Gå til innhold
Arkivverket

FOTO: Kjenner du noen av disse forografert i Kanada


Kenneth Lie
 Del

Recommended Posts

Hei

 

Jeg leter nåla i høystakken og håper på at noen kan kjenne igjen personer på disse bildene tatt i Kanada i perioden 1929 til 1932.  Noen av bildene er fremkallt i byene Melfort og Regina i provinsen Saskatchewan. Min oldefar er med på de fleste bildene. Han het Peder Ingvald Johansen Løtoft og var fra Sokndal i Rogaland.

Han jobbet på farmer i den perioden før han kom tilbake til Norge.

 

Jeg har prøvd ALT for å finne spor i dokumenter og registre men det finnes ikke noe som jeg har funnet. Har også hatt profesjonelle folk på saken i Canada uten hell.

Han reiste ikke til familie eller venner, men var en del av Canadian National Railways arbeidprogram hvor de «impoterte» folk fra blant annet Skandinavia til å bosette seg eller jobbe langs jernbanen. Dette programmet var den del av CNR og Canadian Pacific Railways og myndighetene.

 

Så, kjenner du igjen noen på bildene? 

C7C8B052-62A3-4C57-B1DF-D95CA20E3C2D.jpeg

1B15DF3F-8A88-4CD5-B3BB-D1D15F310E07.jpeg

59BA6AD2-36C9-4839-A431-796B26ECBE22.jpeg

82E68E87-6D61-4967-A553-BB2B17E47B68.jpeg

BAC4CA4D-0B9D-4007-B0C1-F84B10D4D771.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Kenneth Lie skrev:

Han het Peder Ingvald Johansen Løtoft og var fra Sokndal i Rogaland.

Han jobbet på farmer i den perioden før han kom tilbake til Norge.

Er du i gang med å skrive Peders biografi og perioden han arbeidet i Kanada. Nei, jeg kjenner ikke igjen noen på bildet. Skattelister finnes kanskje, hva med registre over ansatte i jernbanen der borte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skriver en slektsbok ja, og håper å lære min mormor noe nytt om sin far før hun selv går inn i sitt neste element. Hun ble født en måned etter han reise og døde få år etter at han kom hjem igjen, og få vet noe om hans tid der.

Han var ikke ansatt i jernbanen, men rekruttert til jordbruksarbeid på farmer gjennom deres «settlement» program.

 

Jeg har vært i CNRs arkiver og det som er tilgjengelig av det som er av land og personarkiver samt foto i arkivene, men det var helst øst euopeiske familier det ble holdt en strengere kontroll med og derav mer dokumentasjon og foto av mange av de som kom derfra. 

 

Mitt siste håp er egentlig at noen tilfeldigvis skulle kjenne igjen noen på bilder. Ellers er det cencus i 2021 mener jeg det er, men er ikke sikkert han er med der heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.