Gå til innhold
Arkivverket
Carl-Henry Geschwind

Forfedre i Landøy, Halse sogn, Vest-Agder, 1600-tallet

Recommended Posts

Carl-Henry Geschwind

Hei!

Using church and probate records, I have no problems tracing one line of my ancestors to Gjeru Ommundsen Landöe (Landøy, in Halse parish, Vest-Agder), probate about November 1697, and his wife Guri Christensdatter, probate about May 1698 (the probate records are nearly impossible to read because of ink bleeding, but the patronymics can be clearly seen in the index of the skifteprotokollbok).

From the 10 April 1672 probate of her mother, I know that Guri was the daughter of Christen Landöe, whom I can then trace through the various manntalls to the Mads Tostensen and Ingeborg Gjestisdatter who were one of the three couples (three sisters and their husbands) who acquired Landøy in a 1602 jordeskift (quoted in a 1704 ekstrarettsprotokoll, which was extensively discussed on this forum here).

With help from hints provided on this forum, I also have been able to trace Ingeborg Gjestisdatter to her grandfather Olaf Thomasen, who acquired property in Skoptevik (1535), Syrdal (1544), and Optehus (before 1550) and had this property divided among his heirs in 1570 (see DN VII, nrs. 715, 762, 764, 773, 804).

But I am having trouble with Mads Tostensen (born about 1560, still alive in 1615). I understand that Petrus Valand, in an article in the Agder Historielag Årsbok (to which I do not have access here in the U.S.), said that Mads Tostensen was from Rødberg/Rauberg and was the son of a Tosten Oluffsen who was the son of Oluff Jonsen Skinsnes. I can see documentary evidence for Oluff Jonsen Skinsnes and his son Tosten (for example, a 1628 sales contract mentioned by Helge Berntsen here). But what links Mads Tostensen of Landøy to Tosten Oluffsen of Skinsnes? Given that there has been a recent reexamination of Valand's work on Rauberg-slekten (see, for example, the extended discussion in this forum here), and given that Mads Tostensen was also the father of Olav Madsen Kige, Else Madsdatter Tånevig (a special interest of commenter Arvid Andersen), and Jacob and Tomas Madsen Osnes, it might be of more general interest to restate what evidence there is for the ancestry of Mads Tostensen.

And what about Gjeru Ommundsen Landöe? He was 44 years old in the 1664 manntall, and an Omund (almost certainly his father) is listed at Landöe in the 1649 skattejordebok for Mandal len. But I do not have a patronymic for him. I suspect he is not one of the descendants of the three couples that received Landøy in 1602 (if he were, then Gjeru Ommundsen and Guri Christensdatter would have been second cousins). What I find interesting is that Gjeru Ommundsen, in the 1688 odelsmanntall, has more odelsgods in Ousland than Landøy, and in both his probate and those of his son Bendt Gjerusen and grandson Gjeru Bendtsen, property interests in Ousland are distributed along with those in Landøy. So my second question is: does anyone know where Omund Landøy came from and what his assocation to Ousland was?

Norsk (via Google Translate):

Ved hjelp av kirke- og skiftedokumenter har jeg ingen problemer med å spore en linje av mine forfedre til Gjeru Ommundsen Landöe (Landøy i Halse sogn, Vest-Agder), skifte om november 1697, og hans kone Guri Christensdatter, skifte om mai 1698 (skifteprotokoller er nesten umulige å lese på grunn av blekkblødning, men patronymikken kan tydelig settes i registret på skifteprotokollboken).

Fra den skifte etter moren vet jeg at Guri var datter av Christen Landöe, som jeg så kan spore gjennom de forskjellige manntallene til Mads Tostensen og Ingeborg Gjestisdatter som var en av de tre parene (tre søstre og deres ektemenn) som mottok Landøy i en 1602 jordskift (sitert i en 1704 ekstrarettsprotokoll, som ble omtalt i dette forumet her).

Med hjelp av tips fra dette forumet har jeg også kunnet spore Ingeborg Gjestisdatter til sin bestefar Olaf Thomasen, som kjøpte eiendom i Skoptevik (1535), Syrdal (1544) og Optehus (før 1550) og hadde denne eiendommen delt mellom hans arvinger i 1570 (se DN VII, nr. 715, 762, 764, 773, 804).

Men jeg har problemer med Mads Tostensen (født ca 1560, fortsatt i live i 1615). Jeg forstår at Petrus Valand i en artikkel i Agder Historielag Årsbok (som jeg ikke har tilgang til her i USA), sa at Mads Tostensen var fra Rødberg / Rauberg og var sønn til en Tosten Oluffsen som var sønn av Oluff Jonsen Skinsnes. Jeg kan se dokumentasjon for Oluff Jonsen Skinsnes og hans sønn Tosten (for eksempel en 1628 salgskontrakt nevnt av Helge Berntsen her). Men hva knytter Mads Tostensen av Landøy til Tosten Oluffsen av Skinsnes? Gitt at det har vært en nylig omprøving av Valands arbeid på Rauberg-slekten (se for eksempel den utvidede diskusjonen i dette forumet her), og gitt at Mads Tostensen også var far til Olav Madsen Kige, Else Madsdatter Tånevig (en særlig interesse for kommentaren Arvid Andersen), og Jacob og Tomas Madsen Osnes, kan det være av mer allmenn interesse å gjenopprette hvilket bevis det er på nedstigningen av Mads Tostensen.

Og hva med Gjeru Ommundsen Landöe? Han var 44 år gammel i 1664 manntall, og en Omund (nesten sikkert far) er notert på Landöe i 1649 skattejordeboken for Mandal len. Men jeg har ikke en patronymic for ham. Jeg mistenker at han ikke er en av etterkommerne til de tre parene som mottok Landøy i 1602 (hvis han var, da ville Gjeru Ommundsen og Guri Christensdatter ha vært andre fettere). Det jeg finner interessant er at Gjeru Ommundsen i 1688 odelsmanntall har mer odelsgods i Ousland enn Landøy, og i skifter etter hans sønn Bendt Gjerusen og barnebarnet Gjeru Bendtsen, fordeles eiendomsinteresser i Ousland sammen med dem i Landøy . Så mitt andre spørsmål er: vet noen hvor Omund Landøy kom fra, og hva var hans tilknytning til Ousland?

.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.