Gå til innhold
Arkivverket

Oppslag i pantebok for Mandal sorenskriveri 1806


Jarle Møen
 Del

Recommended Posts

Under gården Buåsen i Hægelandsboka (bind 1 side 294) står det at "Lars Kristenson flytta til Øvrebø og selde her 1806 for 428 rd til Kjetel Sørenson Hæråsen, F. g.m. Åsne Nilsdotter". Lars Kristenson kom fra Dyble og var gift med Mari Jensdatter. Jeg skulle gjerne ha bekreftet at det er de samme Lars Kristenson og Mari Jensdatter som døper tre barn i Øvrebø i årene 1802-1807, allerede før de selger Buåsen. Jeg ønsker derfor å finne kilden til opplysningen om flyttingen til Øvrebø. Jeg antar den stammer fra eiendomsoverdragelsen i 1806, men finner ikke fram i panteboken for Mandal sorenskriveri i Digitalarkivet. Det er muligens den transaksjonen som er henvist til i registeret Pantebok nr. 7a-b-R, 1793-1806, side 26, men hvor finner jeg den riktige panteboken, og står det noe som belyser flyttingen der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Registeret du viser til gjeld åra 1793-1806. Gå til sida for «søk pantebøker»: https://media.digitalarkivet.no/tl/pbok/browse

 Velg Mandal sorenskriveri og søk i tidsrommet 1793-1806. Der finn du pantebok nr 7a (som omtalte pantebok 7a-R er registeret til). Klikk deg inn på denne og bla til side 230. (Egentlig til 231 då forretninga står på baksida av blad 230). Såvidt eg kan sjå gjeld det eit lån som Lars tek opp med pant i Buaasen som vart avlyst i 1806.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjertelig takk for god hjelp. Jeg overså at 230 refererer til for- og bakside av arket, ikke til oppslaget slik det er avfotografert. Dessuten lot jeg meg forvirre av årstallet 1799 da jeg forventet at registreringen gjaldt salget av Buåsen i 1806.

 

For de som senere måtte lese denne tråden kan jeg opplyse at salget av Buåsen ligger i pantebok 8a folio 10 (igjen på baksiden av arket) og i registerbind 8a-b-R, folio 79 under kjøperen, Kjetel Sørenson Hæråsen. Jeg greier ikke å tyde stort av dette, men så vidt jeg kan se plasserer både registeret og panteboken Lars Kristenson på Horrisland  i Øvrebø ved salget av Buåsen i Hægeland i 1806. Det er fint om noen som er mer skriftkyndige enn meg kan bekrefte dette og ellers utfylle om det står noe annet interessant i kontrakten.

 

Dette betyr at barna som Lars Kristenson og kona Mari Jensdatter på Horrisland føder i Øvrebø i årene 1802-1807 er søsken av de barna Hægelandsboka tilskriver Lars Kristenson og Mari Jensdatter på Dyble og Buåasen i årene 1786-1799.  Mer spesifikt betyr det at eldste datteren Ingeborg, født i 1786 og yngste datteren Anne, født i 1804 etterfulgte hverandre som ektefeller til Ola Ånonsen  på Spikkeland, i Finsland. Ola Ånonsen var født på Føreland i Hægeland i 1789. Om hans andre kone, Anne Larsdatter, opplyser Finsland bygdebok (s. 51) kun at hun var "ei ung jente fra Øvrebø".

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.