Gå til innhold
Arkivverket

Hva betyr i(n) Fyri?


Ole P. Gamme
 Del

Recommended Posts

Hei. Jeg prøver å finne ut hvem Ole O. Ruud, død 10.5.1885 i Alden, Polk Co., WI var. Ved hans død er det oppgitt at han var født 25.3.1850 i Gran og at foreldrene var Ole Johannesen og Anne Johannesdtr., ikke gift. Denne har jeg ikke funnet som døpt på Hadeland. Jeg har en Ole Olsen 19 år, i folketellingen 1865 for Gran, tjener på Svendsrud i Bjoneroa i Vestre Brandbu, oppgitt fødested er Aadalen. Ole Olsen Svendsrud, 22 år,  utv. 23.4.1869 fra Drammen med "Manilla", og reiste sammen med Lars Olsen Svendsrud, 21 år: file:///C:/Users/Ole/Documents/Manila 1869.htm

Denne Lars har jeg oversikt over i Amerika, også bestefaren, foreldre og 6 søsken, som alle utvandret.

Finner ikke Ole døpt i Aadal, og heller ikke i Gran. Jeg er for øvrig ikke fortrolig med omleggingen i Digitalarkivet, noe jeg stadig også får høre fra USA. Det er vel tvilsomt om Ole Olsen Svendsrud som utv. 1869 er den samme som Ole Olsen Ruud som døde 10.5.1885 i Polk Co., WI?

Kan noen hjelpe? Mvh. Ole.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Vet ikke hva jeg gjorde for noe galt i innlegget der jeg skrev tittelen: Hva betyr i(n) Fyri. Dette var spørsmålet jeg fikk fra USA: "Verlyn, I'm busy doing genealogy and have quite a few people in one of my families whose death information gives a date and then "in Fyri." First I thought it meant in a fire, but it's many different dates in the early 1700's. Does that mean as I suspect, "In the Faroe Islands"?  That's the best I can figure out in what seems old Norwegian. The internet translation programs want to make it Icelandic or Faeroese."

     Do you know what "in Fyri" means when written in the church records of the 1700s?  I certainly do not, but I told Phil that I was sure that you would know and if you did not know the answer, you had local genealogists who would most likely know the answer.   Mange takk for your assistance!!

 

Spørsmålet mitt om Ole O. Ruud kom opp da jeg skulle skrive overstående spørsmål, dette er et spørsmål jeg mente jeg har skrevet for lenge siden, har jeg glemt å sende det til Digitalarkivet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forslag.

Kan "in Fyri"  bety Fyri i Akershus?

Fant det navnet i dette temaet.

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Ann-Mary og Richard Johan. Godt Nyttår! Takk for svar. Jeg har kopiert og sendt svarene til USA med spørsmål om navn på personen og hvilken kirkebok dette er funnet i. Mvh. Ole.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.