Gå til innhold
Arkivverket

Hvorfor var oldemor gjenganger i Oslo politikammers forbryteralbum?


Eirik O.
 Del

Recommended Posts

Jeg har funnet min oldemor Berte Kathinka Antonisen (f. i Bergen 19.05.1884) i to forbryteralbum fra Oslo politikammer:

 

https://media.digitalarkivet.no/db10011700090071

https://media.digitalarkivet.no/db10011700110023

 

Skulle gjerne likt å vite mer om hva hun satt inne for! Er det noen som vet hvordan jeg kan finne ut av det?

 

Beste hilsen,

Eirik Olsen

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Eirik O. skrev:

Skulle gjerne likt å vite mer om hva hun satt inne for! Er det noen som vet hvordan jeg kan finne ut av det?

 

Du kan ha nytte av å lese Arkivverkets introduksjonsartikkel Forbrytelse og straff.

 

Du kan få svar på oppklarende spørsmål i forumet Spør Arkivverket. Ønsker du oppslag i arkivene, kan du henvende deg til post@arkivverket.no eller besøke Riksarkivet/Statsarkivet i Oslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips! Har lest artikkelen, som var til dels oppklarende, og sendt en mail til Arkivverket og bedt om videre hjelp!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg holder på med skanningen av Polititidende, men er ikke kommet lenger enn til 1900.  Registeret er ferdig til 1904, men der er hun ikke. Jeg skal se i neste uke om jeg finner henne i senere årganger, Var hun etterlyst vil hun stå der og er du heldig vil det stå en henvisning til selve dommen. Hun vil også stå der når hun er satt fri fra fengsel med dato og år

 

 

Endret av Lars.O.Wangensteen
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo Bertha Kathinka er nevnt i PT 1904. I registeret side 186 står hun som D2 (som betyr at hun ble løslatt) i PT nr 95 (som kom ut i desember en gang).

Mrk at hun bruker navnet Kristiansen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Eirik O. skrev:

Så spennende! Betyr det at det vil være mer info om henne i selve tidsskriftet?

 

Ja det gjør det. Men det varierer en del. Det står hvor hun satt fengslet, i dette tilfelle er jeg nesten 100% sikker på at hun satt i kvinnefengslet i Oslo, datoer og år, og muligens hvor og når hun ble dømt, hva hun satt inne for, og hvor lenge hun satt fengslet.

Hvis vi finner henne blant etterlyst, eller anholdt senere vil det gjerne stå mye, mye mer

 

Vedlagt ligger et eksempel fra PT 9/1-1900

 

Binder1.jpg

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette ser jo veldig lovende ut! Og siden hun ble avbilda to ganger, kan vi jo kanskje regne med at hun er å finne både i 1904- og 1908-årgangen, muligens med mer info i én av dem! Tusen takk for hjelpa så langt, det er utrolig moro å avdekke familiens mørke hemmeligheter! ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja vi kan nok kanskje finne henne også i 1903, og en eller flere ganger mellom 1904 og 1908. I 1910 sitter hun ikke inne. Da fant jeg henne i folketellingen som tjenestepike.

 

Med de opplysninger vi kan finne i PT så kan neste skritt å være å finne henne i fangeprotokollene. For Oslo så ligger de på Statsarkivet i Oslo
Hvis du finner henne i en dombok vil det stå ytterligere opplysninger om henne, og hvis de ikke er digitalisert, så har et statsarkiv de

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For et arbeid du har lagt i dette, her er jo hele rullebladet hennes servert på sølvfat! Nå har jeg også et godt utgangspunkt for å lete videre i arkivene til landsfengselet for kvinner ved Riksarkivet! Tusen takk for hjelpen, Lars!

 

Du har forresten ikke nummer og dato for de nummerne av PT du har bilde av over hvor headeren ikke er med i utsnittet? Hadde vært så fint å ha når jeg legger inn kilder! Men ikke stress med det om du ikke har det lett tilgjengelig!

Endret av Eirik O.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Eirik O. skrev:

En annen ting: Her står det "Bergen, 1.52". Vet du hva "1.52" betyr?

 

I og med at det står sammen med beskrivelsen av Berthe, vil jeg tro det betyr at hun er fra Bergen og er 1,52 m høy. ???  Bare gjetting fra meg.....

 

Endret av Trude Nilsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Trude Nilsen skrev:

 

I og med at det står sammen med beskrivelsen av Berthe, vil jeg tro det betyr at hun er fra Bergen og er 1,52 m høy. ???  Bare gjetting fra meg.....

 

Aha! Så klart, åpenbart egentlig... Takk Trude!

 

Noen som vet hva forkortelsen Kr.a. forh.r.d. står for? Skjønner at Kr.a. er Kristiania, og at det antakelig er snakk om en dom, men hva med resten?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte maks et kvarter på denne "jobben". Når man har materialet tilgjengelig og vet hvor man skal slå opp, er det enkelt :-)

Berte ble første gang dømt i forhørsretten i  Stavanger, så i Bergen og til slutt i Oslo. Hun satt inne alle tre stedene.

Det vil si at du finner flere opplysninger i dombøkene (som ikke er skannet), og også i fangeprotokollene, som heller ikke er skannet.

Fangeprotokollene er enkle å slå opp i da du vet dato og år hun ble fengslet, og det gikk aldri lang tid fra hun ble dømt til hun ble satt inn den gangen, så det skulle være forholdsvis enkelt å finne dommene. Begge disse dokumentene kan gi deg verdifulle opplysninger om både forseelsen og hennes bakgrunn.

 

Jeg har hele sider av PT skannet med heading, og jeg sender deg en PDF-fil hvis jeg får din epostadresse. Min er low1954(alfakrøll)gmail.com

 

Og jeg gjorde dette for å vise at forbryteralbumene, Polititidende, dombøkene og fangeprotokollene i mange tilfeller er en viktig kilde i slektsforskning. Jeg han desverre ikke gjøre tilsvarende oppslag framover.

Endret av Lars.O.Wangensteen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.