Gå til innhold
Arkivverket

Kirkebok, Elverum 1846


Lars Greger Bakken
 Del

Recommended Posts

Jeg gjetter: Embret Olsen Høversdalen og Sille Eriksdatter Søndre Opsal (begge er gårdens navn i Elverum).

 

--Carl

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er en til fra samme kirkebok. Dåp nummer 98 i 1846. Jeg leter etter riktig Ole Embretsen. 

Rettelse: Jeg fant ut at personene i første post er de jeg leter etter. Det hadde uansett vært artig å vite hva som står før Søndre Opsahl i første post.

 

image.png.9c41887b600b4659b2be85a2678b18ee.png

 

Det er det som er markert med rødt jeg lurer på. Jeg tror ikke Øvre Skjøfstad i denne og Søndre Opsahl i forrige er direkte knyttet til personene. Marthe Reiersdatter er i alle fall ikke fra Øvre Skjøfstad.

 

Takk til alle som hjelper.

Endret av Lars Greger Bakken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står Gaardmand Embret Pedersen Løken. Jeg tolker det neste til Retr 48, men jeg vet ikke hva det skal bety. Det samme gjelder jo Retr 46 i første post. Håper noen andre her inne vet det, for det lurer jeg også på nå.   ;-) 

Endret av Trude Nilsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, Trude Nilsen skrev:

Retr 48

 

R.N. ? = Rulle Nummer?

 

Helsing Richard

 

dvs. nr. i militærrull som gutane blei innført i.

 

Endret av Richard Johan Natvig
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så er rodenummeret knyttet til første gård i roden kanskje, og dermed Skjøfstad øvre og Søndre Løken?

 

Takk for innspill!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

51 minutter siden, Ronny R. Haugen skrev:

Forkortelsen står for rodenummer.

 

legg merke til at det berre er ved gutane at R.N. er oppført.

 

Helsing Richard

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Richard Johan Natvig skrev:

legg merke til at det berre er ved gutane at R.N. er oppført.

 

Nettopp, det var jo bare menn som ble skrevet ut til militærtjeneste. Registreringen er gjort fordi det, som nevnt over, skulle føres legds- eller stamruller, slik at myndighetene hadde oversikt over rekrutteringsgrunnlaget til styrkene sine.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.