Gå til innhold
Arkivverket

"Lynesmorderen" , Lyngs Saga. Hvor finner jeg mulige rettsdokumenter?


Sigmund Sander
 Del

Recommended Posts

Lyngs Saga (forfatter Olaf Hoel, 1853-1921, Eidsvoll), ble utgitt 1906 og handler om opptil 5 mord som ble begått av Erik Eriksen Sanner (Lynæs, Eidsvoll) (f. 1812, begikk selvmord 1888) i perioden ca 1848 til 1875 . Alle mordene skal ha skjedd på/ved gården Lynes Nordre på østsida i Eidsvoll. Sannhetsgehalten i sagaen er omdiskutert, men i Folketellingen for Eidsvoll 1875 står han oppført som "Snedker Varetægstfange" (jeg mener at jeg senere har sett han omtalt som Tukthusfange). Så da er trolig i hvert fall ett av mordene (det siste) dokumentert!

 Mitt spørsmål er: Hvor kan jeg få tilgang på retts- og domsdokumentene for dette siste mordet på stesønnen Lars i 1875 ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til telling 1875,sånn for orden's skyld.

 

"

Erik Eriks. Lynæs   E Snedker Varetægtsfange 1812 Eidsvold"

 

  • ellingsår: 1875
  • Kommune: Eidsvoll
  • Kommunenummer: 0237
  • Navn på bosted: Langvæg

Antall personer registrert på bostedet: 14. Trykk på tidslinje.gif for å se på tidslinjen for personen.


  Navn Familie-stilling Sivil-stand Yrke Fødselsår Fødested Etnisitet
tidslinje.gif Jens Amunds. Venger Husfader G Gaardbruger 1837 Eidsvold  
tidslinje.gif Karen Eriksd. Kone G   1840 Eidsvold  
tidslinje.gif Kristian Jens. Søn Ug   1863 Eidsvold  
tidslinje.gif Aagodt Emilie Jensd. Datter Ug   1865 Eidsvold  
  Amund Jens. Søn Ug   1868 Eidsvold  
  Hans Jens. Søn Ug   1873 Eidsvold  
  Einar Jens. Søn Ug   1875 Eidsvold  
  Karl Johans. Tyende Ug Tjenestegut 1851 Eidsvold  
  Lars Gunners. Tyende Ug Tjenestegut 1853 Eidsvold  
  Dina Paulsd. Tyende Ug Tjenestepige 1848 Østre Toten  
  Agnette Ottosd. Tyende Ug Tjenestepige 1850 Ringsaker  
  Marie Johannesd. Tyende Ug Tjenestepige 1854 Hurdalen %??%  
  Erik Eriks. Lynæs   E Snedker Varetægtsfange 1812 Eidsvold  
  Niels Sørens.   E Lægdslem 1829 Nord Odalen  

http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1875&knr=0237&kenr=008&bnr=0022&lnr=00

 

----

 

  • Tellingsår: 1865
  • Kommune: Eidsvoll
  • Kommunenummer: 0237
  • Navn på bosted: Lynæs

Antall personer registrert på bostedet: 5. Trykk på tidslinje.gif for å se på tidslinjen for personen.


  Navn Familie-stilling Sivil-stand Yrke Fødselsår Fødested Etnisitet
  Erik Eriksen Husfader e Gaardbr. og Selveier 1812 Ejdsvold Prgj.  
  Even Eriksen hans Søn ug hjælper Faderen 1845 Ejdsvold Prgj.  
  Berthe Olea Eriksdatter hans Datter ug forestaar Husholdningen 1843 Ejdsvold Prgj.  
  Marthine Eriksdatter hans Datter ug   1848 Ejdsvold Prgj.  
  Jørgine Larsdatter   ug Tjenestepige 1843 Ejdsvold Prgj.  
 
----
 
Fant ogsp dette:

Erik Eriksen Negarn Sander icn_world.gif?1374076986

Kjønn: Mann
Født: anslått mellom 1773 og 1833
Nærmeste familie:

Sønn av Erik Christophersen Lie og Berthe Olsdatter 
Ektemann til Karen Marie Ljødal 
Far til Berthe Olea Eriksdatter 
Bror av Else Marie Eriksdatter 

Lagt til av: Børre Berger Vannebo 9. oktober 2007
Administrert av: Børre Berger Vannebo

Med Erik Eriksen Sander fikk kona Karen Maries liv en dramatisk vending, for han var den senere ille omtalte Erik Lynes. Det gikk en mengde rykter om de grusomheter han hadde begått, bl. a. om at han hadde drept en skreppekar som han en mørk høstkveld rodde over Vorma. Skreppa skal de ha funnet igjen på gården mange år senere. Han skal også ha prøvd å ta livet av en tjenestegutt. Denne gutten brukte å ro over til vestsida av elva for å besøke kjæresten sin. En kveld han var ute i samme ærend, hadde noen boret hull i båten , slik at han bare med nød og neppe berget seg i land. Senere, heter det, kostet Erik på denne gutten amerikabillett. Han visste kanskje litt for mye? I 1858 ble Karen Marie funnet på loftet med overskåret strupe. Om det var hun selv som hadde gjort det, eller om det var Erik, var det ingen som visste. Karen er meldt død hos lensmannen 10.02. 1858 – ”omtrent 50 år”. I 1875, mens stedsønnen Lars holdt på å reparere en grisebinge, fór Erik på ham med øks og holdt på å slå ham i hjel. Denne siste udåden kunne det føres bevis for, og Erik fikk sin straff. Ikke lenge etter at han hadde sonet, tok han sitt eget liv. En tjenestejente på Lynes påsto at da kisten med Erik skulle tas ut på begravelsesdagen, lå det en hoggorm på kistelokket.

 
 

 

 

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akershus fylke, Eidsvoll lensmannskontor, Dødsfallsprotokoll nr. 1 (1855-1871), Dødsfallsprotokollside, Side 14

https://media.digitalarkivet.no/view/27723/15

 

Akershus fylke, Eidsvoll, Langset i Eidsvoll, Annen kirkebok nr. 5 (1815-1865), Døde og begravede 1858, Side 183
https://media.digitalarkivet.no/view/4923/187

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Takk for 5 nyttige svar; - det var spesielt interessant å lese avisomtalene. Skiftepapirene ga meg ny informasjon om "Lynesmorderens" 4 etterkommere fra ekteskapet med Karen Marie Larsdatter Ljødal. Jeg kjente bare til Even og Berthe fra før av. Jeg har problemer med å finne ut hva som skjedde videre med de 2 andre (Carl Sigvardt Eriksen og Inger Marthine Eriksdatter). Noen som kan bistå med dette?

Jeg (og andre) har tidligere etterlyst informasjon om faren til Erik Sander Lynes, dvs Dannebrogsmannen Erik Christophersen Lie (1768-1848) uten hell. Et spor kan være at han var fra Hurdal .... ?

Ellers er det fortsatt et spørsmål fra min side om det finnes offentlige dokumenter, rettsreferater eller domspapirer for det mordet som Erik Sander Lynes ble dømt for i 1875; - og hvor kan jeg finne det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.