Gå til innhold
Arkivverket

To familier fra Hallingdal - er de genetiske "brødre"?


Svein Davidsen
 Del

Recommended Posts

Med god hjelp fra DNA-testresultater, kirke og bygdebøker har vi funnet de felles paternale anene til en klynge av 6 menn, to norske og 4 fra USA. Alle stammer fra Kolbjørn Kristoffersen Vee, f. ca. 1555, i Flå, Hallingdal, og alle tilhører Y-DNA haplogruppen N-Y17415. Etter Kolbjørn er det flere grener, feks Gislerud, Eidal, Norderhov, osv. Jeg er ikke lokalkjent, men tror alle er nær Hallingdal.


Nå har DNA-testresultater for en 7de mann kommet som har nære DNA-STR treff, med 37 markører, med mennene i Hallingdal-klyngen. Problemet er at mannen, Gene fra Kanada, ikke vet hvem hans far er. Han tok først en autosomal DNA-test og fant da "nær" slekt med en norsk Raaen familie.

I Gol, Hallingdal, er det en Raaen slekt, og vi har funnet en linje mellom denne slekten og Kolbjørn Kristoffersen Vee's slekt, men ikke en direkte paternal linje - Tideman Olsen Narum ble gift med Astrid Colbjørnsdatter Hoftun Gulsvik i 1748.


Mens vi venter på Big Y DNA-testresultatene for Gene, er det noen som har forsket disse familiene, eller har Gol bygdebøkene, som kan hjelpe oss å finne en direkte mannslinje fra "Hallingdal-klyngen" to Raaen familien? Hvis noen kan hjelpe vil jeg selvsagt sende all informasjon vi har funnet til nå.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svein, jeg vil anbefale en bredere tilnærming enn bare Gol på leting etter rett Raaen-slekt. Raaen og Råen fins som gårdsnavn en rekke steder i Buskerud, og sikkert også andre steder i Norge.

 

Gårdsnavn Raaen og Råen i Buskerud:

Hol: gnr. 45 Raaen

Krødsherad: gnr. 190 Raaen søndre og gnr. 191 Raaen nordre

Modum: gnr. 92 Råen

Nore: gnr. 206 Råen

Øvre Eiker: gnr. 122 Råen nordre, gnr. 123 Råen mellem og gnr. 124 Råen søndre

Ål: gnr. 120/9 Råen av Aslaksgard Noss

 

Dessuten har en Raa som gnr. 4 i Norderhov og Råenseter som gnr. 141 i Sigdal.

 

Jeg vil peke på Krødsherad som et nærliggende alternativ. Krødsherad og Flå er nabokommuner langs Krøderen, og i Krødsherad finner du også gnr. 17 Gislerud. Jeg kjenner en forbindelse mellom gnr. 87 Eidal i Sigdal og en av Raaen-gårdene i Krødsherad, men ikke hvordan den forbindelsen du henviser til mellom Eidal og Ve i Flå, går. Det kunne jeg være interessert i å høre mer om.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dag,

Mange takk for alle nye opplysninger. Jeg er ikke lokalkjent i Buskerud, og da jeg bor i Sveits har jeg ikke tilgang til bygdebøkene over internettet, så det er veldig bra å få så mange innslag som mulig.

Endret av Svein Davidsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krødsherad har fine bygdebøker og Raaen/Råen har en stor og innholdsrik seksjon i disse bøkene. 

Endret av Trude Nilsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Dag Thorsdalen skrev:

Det kunne jeg være interessert i å høre mer om.

Jeg klarer heller ikke å komme med noe slags svar på første innlegg. Svein Davidsen har arbeidet i månedsvis med store data mengder og mange matcher, og forventer at vi skal oppfatte saken intuitivt og at vi uten videre forstår hvilke slekter han tenker på. Slik er det selvsagt ikke, Svein Davidsen bes om å ta seg god tid, legge frem situasjonsbildet i detalj med linker og det hele, slik at vi med letthet kan sette oss inn i det og gjøre oppslag i norske kilder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Arnstein Rønning skrev:

De to som foreløpig er registrert i YFull-treet

Jeg spør Arnstein Rønning om noe generelt nå: går det an å finne personer i denne databasen bare med navn og fødested, uten å kjenne Y-tallkoden?

Her er den "gullrekken" som kanskje finnes i en Y-database, den er ikke registrert på Norgesprosjektet. Eldstemann øverst. Kilde: GEDmatch Gedcom 6804445.

image.thumb.png.3260f7d85c8894a922590b2a16efc7d9.png

image.thumb.png.4ec268d7d237b75dcc6ed31f64aaa70e.png

 

Endret av Astrid Kaardal Halleraker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår nok ikke spørsmålet helt, men Gedmatch behandler vel bare autosomale tester (ikke yDNA). Det er vel også slik at det er den enkelte som selv velger om opplysninger om haplogrupper skal være med i Gedmatch. Men kjenner du haplogruppen til en av de du er interessert i, kan du jo bare følge farslinja opp eller ned for å finne andre som bør ha samme yDNA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Arnstein Rønning skrev:

Jeg forstår nok ikke spørsmålet helt

Den grenen som er gjengitt ovenfor med mange far-sønn ledd, er svært interessant for meg. Jeg vil gjerne finne ut om det bygger på en Y-granskning gjort tidligere en gang, av en norsk-amerikaner eller nordmann som selv er direkte etterkommer i mannslinjen. Det kjedelige er at point-person eller startperson i treet ovenfor ikke er en direkte etterkommer i agnatisk linje, og det står heller ikke mer utfyllende informasjon. Jeg vet ikke hvorvidt det går an for en utenforstående som meg å sjekke om det foreligger et Y-bevis et sted på nettet for denne mannslinjen, er det noe du ville ha fått til med det som du vet om Y-tester.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir jo helt "off topic", men finner du igjen noen av de du nevner over her i det ofte utskjelte slektsprogrammet Geni (som ligger på nett), så vil du se en flik der det står DNA. Åpner du den, kan det være at du er så heldig at det er koplet yDNA til vedkommende. Du kan videre få opp et slektstre med farslinjer (far-sønn(er) fra vedkommende og ned til i dag (selvfølgelig bare de som er registrert i programmet). Det er vel unødvendig å føye til at alt i Geni ikke kan tas for "god fisk", men denne muligheten til lettvint å få fram fars- og mors-linjer er etter min mening noe av det beste med Geni - nå når DNA er blitt et viktig hjelpemiddel for genealoger.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Astrid har rett i innlegg #5 når hun sier at jeg har arbeidet i månedsvis med store datamengder, men det har ikke vært med dette spesielle problemet. Gene’s DNA data er bare to-tre uker gamle så dette er et helt nytt problem, men vi håper at de mange måneders arbeide med «Hallingdal-klyngens» data vil være av stor hjelp med dette problemet også.


Mitt første innlegg på denne tråden var bare en «fisketur» for å se om det kanskje var en storfisk å få, dvs noen som allerede hadde forsket Raaen slekten i Buskerud. Og napp har jeg fått, kanskje ikke storfisken ennå, men gode napp likevel – nå kan jeg sette på steikepannen og smake på småfisken, kanskje den smaker godt og er stor nok!!


Hvis dette ikke fører til noe må jeg absolutt gjøre som Astrid, helt rett, sier; gi mer detaljerte opplysninger.


Arnstein, innlegg #6. De to resultatene på YFull-treet du mener er vel YF04166 og YF04000. De har en felles ane, MRCA, henholdsvis 9 og 11 generasjoner tilbake, til Ole Kolbjørnsen, f. 1573 i Hallingdal, dvs litt over 400 år, så YFull TMRCA på 350 år er en ganske nøyaktig antydning.


Astrid, innlegg #7. I tillegg hva Arnstein har svart kan jeg kanskje legge til at med en Y-DNA-test er det veldig lett å bevise at to menn IKKE er i slekt, dvs når de ikke tilhører den samme haplogruppen. Hvis de tilhører den samme haplogruppen, og har et nært treff på STR markørene, kan de være i slekt, men det er ikke bevis. Derfor prøver vi å finne en felles paternal ane for Gene og Hallingdal-klyngen.


Å lete etter mulig slekt på Norgesprosjektet er vanskelig hvis man ikke vet Haplogruppen, spesielt da navnet på testpersonen ikke er synlig, bare navnet på den eldste kjente anen. Jeg har vært heldig to ganger med at jeg kjente igjen navnet på en av mine aner blant de par-tusen navn som Norgesprosjektet nå har.

 

Til slutt: takk til alle som har svart på mitt ufullstendig første innlegg.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.