Gå til innhold
Arkivverket

Skolekretser i Bergen ca 1900


Tor Rose Walderhaug
 Del

Recommended Posts

Jeg har to nabojenter i Marken, Amanda og Kathinka, begge født 1886, konfirmert i Domkirken i 1901, og de bodde noen få meter fra hverandre i Markesmuget og Haukelandssmuget (nå Badstustredet). Men hvor gikk to småpiker fra Marken, døtre av arbeidere, på skole på 1890-tallet? Tanks skole ble kommunal i 1888 og ble da åpnet for jenter, U. Phils skole (lå den gang på hjørnet av Ole Bulls plads og Torvgaden) er en privatskole, Sofie Lindstrøms likeså, og de store skolene i sentrumsperiferien (Rothaugen, Møhlenpris, Nygård) er ennå ikke bygget. Har noen tanker om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Ivar, og takk for svar. Jeg har sett denne, og her gjøres dessverre andre halvdel av 1800-tallet i noen få setninger. Nå har jeg Bergen bys historie I-IV i bokhyllen, uten at det hjelper så mye: Skolehistorikk var tydeligvis mindre interessant på 1980-tallet. Men om noen har vært borti emnet skolekretser i Bergen og jenter på skolen rundt forrige århundreskifte, så er jeg interessert i å vite mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen. Det er godt å lage seg en liten liste over skoler i byen. Selv om byen ikke var stor den gang (det vi gjerne kaller sentrum idag), tenker jeg at både Krohnengen og Dragefjellet er for langt bort for at småpåiker skulle gå til fots dit. Byen hadde pr 1895 ca 6600 elever i folkeskolen - som er ca 70% av barn i skolepliktig alder - samt oppunder 2000 på privatskoler (Bergen bys historie III, s.515-17). Det vil si at et vesentlig antall skoler var nødvendig for å gi et tilbud til alle disse.

Jeg skjønte etterhvert at det var nødvendig å fikse på søkeordene. Det magiske søkeordet her er folkeskole, et ord som et øyeblikk var forsvunnet fra oppmerksomheten min. Bergen byarkivs oppslagsverk ga meg følgende folkeskoler i Bergen frem mot 1901 (oppstartsår i parantes): Christi Krybbe (1740), Fortunen skole (1851), Damsgård skole (1859), Fredriksberg skole (1864/1867), Lungegården skole (1869), Krohnengen skole (1880), Dragefjellet skole (1891), Sandviken skole (1898) og Nordnes skole (1901).

Pikene mine gikk mest sannsynlig på Lungegården skole i Musægaden 10, beliggende mellom Tukthuset og Kaigaten, omtrent der rådhuset ligger i dag.

 

Endret av Tor Rose Walderhaug
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk de på en alminnelig folkeskole (ikke privat) , noe de sikkert gjorde siden de hørte til arbeiderfamilier, soknet de til Lungegaarden skole i Musegaten, som lå i Marken.

 

Endret av Arnulf
hadde utelatt noe tekst
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.