Gå til innhold
Arkivverket

Herman Bådstangen Johnsen f.4.3.1910 død 24.1.1987


Anne Marit Johansen
 Del

Recommended Posts

Jeg søker informasjon om min morfars liv. Jeg vet at han var gift med Elna Syversen (pikenavn Marthinsen) og at han var krigsseilere. Han bodde på Veum sykehus fra ca 1947-48 til sin død.  Han var født i Fredrikstad. Han hadde tre barn, en av dem var min mor. Marit Johnsen f.24.10.35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for all hjelp. Jeg ser at han bruker forskjellig kombinasjoner av navnet sitt. Hvordan kan jeg finne ut hva det egentlig var? Er det dåpsattesten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Trude Nilsen skrev:

Herman og Elna gifter seg..... 

 

par nr. 20    tps://media.digitalarkivet.no/view/68668/100044/36

 

Lenken virker ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

3 timer siden, Anne Marit Johansen skrev:

 Jeg ser at han bruker forskjellig kombinasjoner av navnet sitt. Hvordan kan jeg finne ut hva det egentlig var? Er det dåpsattesten?

 

Jeg tenker at det som står i kirkeboken ved dåp er det "riktige" navnet. Men det er helt utrolig hvor mange variasjoner man kan finne av ett navn - på èn persjon. ;-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Anne Marit Johansen skrev:

Ok kanskje et dumt sps, men har du en  nettadresse til kirkebøkene ang. dåp?

 

Dåp nr 46

Østfold fylke, Glemmen i Glemmen, Ministerialbok nr. 14 (1902-1922), Fødte og døpte 1910, Side 198
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/kb20061027350898
 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Trude Nilsen skrev:

 

Jeg ser at det oppgitt en lenke til Ex gratia-arkivet. Det betyr at det finnes en mappe på ham i Riksarkivet, som er utgangspunktet for opplysningene i Krigsseilerregisteret. Du kan lese mer om krigsseilerne her: https://www.arkivverket.no/dokumentasjon/til-sjos/krigsseilere. Du kan lese hva som står her og kontakte Arkivverket (Riksarkivet) på post@arkivverket.no. 

 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med hensyn til hva som er «riktig» navn, viser det seg at i mange tilfeller kan bruksnavnet være annerledes skrevet enn det som står i kirkeboken. Mulig at det finnes gamle adressebøker for området hvor han og/eller familiemedlemmer er ført. Sjekk med lokalbiblioteket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Anne Marit Johansen skrev:

Hvordan finner jeg etternavnet? Klarer dessverre ikke å lese hva det står?

 

Etternavn står ikke på barnet ved dåp.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De bodde da på Guldbergsiden i Glemminge. 

 

Båstangen og Bådstangen finner du mer om i avisene på nb.no 

 

 

 

Guldbergsiden.JPG

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Ann-Mary Engum skrev:

Du finner Ole Johnsen og Henriette og 3 barn på denne listen.

Telling 1900

http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1910&knr=0132&kenr=003&bnr=0362a, b&lnr=00

Takk, veldig forvirrende dette med navn. Han kaller seg Johnsen Bådstangen noe ganger, noen ganger ikke. Dødsdatoen hans er feil. Han døde tidligere enn 1987. Det må være rundt 1979-82. Jeg finner ham ikke under disnorge.no. Kan noen hjelpe meg med det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anne Marit Johansen skrev:

Takk, veldig forvirrende dette med navn. Han kaller seg Johnsen Bådstangen noe ganger, noen ganger ikke. Dødsdatoen hans er feil. Han døde tidligere enn 1987. Det må være rundt 1979-82. Jeg finner ham ikke under disnorge.no. Kan noen hjelpe meg med det?

 

Hvor har du sett dødsår 1987?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.