141031). Han og kona Maren Nilsdatter har da en sønn Ole (og en Jakob). Jeg antar disse (Lars og Maren) er foreldrene til min Ole Larsen, men sikker er jeg ikke.

Når det gjelder Johanne Nilsdatter har jeg bare funnet en potensiell kandidat i skifte etter Nils Olsen Nedre Hobekk i Brunlanes (https://media.digitalarkivet.no/view/25456/135).

Hun er dog litt gammel. Hun var 26 i 1776, dvs født ca 1750 (og det stemmer med alder når mora hennes døde). Min Johanne har ei datter Marte som da kan være oppkalt etter ei søster av Johanne med ei annens søster Maren som fadder, men dette blir tynt. Jeg har ikke klart å finne hvor denne Johanne ble av.

Jeg har vært innom alle nærliggende prestegjeld og funnet flere mulige Ole Larsen, men som etter hvert har blitt sjekket ut. Når det gjelder Johanne Nilsdatter så har jeg ikke funnet noen andre.

Er det noen som kan kaste mer lys over dette ekteparet og deres opphav?

mvh

Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenkene du har lagt i parantes  virker ikke.

 

Skifteforretning: 1792-1812 1472

Person: Ole Larsen

PERMANENT ID: pa00000000614368 
Fornavn:
Ole
Etternavn:
Larsen
Gård:
-
Stilling/stand:
formynder tylter
Kjønn:
m
Alder:
-
Fødselsår:
-
Bosted:
-
Hjemstavn/Fødested:
-
Område:
-
Tinglag:
-
Skipreide:
-
Vigselsår:
-
Dødsår:
-
Rolle:
person
Relasjon til avdøde:
-
Etnisitet:
-
Merknader om personen:
Ole Torstensens søskenbarn

Navn Ole Torstensen

Gård:
-
Rolle:
arving
Relasjon til avdøde:
mannens sønn
Stilling/stand:
-
Bosted:
-
Alder:
-
Fødselsår:
-

Navn Ole Larsen

Gård:
-
Rolle:
person
Relasjon til avdøde:
-
Stilling/stand:
formynder tylter
Bosted:
-
Alder:
-
Fødselsår:
-

Navn Malene Jensdtr

Gård:
-
Rolle:
andre
Relasjon til avdøde:
mannens svigerdatter
Stilling/stand:
-
Bosted:
-
Alder:
-
Fødselsår:
-

Navn Torsten Olsen

Gård:
-
Rolle:
arvelatar
Relasjon til avdøde:
avdød ektefelle
Stilling/stand:
-
Bosted:
Thorstrand
Alder:
-
Fødselsår:
-

Navn Thone Olsdtr

Gård:
-
Rolle:
arvelatar
Relasjon til avdøde:
avdød ektefelle
Stilling/stand:
-
Bosted:
Thorstrand
Alder:
-
Fødselsår:
-

Navn Anne Marie Olsdtr

Gård:
-
Rolle:
arving
Relasjon til avdøde:
mannens sønnedatter
Stilling/stand:
-
Bosted:
-
Alder:
1 1/2 år
Fødselsår:
-

Navn Albreth Olsen

Gård:
-
Rolle:
andre
Relasjon til avdøde:
konas svoger
Stilling/stand:
los
Bosted:
Revesund ved Arendahl
Alder:
-
Fødselsår:
-

Navn Susanne Olsdtr

Gård:
-
Rolle:
arving
Relasjon til avdøde:
konas søster
Stilling/stand:
-
Bosted:
Revesund ved Arendahl
Alder:
-
Fødselsår:
-

Navn Erich Hansen

Gård:
-
Rolle:
andre
Relasjon til avdøde:
mannens svigersønn
Stilling/stand:
-
Bosted:
Langeland i Dannemark
Alder:
-
Fødselsår:
-

Navn Berthe Torstensdtr

Gård:
-
Rolle:
arving
Relasjon til avdøde:
mannens datter
Stilling/stand:
-
Bosted:
Langeland i Dannemark
Alder:
-
Fødselsår:
-

Navn Ole Olsen

Gård:
-
Rolle:
andre
Relasjon til avdøde:
mannens svigersønn
Stilling/stand:
sjømann
Bosted:
Torvet i Laurvig
Alder:
-
Fødselsår:
-

Navn Christine Torstensdtr

Gård:
-
Rolle:
arving
Relasjon til avdøde:
mannens datter
Stilling/stand:
-
Bosted:
Torvet i Laurvig
Alder:
-
Fødselsår:
-

Navn Elen Maria Torstensdtr

Gård:
-
Rolle:
arving
Relasjon til avdøde:
mannens datter
Stilling/stand:
-
Bosted:
-
Alder:
42 år
Fødselsår:
-

Navn Gunnild Maria Olsdtr

Gård:
-
Rolle:
arving
Relasjon til avdøde:
mannens sønnedatter
Stilling/stand:
-
Bosted:
-
Alder:
9 år
Fødselsår:
-
Id:
fa00000000480002
År:
1792-1812
Skifteregistreringdato:
1803-01-14
Embete:
-
Amt:
-
Prestegjeld:
-
Sokn:
-
Otting:
-
Gård/Stad:
-
Kategori:
-
Sum:
-
Merknader:
Skiftet sluttet 18.06.1803; se også skifteforhandlingsprotokollen, side 287
Protokollreferanse:
-
Side:
678
Løpenummer:
1472
Lenke til skannet side:
-

https://www.digitalarkivet.no/view/27/pa00000000614368

 

----

 Vestfold fylke, Larvik, Sandefjord, Ekstraskatt nr. 183.1 (1762-1768), Dokumentside, Side 29

https://media.digitalarkivet.no/rk10041112141031

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
På 31.12.2017 den 18.11, Tore Jørgen Løwe skrev:

Hvor kommer disse fra?

Det jeg har er følgende:

De giftet seg 22.mars 1787 i Larvik.

De døpte følgende barn i Larvik: Lars 1787, Ingeborg 1789. Marthe Cathrine 1793, Nils 1795, Johanne Olea 1798 (død 1800) og Johanne Olea 1801.

Ut i fra FT 1801 er de født ca 1749 og ca 1758. De ble begravet i Larvik henholdsvis 1812 og 1802. Alder ved død 63 og 48 år. Det innebærer at hun kanskje er litt eldre enn hva FT1801 indikerer, men differansen er godt innenfor feilmarginene.

Det jeg vet er at hans yrke var tylter. I FT 1801 var det bare en tylter i Larvik ved navn Ole Larsen. I 1803 er det et skifte i Larvik etter Torsten Olsen (http://digitalarkivet.arkivverket.no/gen/vis/27/pa00000000614368). Der opptrer tylter Ole Larsen som formynder for sitt søskenbarn Ole Torstensen. Siden det bare var en tylter ved navn Ole Larsen i FT 1801 i Larvik, så antar jeg at han som opptrer som formynder her er «min» Ole Larsen. Dette betyr at min Ole Larsens far enten var bror av avdøde Torsten Olsen eller hans første kone Anne Christensdatter (skifte 1773: http://digitalarkivet.arkivverket.no/gen/vis/27/pa00000000611322), dvs at Ole Larsen’s far enten het Lars Olsen eller Lars Christensen. Jeg har ikke funnet noen potensielle Lars Christensen, men jeg har funnet en potensiell Lars Olsen som attpåtil er tylter i ekstraskatten for 1764 (https://media.digitalarkivet.no/rk10041112141031). Han og kona Maren Nilsdatter har da en sønn Ole (og en Jakob). Jeg antar disse (Lars og Maren) er foreldrene til min Ole Larsen, men sikker er jeg ikke.

Når det gjelder Johanne Nilsdatter har jeg bare funnet en potensiell kandidat i skifte etter Nils Olsen Nedre Hobekk i Brunlanes (https://media.digitalarkivet.no/view/25456/135).

Hun er dog litt gammel. Hun var 26 i 1776, dvs født ca 1750 (og det stemmer med alder når mora hennes døde). Min Johanne har ei datter Marte som da kan være oppkalt etter ei søster av Johanne med ei annens søster Maren som fadder, men dette blir tynt. Jeg har ikke klart å finne hvor denne Johanne ble av.

Jeg har vært innom alle nærliggende prestegjeld og funnet flere mulige Ole Larsen, men som etter hvert har blitt sjekket ut. Når det gjelder Johanne Nilsdatter så har jeg ikke funnet noen andre.

Er det noen som kan kaste mer lys over dette ekteparet og deres opphav?

mvh

Tore

 

Gamle DA:

 

 

1801-telling for 0707 Laurvig

Amt Prestegjeld Sokn By Bydel Gate Gard/hus
236 Jarlsberg Og Larvik Laurvig Laurvig Laurvig Laurvig Provianthuus Bakken 4
  Nytt hushald Førenamn Etternamn Hushaldstill. Alder Sivilstand Yrke Kjønn
1340 * Gunild Maria Fahret Huusmoder 37 Enke efter første egtesk.   K fglass.gif
1341   Ole Jensen Hendes søn 7     M fglass.gif
1342   Hans Jensen Hendes søn 4     M fglass.gif
1343 * Ole Larsen Husbonde 52 Gift første gang Tylter M fglass.gif
1344   Johanne Nielsdtr Hustrue 43 Gift første gang   K fglass.gif
1345   Ingebor Olsdtr Deres datter 12     K fglass.gif
1346   Marthe Cathrine Olsdtr Deres datter 9     K fglass.gif
1347   Johanne Olie Olsdtr Deres datter 1     K fglass.gif

http://gda.arkivverket.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=f18010707&gardpostnr=236&personpostnr=1344&merk=1344#ovre

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det fremgår av første innlegg at mye gransking er utført, og det medlemmene

på forumet så gjerne ser, er linker til vielse og barnedåper. Du kan godt ramse

opp de kandidatene som er sjekket ut, du nevner at du har lett i Larviks omegn

etter Ole Larsen og Johanne Nilsdtr, om de kommer fra distriktet rundt byen.

 

Av Johanne Nilsen døpt i tidsrommet [1750-1760] Vestfold,
er det tre treff FS, ett som ikke har familienavn.

Men, obs. muligens må det på Place stå Larvik, Vestfold for

å få flere treff.
 

Johanne Nilsen døpt 19. juni 1753 Slagen, foreldre
Nils Mathissen & Anne Nilsdtr

Skannet KB Oppslag 76
SAKO, Sem kirkebøker, F/Fb/L0001: Ministerialbok nr. II 1, 1702-1764, s. 80
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/kb20070425620271

 

(Ufullstendig tyding)

"Den 19 Juni døbt Nils Mathissen
Anne Nilsdatter Rastade(?)
Deres barn Johanne
Fadderne Elsebet Bøhme, Abe-
lone Henne, Jens Thagum,
Christen Godsche og Johannes
Brun..."

 

Så er spørsmålet om denne gården = gnr 9 Rastad i Sem, og
om familien er omtalt i bygdeboken for Sem og Slagen.
http://www-bib.hive.no/tekster/sem_slagen/gaardshistorie1/rastad.html
som så vidt jeg kan lese i teksten ikke står der. Betyr det
at de har flyttet til Larvik? Her kreves det flere opplys-
ninger, som kan av- el. bekrefte spørsmålet.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Astrid Kaardal Halleraker skrev:

Av Johanne Nilsen døpt i tidsrommet [1750-1760] Vestfold,
er det tre treff FS, ett som ikke har familienavn.

Men, obs. muligens må det på Place stå Larvik, Vestfold for

å få flere treff.

 

Her å man ta i betraktning at verken Larvik eller naboprestegjeldet Brunlanes har kirkebøker så langt tilbake som til 1750-tallet, slik at sannsynligheten ikke er rent liten for at den riktige Johanne Nilsdatter ikke kan finnes på denne måten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å ramse opp de kandidatene jeg har sjekket ut blir for omfattende for Ole Larsen, for Johanne Nilsdatter har jeg i tillegg til hun som er nevnt over bare funnet ei på Østigarden på Tjøme i Ekstraskatten 1764 , men hun er sannsynligvis for gammel (skal dog sjekkes nærmere etter hvert). Jeg har vært igjennom kirkebøkene for Larvik, Brunlanes, Stavern, Hedrum, Tjølling, Sandar, Andebu og Siljan for den aktuelle perioden (i den grad de finnes som Kristian helt riktig påpeker). Jeg har også sjekket med aktuelle bygdebøker der de finnes. I tillegg har jeg vært igjennom alle skrifteprotokoller for søndre Vestfold fra ca 1720 og framover. Jeg har også vært igjennom Ekstraskatten for 1764 for samme området og Panteregister for Larvik for aktuell periode og langt framover.

Jeg har ikke vært inne på Family Search, men begge personene ligger på mitt tre på My Heritage og har gjort det i flere år.  Det har ikke dukket opp noen relevante Smart Matches der.

Det Astrid skriver fra Slagen vil være interessant å sjekke nærmere.

mvh Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne saken er for avansert for meg, men vil bare si at jeg vet om én (det finnes sikkert flere) bygdebok som er skrevet uten kirkebøker. Nemlig Klepp ROG. Kildene har såklart vært skifter, men også jordebøker, det er på landsbygda. Samt manntall, folketellinger og militære ruller. I byene er det ikke jorde-, men pantebøker. Han som arbeidet som tylter, en svært nøyaktig type antagelig, kan det være siden han hadde fast inntekt at han også tok opp et huslån og vil være registrert i panteboken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.