Gå til innhold
Arkivverket

"Missing files" Legacy-filer sees ikke i windows 10


Leif Salicath
 Del

Recommended Posts

Dette gjelder et problem som jeg først har forsøkt å få Microsoft til å løse, men de ber om at Legacy ser på saken. Derfor har jeg også kontaktet Legacy brukerforum, men trenger opplysninger fra andre legacy-brukere for å dokumentere om dette problemet gjelder flere enn meg.

 

Bakgrunn: Jeg oppdaget ved testing av en ny versjon av det anerkjente backup programmet Acronis at noen filer ikke kom med i backupen. Ved nærmere sjekk fant jeg heller ikke filene i Utforsker eller ved søk på datamaskinen, men filene som var forskjellige datasett (generasjoner data) i Legacy var høyst levende når jeg søkte dem via Legacy (åpne fil). Dette skulle være umulig, men....

 

Jeg bruker Legacy 8 og denne og alle tidligere legacy-versjoner har som standard brukt C:\programfiler\legacy\data til å lagre både siste og tidligere datasett. Her har jeg nå 16 datasett som ikke sees i Acronis eller Utforsker eller ved søk.

 

Det er imidlertid mulig å lagre andre steder, f.eks. under USER og da er det ingen problemer for Utforsker å se filene. Jeg kan altså åpne alle de 16 filene/datasett og evt. lagre dem et annet sted (under USER), men vil gjerne finne hvor de "missing files" er skjult.

 

Jeg har derfor en bønn til andre Legacy-brukere (også brukere av versjon 9):

 

1. Gå inn på "Om Legacy", "Generelle" og sjekk "Sti til familiefil". Hvis den inneholder C:\Program Files\Legacy\Data\xxxxxx.fdb så kan du ha samme problem.

2. Gå inn på "Åpne fil" og "Få Legacy til å lage en liste over filer å velge fra" og på neste bilde krysse av på "Søk også etter filer i Windows systemmapper..." og "Oppdater listen". Hvis det der sees filer med adressen C:\Program Files\Legacy\Data\osv. så kan du ha samme problem.

 

Hvis du har filer med nevnte adresse så er kontrollspørsmålet om du kan se dem i utforsker. Hvis du ikke ser dem der vil jeg gjerne få melding/pm eller svar her. Det er selvsagt også interessant om du faktisk klarer å se dem i utforsker.

 

På forhånd takk.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Kan det være at Win 10 lagrer filene langt nede i systemet, en såkalt virtuell disk, slik at dataene bare tilsynelatende ligger under C:\programfiler\legacy\data, men egentlig ligger et helt annet sted  ?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meget mulig, men mere enn merkelig at Acronis ikke finner dem og at de er skjult for Utforsker og Søk. Jeg har for kontrollen skyld laget Disk backup av hele C-disken og søkt på filnavnene etterpå med negativt resultat.

 

Det at filene / datasettene faktisk finnes, må jo bety at de ligger skjult inne i en eller annen fil trolig så kryptert at det ikke går an å søke på dem.

 

Hvis andre har samme problem så overlater jeg saken til Legacy og Microsoft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er et eksempel på en sti:

Denne PC/Knuts/Brukere/aa/Appdata/lokal/VirtualStore/Program Files(x86)/Legacy/Data og der ligger jamen filene !!! Så prøv å finne denne stien /aa/er min brukerid så kutt den ut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Leif Salicath skrev:

1. Gå inn på "Om Legacy", "Generelle" og sjekk "Sti til familiefil". Hvis den inneholder C:\Program Files\Legacy\Data\xxxxxx.fdb så kan du ha samme problem.

Da får jeg dette, som virker fornuftig. Nemlig at brukerdata er lagret på brukerkonto.

image.png.f2b6e5ca5d0aeb7c4ac38a06c33aeee4.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Astrid.

Ja, jeg er enig med deg i at dette kan være et greit sted å lagre slektsfilene, men da mister du faktisk noe sikkerhet.  Hensikten - tror jeg - fra Legacy var nok opprinnelig at dataene skulle lagres et sted hvor de ikke kunne endres av andre programmer enn legacy. Alle filer under C:\programfiler har skrivesperre for user. Det samme gjelder også foran nevnte virtual store-plasseringen da alt under appdata også har skrivesperre.

 

På den annen side kan det være nyttig at slektsfilene ligger under dokumenter da de da vil komme med i backup av dokumenter. Selv har jeg imidlertid backup av legacy for seg i egne filer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror Leif at vi som til  nå har brukt  Legacy må begynne å se oss om etter ett annet program.

Det går rykter om at Legacy 10 vil bli mer eller mindre bli integrert med MH. (Slik som det skjedde med Geni.)

Legacy 8 vil vel på lang sikt gå ut på dato.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier du det. Jeg kommer til å tviholde på legacy 8 så lenge den virker og kommer ikke til å oppgradere - og absolutt ikke hvis det blir samrøre med MH eller andre.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Leif Salicath skrev:

men da mister du faktisk noe sikkerhet.

Nei, jeg mener du blåser dette opp til et problem som ikke eksisterer. I dagens programvareproduksjon, derunder Legacy, så er det inngått standarder med hensyn på alle sikkerhetshensyn. Microsoft har offentliggjort alle grensesnitt mot 3. parts softwarepakker slik at det ikke skal kunne oppstå sikkerhetshull, av den typen du er urolig for. Det er det som menes når de snakker om signaturer, et program må ha gyldig signatur for å godkjennes som tilleggsprogram i f.eks. Firefox. Dette innebærer at tilleggsprogrammet oppfyller visse krav som Microsoft har satt opp, slik at alle leverandørenes programvare fungerer sammen knirkefritt.

 

37 minutter siden, Leif Salicath skrev:

Jeg kommer til å tviholde på legacy 8 så lenge den virker og kommer ikke til å oppgradere - og absolutt ikke hvis det blir samrøre med MH eller andre.

I den nye versjonen er det mulig å velge bort datakommunikasjon med MyHeritage, på en enkel måte og det gjøres bare ett sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Astrid Kaardal Halleraker skrev:

I den nye versjonen er det mulig å velge bort datakommunikasjon med MyHeritage, på en enkel måte og det gjøres bare ett sted.

Det  er Legacy 9. (Som jeg bruker)

Legacy 10 skal bli ennå mer intergrert med MH går det rykter om.

Jeg tester derfor andre program for sikkerhets skyld.

Men jeg  har avsport litt kanskje fra Leifs opprinnelige spørsmål.

Beklager.

 

80e2c767d381e35e12b524fcc7b138b0.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som dei skriv på Legacyforumet så blir det heilt valgfritt om man vil integrere V10 med MH. Man må ta eit aktivt valg for å kunne gjere dette, som standard vil Legacy bli satt opp som eit "Standalone" program. Skreiv dei tidligere eingang...

 

Mvh

Ingmar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når ny versjon installeres, kommer det opp på skjermen en dialogboks som spør: "Har Legacy din tillatelse til å gjøre endringer på harddisken?". Som understreker mitt poeng, uforutsette endringer på dine brukerdata er sperret av Windows-systemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange interessante og nyttige innlegg og jeg skal forsøke meg på en slags konklusjon.

 

Det er avklart at selv om man velger C:\programfiler\legacy\data som lagringsplass for datafilene i legacy (som også vises når en senere velger "åpne fil" eller "lagre fil" i programmet) så plasseres de i C:\Users\navn\AppData\Local\VirtualStore\Program Files\Legacy\Data. Dette er jo nyttig å vite hvis man en eller annen gang trenger å hente frem fra backup.

 

Jeg har nevnt at jeg ikke finner filene via Utforsker eller søk og dette er faktisk også bekreftet (av en bruker) på Legacy brukerforum at Utforsker ikke ser filer lagret på C:\programfiler\legacy til tross for at det er foretatt korrekt avkryssing for "Vis skjulte filer". Imidlertid kan filene sees via et alternativt utforskerprogram  XYplorer som finner dem under "VirtualStore".

 

Derfor har jeg testet litt mere og ser at jeg lett kan åpne Utforsker og "bla" meg frem til nevnte VirtualStore mappe og se filene der. Imidlertid kan jeg ikke søke i utforsker og finne dem hverken fra C: eller user (bruker) eller Appdata. Jeg synes dette er et problem da de fleste ved behov for "restore" fra backup først må kjenne til hvor filene skal hentes fra - og legges tilbake til og da er vel det enkleste å forsøke å finne dem via Utforsker.

 

Alternativt søk via kommandolinjen i win 10 er uoversiktlig da en bare får noen få svar ved søke på første del av filnavnet. Hos meg hvor jeg har mange eldre generasjoner av .fdb-filene finner faktisk ikke SØK alle filene. Det ser ut som om eldre filer enn des.2015 ikke finnes via kommandolinjens søk. Jeg antar at dette kan ha noe med overgang til win 10, men avslører at søk ikke fungerer optimalt. (Filene finnes jo fortsatt under VirtualStore). Jeg kan legge til at når jeg forsøker å åpne en av disse eldre filene i legacy 8 så ber programmet om å få konvertere filen til nytt format som jo er greit.

 

Kanskje Microsoft brukergruppe kan svare på hvordan en kan få Utforsker og SØK til å søke på disse legacy-filene.

 

 

 

 

Endret av Leif Salicath
Lenke til kommentar
Del på andre sider

So, for example, if an application, running in your security context, attempts to write to a location within %ProgramFiles%, the write will be redirected to a comparable location within %LocalAppData%\VirtualStore . When the application subsequently reads what it has written, the read request is redirected to the same virtualized location . As far as the application is concerned, everything is perfectly normal, and the operating system has prevented standard-user access to the %ProgramFiles% folder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for interessante linker. Der beskrives hvorfor det benyttes VirtualStore og det kan være en nyttig lesing, men jeg kan desverre ikke se noe om hvorfor Utforsker eller søk fra kommandolinjen ikke finner de aktuelle filer. Det er opplagt nyttig å henvise til disse linkene i den videre leting etter "missing files" - løsning.

Endret av Leif Salicath
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løsningen må jo bli å legge filene direkte under c:\Legacy\data og unngå ProgramFiler-mappen. Såkan du jo kopiere alt fra VirtualStore-filen dit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg nevner innledningsvis (#1) at det er mulig å plassere legacy data filene et annet sted, men som det også tydelig omtales i microsoft-linkene så gir det dårligere sikkerhet. Hensikten med sperring av datatilgang kan selvfølgelig virke som "overkill" av den vanlige bruker, men jeg ser ikke bort fra at det er en fordel for bruker at en følger standard-anbefalingene fra Legacy (hvis andre problemer oppstår osv.).

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Datasikkerhet og overkill: sjansen for at en slektsforsker som bruker Legacy skulle være interessert i å rappe dine filer er vel forsvinnende liten, særlig når det vel er enklere å spørre deg om å dele dine data, så det må da holde med en backup  ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig mange av Microsofts "gode ideer" er til for de de som arbeider med PC i store nettverk hvor man må sikre data så godt som mulig. På mine egne maskiner bestemmer jeg selv hvor jeg vil lagre mine data, og da selvfølgelig ALDRI bare på ett sted. Spesielt når det gjeller databaser over slekt, bilder og annet som for meg, og jeg håper, også min familie er viktig. Så når jeg installerer program og får spørsmål på hvor data skall lagres, så velger jeg selv og legger samtidig opp automatisk kopiering. Det er enkelt å gjøre en ny mappe, jeg kaller den oftest Data, direkte på C:. Og så i Data legge under-mapper for forskjellige typer av data.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som gjorde at jeg startet dette tema var at jeg plutselig så at det jeg trodde var en OK backup ikke inneholdt det den skulle. Noen få datasett lå fra gammelt av under C:\programfiler\legacy\data og de hadde jeg "i god tro" tatt backup av ørten ganger.  Da startet jeg jakten på hvor de korrekte data var og hvorfor de korrekte data ikke kunne søkes på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.