Gå til innhold
Arkivverket

Tydehjelp til gammelt tysk brev.


Berit Knudsen
 Del

Recommended Posts

Jeg har startet med å be om hjelp til tyding i Debattforum da jeg trodde at det var større sjanse der pga. tysken.

 

Jeg legger inn lenke til Debattforum her

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Berit Knudsen skrev:

Jeg har startet med å be om hjelp til tyding i Debattforum da jeg trodde at det var større sjanse der pga. tysken.

 

Jeg legger inn lenke til Debattforum her

 

 

 

brev 4 tysk rev.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det Gunnar sikter til er vel at det foto som ligger til grunn inne i PDF-en er uskarpt i den forstand at hele høyre siden er havnet ute av tilstrekkelig skarpt fokus. Dermed bør brev skannes, helst i minimum 300 dpi i originalformatet. Dernest bør fotoet lagres som en jpg.-fil eller tilsvarende, slik at bildet kan håndteres direkte i tråden, dette vil gjøre det enklere å håndtere.

 

Brevet er delvis tydbart slik det nå nå foreligger, men man vil fort ende opp med for mange usikkerheter og spørsmålstegn, da dette ikke bare er gotisk skrift, men også et personlig brev (altså ingen støtte i standardfraser), i tillegg til at man bør kunne noe tysk for å komme fram til det som kan bære mening.

 

Jeg begynte på et utkast, men innså at en skanning trolig må ligge til grunn for ¨å sikre et vellykket resultat:

 

Min begynnelse:

 

"[K]önigsberg dj 23ten Septem 1817

?rholtet dj 1t 1817

 

            Meine lieber Carl

 

Lange, sehr lange, habe ich auf eiener brief von dir gehoft, [uskarpt på foto]

zu erfahren____ dir du guten Junge geht, [uskarpt på foto]

dir die beijkommende [osv]"

 

Vennlig hilsen

 

Are

Endret av Are S. Gustavsen
Korrektur
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv sett at dette ikke gikk etter forventningene pga. dårlige kunnskaper om den tekniske delen.

 

Istedenfor en pekefinger så trenger jeg hjelp med å få lagt inn brevet på nytt, og evt. fjerne de 2 mislykkede forsøkene.

 

Jeg trenger en NORSK bruksanvisning for Dummies.

Om noen ønsker å hjelpe meg kan det sendes via PM slik at jeg kan si i fra om det er noe jeg ikke forstår.

 

Jeg har ikke greie på pdf jpg dpi og slike begrep. Det er gresk for meg.

Dessverre, i nye DA kan jeg ikke forhåndse om vedlagte lenke/fil ser ut slik jeg foventer, da den forblir lukket.

Så den må sendes og da håpe på det beste.

 

Så til fakta:

Brevet ble sendt meg som jpg, men hver enkelt side var alt for stor til at jeg fikk lagt den inn her.

Første siden har jeg mottatt i to str.  2,8 og 1,8 MB. De andre sidene er på 1,8 - 1,9 - 1,7 MB.

Grensen her er 1 MB.

Det er et privat brev, men det er den eneste sjansen til evt. å finne noe om mannens opprinnelse, og årene som ugift.

Jeg har lett i film hos mormonerne i Oslo, arkiver i Lübeck, Hamburg og Berlin uten å finne noe. Det er stor mulighet for

at filmene er ødelagt eller finnes i Polen.

 

 

 

 

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Berit,

 

Om du sikter til mine merknader, så er de ikke ment som "en pekefinger". Jeg ser at tekniske ting kan volde besvær, og kan godt være behjelpelig med å håndtere disse jpg.-filene. Det vi ikke får gjort noe med, er den uskarpe høyresiden. Med mindre originalene kan skannes, eller et bedre foto kan fremskaffes. Du kan sende bildene til <sk-gusta krøllalfa online punktum no>, eller via <nst  krøllalfa genealogi.no> om du vil.

 

Med det samme: dpi står for "dots per inch", og dette dreier seg da om tetthet av såkalte piksler, hvor 300 dpi er godt nok som trykkekvalitet på papir.

 

Mvh Are

Endret av Are S. Gustavsen
  • Liker 2
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

... altså oppløysing. Eit grovkorna bilete har låg oppløysing (færre "dottar" per tomme/inch, dpi), medan eit detaljert bilete har god oppløysing (mange "dottar" per tomme).

 

Ei utfordring er at forumet set som avgrensing at eit vedlegg ikkje skal ta meir lagringsplass enn 1 MB.

 

Filer som endar på .pdf opnar ein vanlegvis i Acrobat eller liknande.

Filer som endar på .jpg er bildefiler som kan opnast i eit bildebehandlingsprogram (eller direkte i nettlesaren).

Endret av Torbjørn Igelkjøn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Berit Knudsen skrev:

Dessverre, i nye DA kan jeg ikke forhåndse om vedlagte lenke/fil ser ut slik jeg foventer, da den forblir lukket.

Så den må sendes og da håpe på det beste.

 

 

Dersom du redigerer innlegget (innan 24 timar) kan du fjerne eit vedlegg ved å halde musepeikaren over vedlegget og klikke på bosskorga. Deretter kan du prøve på nytt.

 

5a503e5cd87cf_utennavn.thumb.jpg.57a3bd67a98f7680d370771b1f64d500.jpg

 

(Det er også mogeleg å slette vedlegg via profilen (oppe i høgre hjørnet på forumsida), men det vil då bli hengande att ei daud lenke i innlegget).

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.