Gå til innhold
Arkivverket

Hvor er gården Møland i Oddersnes (Kristiansand)


Cecilie Simon
 Del

Recommended Posts

Tarald Olsen og Karen Jødelsdatter giftet seg 8 mars 1764 i Egersund https://media.digitalarkivet.no/kb20070418650344 (vielse høyre side, forlovelse venstre side).

Tarald sies å være fra Møland i Oddernes (nå Kristiansand) ved forlovelsen og ved vielsen har han med seg attest fra hr professor Friedlieb i Kristiansand på at han ikke var gift.

Jeg kjenner ikke noe sted/gård i Kristiansand som heter Møland.  Det nærmeste jeg kommer er Møvik i Kristiansand og Moland, i Austre Moland, men jeg finner ingen aktuelle kandidater der. Noen som kan hjelpe meg?

Endret av Cecilie Simon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Funnet en gård i O.Rygh:  Lister og Mandal, Liknes sogn og prgj. , gnr. 107 Motland-Møtland-Møland-Moedland.

Mulig du skal se i kirkebøkene under Kvinesdal V-A.

 

Men det kan jo være en husmannsplass og da blir det vel vanskligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal dere ha. Mølland gård i Evje (Iveland) ser ut til å være den beste muligheten foreløpig. i 1734 døpes Tarald, sønn av Ole og Kolfin Mølland, og er en aktuell kandidat. https://media.digitalarkivet.no/kb20070524330208. Bygdeboken nevner en Olav Taraldsen Mølland.

Største problemet er at dette er et godt stykke fra Oddernes. Tarald døde i 1766 på reise fra Jamaica til Liverpool i England, så han var sjømann. Mølland ligger såvidt jeg forstår i innlandet i Aust Agder. og sjømann er ikke det første yrkesvalget man tenker på da. Kanskje Talarld var født på Mølland, men flyttet til Oddernes?

Jeg får lete videre og se om jeg kan finne ut noe mer på Evje eller i Kristiansand/Oddernes.

 

Cecilie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Cecilie Simon skrev:

Takk skal dere ha. Mølland gård i Evje (Iveland) ser ut til å være den beste muligheten foreløpig. i 1734 døpes Tarald, sønn av Ole og Kolfin Mølland, og er en aktuell kandidat

 

Ole Taraldsen og Kolfin Halvorsdatter vies 10. juni 1731 i Iveland. Forlovelsen er ført i kirkeboken for Evje 25.april. Søren Mølland er en av forloverne. Ole Taraldsen er således sannsynligvis den Ole Taraldsen Mølland som døpes i Iveland 15. mai 1707. Søren er i så fall hans storebror.

 

Kolfin Halvorsdatter er sannsynligvis ikke fra Iveland/Evje. Kolfin er et lite benyttet navn, men finnes sporadisk blant annet i Randesund (Oddernes/Kristiansand). 

Endret av Jan Almedal
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ole og Kolfin hadde også sønnen Mads til dåp i Iveland 7. august 1735. Deretter finner jeg dem ikke nevnt i kirkebøkene for Iveland eller Evje, og de har sannsynligvis flyttet ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1752 konfirmeres Tarald Olsdatter Drange i Oddernes (Drange er i Randesund, begge steder i Krisitansand i dag og tilhørte så vidt jeg forstår Oddernes prestegjeld). https://media.digitalarkivet.no/kb20070216790358

Esther Olsdatter Drange konfirmeres i 1753 (neste side).

Ole Taraldsen og Kolfin Håvardsdatter sin datter Astrid Esther ble døpt i Vestre Moland 5. Mar 1738.

Vi er på grensen mellom kirkegjeldene her, ved neste dåpsinnførsel er barnet døpt i Oddernes kirke.

Esther er heller ikke et vanlig navn, så det ser ut som om dette er riktig familie.

Takk for hjelpen.

 

Cecilie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.