Gå til innhold
Arkivverket

Fosterbarn Ryfylke 1910


Ingvar Ø. Omdal
 Del

Recommended Posts

Leter etter en Aksel Bjarne Ihle Næss født ca 17juli 1910, død 2mai1986. Bosatt rundt Byberg/Tjelta i Rogaland. Eneste vi vet er at han muligens er fosterbarn fra et sted i Ryfylke. Han ønsket aldri å snakke om sin fortid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig at de ikke giftet seg i kirka... men stemmer det ikke allikevel at kirka registrerte dette på 1930-tallet? Eller ble det registrert av rådhus i kommunen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Ingvar Ø. Omdal skrev:

Det er mulig at de ikke giftet seg i kirka... men stemmer det ikke allikevel at kirka registrerte dette på 1930-tallet? Eller ble det registrert av rådhus i kommunen?

 

Borgerlig vigsel ble et kommunalt ansvar fra 1. januar 2018, altså i går! Fram til nå har det vært tingrettene som har forrettet borgerlig vigsel, og på 1930-tallet var det tingrettens forløper - sorenskriveren/byfogden - som forrettet borgerlig vigsel.

 

Se borgerlige vigselsprotokoller for embetene i Rogaland fylke; det ser dessverre ut til at Stavanger ikke er representert her.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ifølge Norsk kundgjørelsestidende 12.08.1931 var lysningen hos sognepresten i Håland. Gårdsarbeider Aksel Bjarne Ile, Sele , Klepp.

 

Mvh Ragnhild Brænd

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...

Dette var interessant.  Aksel Bjarne Ihle er min farfar. Han har sammen med farmor budd på Byberg i Sola fra 1942 og til han døde i 1986.

Det har vært litt "fram og tilbake" med etternavnet.  Næss kommer fra stefaren.  Ihle fra moren.  Den biologiske faren heter Gjerde etter hva jeg har hørt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantastisk! Jeg har forstått farfaren din ikke snakket så mye om sitt opphav, og derfor er det ingen på min side som kjenner verken barndomshistorien, eller opphavet hans. Har du mye detaljer om han, evt bilder? Jeg prøver å lage et komplett slektstre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer nok det. Han fortalte  veldig lite. Men noe er kjent. Noen av mine søskenbarn vet nok mye mer enn meg.  Jeg kan ta å sjekke litt.

Bilder kan jeg også finne.

Hvordan er din slekt/forbindelse til farfar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er gift med datter til Bjarte bore, sønn til Karoline og Enok. Gleder meg til å høre mer. Du kan sende Mail på Omdal.ingvaro@gmail.com , så kan vi evt snakkes på Tlf eller noe. Vi snakkes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.