Gå til innhold
Arkivverket

Bygdebok For Rolvsøy


Åse Anna
 Del

Recommended Posts

Jeg kjenner til en bygdebok for Rolvsøy utgitt i (tror jeg) 1996. Den er mer en bygdehistorie med næringsveier osv - og mangler gårdshistorie. Nå har jeg forstått et en ny bygdebok er under arbeid, med gårdshistorie. Jeg trenger sårt å sjekke gårdene Høydahl (Høidal) og Slærød.

 

Kjenner noen til dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Åse - Rolvsøy er i dag en del av Fredrikstad,før det lå Rolvsøy under Glemmen.En del av Rolvsøy

lå enda tidligere under Tune.Sjekket bygdeboken for Glemmen,men der var det ikke mye å finne.

En gård ved navn "Slarud"er nevnt,den skal ha sognet til Tune.Ellers er steder som "Hødal" og "Høiendal"

nevnt,men ingen personer.Vet ikke hvor langt tilbake dine søk går?Det er mulig du må søke i Glemmen

eller Tune. Mvh Karl Johnny Sommer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Åse - Rolvsøy er i dag en del av Fredrikstad,før det lå Rolvsøy under Glemmen.En del av Rolvsøy

lå enda tidligere under Tune.Sjekket bygdeboken for Glemmen,men der var det ikke mye å finne.

En gård ved navn "Slarud"er nevnt,den skal ha sognet til Tune.Ellers er steder som "Hødal" og "Høiendal"

nevnt,men ingen personer.Vet ikke hvor langt tilbake dine søk går?Det er mulig du må søke i Glemmen

eller Tune. Mvh Karl Johnny Sommer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Ja Rolvsøy er komplisert både mht kommuneinndelinger, bygdebøker og kirkebøker. Man må hoppe hit og dit. Høydal og Slærød (tror det også kan skrives Slare og Slarud) nevnes såvidt i Glemmen bygdebok i forbindelse med arkeologi o.a. - og de er ikke med i Tune bygdebok så vidt jeg har kunnet se. I en tråd på DisNorge i 2010 (søk på Rolvsøy) nevnes det at det er en ny, forsinket bygdebok for Rolvsøy på trappene. Det hadde vært ønskelig. Kanskje de vet med i Fredrikstad bibliotek -

 

Jeg leter rundt 1700 - Hendrick Høydahl (f. ca. 1700). På Slærød er det noen linjer til og fra samme slekt.

 

Mvh Åse Anna

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Åse Anna - Mulig du har dette fra før?(Noe usikker kilde Family search).Har sjekket noen av opplysningene

opp mot kirkebøkene i Tune,og funnet disse riktige.Tune er jo søkbart fra 1720.

Hendrich Høydahl er nevnt med fødsel ca 1693 i Tune,har ikke funnet hans begravelse.Han var gift med Gunnor

Jonsen født 1695,fant hennes begravelse 28 04 1771 i Tune.Ekteparet er nevnt med syv barn:Malene Gjertrud

1716/1775 - Hans 19 06 1721 - Knut 09 10 1725 - Anne Marie 31 05 1730 - Maria 31 05 1733 - Søren 18 01 1737 -

og Johan 21 02 1740.Hendrich og Gunnors sønn (Hans 1721) var gift tre ganger og ble far til 12 barn.

Hans koner:Kirsten Trulsen,Ellen Hansen og Maria Simensen.I 1801 tellingen Tune (Store Høydahl)er det Johan

Hansen,sønn av (Hans 1721)og Kirsten Trulsen som driver Store Høydahl.Johan ble døpt 25 06 1764 i Tune.

Har navn og dåpsdato på barna til Hans Hendrichsen om det er av interesse.Mvh Karl Johnny Sommer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Åse Anna - Mulig du har dette fra før?(Noe usikker kilde Family search).Har sjekket noen av opplysningene

opp mot kirkebøkene i Tune,og funnet disse riktige.Tune er jo søkbart fra 1720.

Hendrich Høydahl er nevnt med fødsel ca 1693 i Tune,har ikke funnet hans begravelse.Han var gift med Gunnor

Jonsen født 1695,fant hennes begravelse 28 04 1771 i Tune.Ekteparet er nevnt med syv barn:Malene Gjertrud

1716/1775 - Hans 19 06 1721 - Knut 09 10 1725 - Anne Marie 31 05 1730 - Maria 31 05 1733 - Søren 18 01 1737 -

og Johan 21 02 1740.Hendrich og Gunnors sønn (Hans 1721) var gift tre ganger og ble far til 12 barn.

Hans koner:Kirsten Trulsen,Ellen Hansen og Maria Simensen.I 1801 tellingen Tune (Store Høydahl)er det Johan

Hansen,sønn av (Hans 1721)og Kirsten Trulsen som driver Store Høydahl.Johan ble døpt 25 06 1764 i Tune.

Har navn og dåpsdato på barna til Hans Hendrichsen om det er av interesse.Mvh Karl Johnny Sommer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei - og wow - det var god hjelp og gode opplysninger. Mener å kjenne igjen noen av navnene som faddere til Hendrichs barn - men jeg sitter på landet med dårlig oppringt linje og uten Legacy. Dette viser jo at flere øyne ser bedre enn bare to! Jeg mener at jeg sjekket Hendrich på Familysearch. Sikkert for kjapp i farta. Tusen takk.

En ny bygdebok for Rolvsøy hadde vært tingen da - for jeg mener at Høydahl ikke er i Tune-boken. Og hvertfall ikke i Glemmen.

Hilsen Åse Anna

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei - og wow - det var god hjelp og gode opplysninger. Mener å kjenne igjen noen av navnene som faddere til Hendrichs barn - men jeg sitter på landet med dårlig oppringt linje og uten Legacy. Dette viser jo at flere øyne ser bedre enn bare to! Jeg mener at jeg sjekket Hendrich på Familysearch. Sikkert for kjapp i farta. Tusen takk.

En ny bygdebok for Rolvsøy hadde vært tingen da - for jeg mener at Høydahl ikke er i Tune-boken. Og hvertfall ikke i Glemmen.

Hilsen Åse Anna

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Karl Johnny

 

Nå har jeg fått sjekket nærmere. Min linje går gjennom Simon Hendrichsen, født i Tune i 1736 og døpt 18. januar i Tune, iflg Ministerialbok for Tune nr. 1.1721-1758. http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7492&idx_id=7492&uid =ny&idx_side=-28

Skriften er vanskelig - har fått tydehjelp på DISNorge: d. 18 Hendrich Høgdalss B(arn) k(aldet) Simen.

 

Det butter jo mot sønnen Søren i dine opplysninger. Kan Søren være Simon? Har du funnet alle disse opplysningene samlet? I så fall ville jeg sette stor pris på kildehensvisning. Det er vanskelig å tro at det finnes to Hendrich Høydahl med hver sin sønn døpt 18. januar 1737.

Vennlig hilsen Åse Anna

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Karl Johnny

 

Nå har jeg fått sjekket nærmere. Min linje går gjennom Simon Hendrichsen, født i Tune i 1736 og døpt 18. januar i Tune, iflg Ministerialbok for Tune nr. 1.1721-1758. http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7492&idx_id=7492&uid =ny&idx_side=-28

Skriften er vanskelig - har fått tydehjelp på DISNorge: d. 18 Hendrich Høgdalss B(arn) k(aldet) Simen.

 

Det butter jo mot sønnen Søren i dine opplysninger. Kan Søren være Simon? Har du funnet alle disse opplysningene samlet? I så fall ville jeg sette stor pris på kildehensvisning. Det er vanskelig å tro at det finnes to Hendrich Høydahl med hver sin sønn døpt 18. januar 1737.

Vennlig hilsen Åse Anna

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Åse Anna - Kilden var som jeg nevnte Family search (Usikker kilde).Gikk inn på kirkeboken som

du nevner og det riktige navnet er Simen/ikke Søren.Korriger meg om jeg har feil!I 1865 Tune/Slærød

Henrik Hansen født 21 09 1823,døpt 12 10 1823.Han var gift med Olianna Olsdatter 43 år gammel.

Deres barn:Hans Johan 14 år - Thorval 11 år - Hanna J 18 år - Ida E 10 år - Gretha Oline født 18 04 1858

døpt 20 06 1858 - Annette Mathilde født 21 12 1860 døpt 23 01 1861.

 

Henrik var sønn av Hans Johansen født ca 1794 og Oleana Maria Jacobsdatter.Hans var igjenn sønn av Johan

Hansen døpt 25 06 1764 Høydahl Tune.Han igjenn var sønn av Hans Hendrichsen (1721)og Kirsten Trulsen.

Ringen blir sluttet ved at Hans er sønnen til Hendrich Høydahl (1693) og Gunnor jonsen (1695).

Mvh Karl Johnny Sommer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen Karl Johnny

 

Det var interessante opplysninger. Hans Hendrichsens bror Simon står som Simon Hendrichsen (Slarøe) i dåpen til sønnen Ellin(g) i Tune 6. feb 1780. Det var derfor jeg var på jakt etter Slærød. Undres hvordan det har seg? Kanskje har Kirsten Trolsen kommet fra Slærød og Simon bodde hos dem. Som sagt er gårdshistorie fra Rolvsøy sterkt etterlengtet.

 

Jeg har plaget meg med å lete etter Hendrich Høydahl (Hojtal som han nevnes som i dåpen til Simon der) og også Gunnor Johnsen. Men jeg har ikke fått noen treff. Kunne du sende meg lenken til dine fine funn?

Det hadde jeg satt stor pris på :rolleyes:

 

Hilsen Åse Anna

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Åae Anna - Mine funn omkring denne familien er som tidligere nevnt hovedsakelig Family search.

Gå inn på : (family search.org-search) og utfør ditt søk der.Tror du må søke på Hans Henrichsen,

født 1720,for din Simen er her kalt Soren.Du finner ved søk fem poster på Hans Henrichsen,med

opplysninger om foreldre,søsken,koner og barn.

 

På : (family search record search)fant jeg dåpen til Eli Halvorsdatter,døpt 6 feb 1746 i Glemmen.

Foreldre: Halvor Weum og Maren Erichsdatter.Faddere ved navn Weum finner man omkring deres barns dåp.

Deres barn: Eneste barn født i Glemmen Maren 4 okt 1771 - Johan 15 mai 1774 - Ole 7 mai 1775 -

Knud 1 mars 1778 - Ellin 6 feb 1780 - Anna 15 des 1782 og Kari 9 okt 1785.

 

Noen opplysninger er funnet ved gårds søk i folketellingene Tune.Slærød er ikke å finne i 1801.

 

Ellers får man opp endel lenker på Google ved søk på Slarød/Slærød.Hilsen Karl Johnny Sommer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner til en bygdebok for Rolvsøy utgitt i (tror jeg) 1996. Den er mer en bygdehistorie med næringsveier osv - og mangler gårdshistorie. Nå har jeg forstått et en ny bygdebok er under arbeid, med gårdshistorie. Jeg trenger sårt å sjekke gårdene Høydahl (Høidal) og Slærød.

 

Kjenner noen til dette?

 

Hei,

Slektshistorie for Rolfsøy er omtalt på denne nettsiden:

 

http://www.mittforlag.no/index.html

 

Den er så vidt jeg vet ikke gitt ut, og jeg vet ikke om dette fortsatt er aktuelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei karl Johnny

Igjen takk for hjelp. Du må ha en magisk gave - jeg klarer ikke å få opp det du har klart på Familysearch.Fant ingen forskjell mellom search og record search feks. Litt fant jeg på Hans - men lite. Pussig nok fikk jeg opp to dåp for Simon Hendrichsen på navnet Simon. Spør meg ikke hvordan - jeg har nå sittet og fiklet i timesvis. Det er uutgrunnelig. (Selv om jeg er rimelig vant til å søke som bibliotekar). Nå baserer jeg meg på dine opplysninger og legger inn en usikkerhet i Legacy -

Neste krigsfront blir vel skjøter som jeg aldri har vært borte i--- Det neste lbir vel gotisk skrift - selv om mine småbønder sikkert aldri har vært nevnt i denslags dokumenter.

 

Godt med god hjelp!

Åse Anna

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Åse Anna - Dette var merkelig.Testet akkurat lenkene jeg sendte deg,og de virket.

Søkte nå på google og skrev "family search.org-search".Begge lenkene kom da opp som

første og tredje linje på side 1.Når du søker på "family search record search"lønner

det seg i første omgang å søke på all events,fra f.eks 1700 til 1800.Har erfart at det

lønner seg å søke først på etternavnet,f.eks Henrichsen eller Henrichsdatter.Om du finner

noe der som indikerer på riktig person.Kan søkes utvides. Hilsen K J Sommer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Karl Johnny

Nå har jeg skjønt det - jeg har søkt på www.familysearch.org og kommet rett til record search. Da jeg prøvde din lenke via google kom jeg rett inn i Search (som kjenner fra tidligere)og fant alt du viser til. Veldig bra. Tusen takk.

Vennlig hilsen Åse Anna

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen Karl Johnny

 

Jeg kikket forresten nå i Tune ministerialbok for 1789 s. 228-229, der er Simon Hendriohsens død

http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20061020030423.jpg

 

Han skrives som 58 år, men ble jo født i 1736 døpt jan 1737 iflg kirkebok (og Familysearch)og ikke i 1731.

 

Jeg har også fått en opplysning fra forfatter av kommende bygdebok for Rolvsøy at Hendrich Høydahl en Simensen, født ca 1680 og gift med Marie Knudsdatter, Han kan jo ha vært gift flere ganger. Men i Familysearch skrives han som født i 1693. Kan det være to personer?? :unsure:

 

Dersom tilbudet står ved makt, vil jeg gjerne ha barna til Hans Hendrichsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjenn Åse Anna - Fant ingen Simon Henrichsen på siden du anga i din link.Fant derimot Henrich Hansen

Høydahl død 17 des 1788 på denne siden,32 år gammel.På side 230 fant jeg den Simon Henrichsen Slarød du nevner,død 4 okt

1789,58 år gammel.Det er ofte oppgitt feil alder ved død i kirkebøkene,og jeg har vanskelig for å tro at det finnes

to Simon/Simen Henrichsen Høydahl/Slarød.På side 54 dåp Tune 18 januar 1737 finner man Henrich Høydahls barn Simen.

Har sett på dåp drengebarn i Tune fra 1730 til 1732 uten å finne noen simen/Simon Henrichsen.

 

I følge Family search er Hans Henrichsens barn,med hans første kone Kirsten Trulsen,hun født 1726 i Tune,død 12 juni

1769 i Tune følgende:Henrich Hansen 3 okt 1756/17 des 1788 - Maria des 1757/19 juni 1764 - Truls 26 des 1760/21 jan 1789-

Johan 25 juni 1764 - Mallene 16 aug 1767,alle fra Høydahl store.

 

Kone nummer to Ellen Hansen døpt 13 juni 1745 i Ørmen Onsø,vielse med Hans 15 juli 1771 i Onsø.Hennes foreldre

Hans Jonsen og Anne Andersen.Så til deres barn:Anne 19 jan 1772 - Kirsten 1 aug 1773/31 okt 1773 - Hans 10 aug 1774/

5 jan 1777 - Elling 10 mars 1776 og Kirsten 30 nov 1777/15 des 1777.

 

Hans tredje kone Maria Simensen født 1755 på Ryen i Tune,hennes foreldre Simen Andersen og Anne Buesen.

Hans og Marias barn:Hans 4 mai 1783 og Ellen 28 juni 1789.Du får se på dette. Bygdebok forfatteren var det Skajem?

Mvh Karl Johnny Sommer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk - nå har jeg også fått god hjelp til å tyde skiftet etter Simon - det står på s. 229-230. Se under tydehjelp. Sikkert feil med 58 år - annet er usannsynlig tenker jeg.

 

Ja det var Skajem - og jeg tenker at det er rart om Hendrick er født i ca 1680 og ikke får barn før rundt 1720. Familysearch er nok riktig - men det hadde jo vært fint å se kilden der - undres om det går an å følge og få åpnet kildehenvisningene deres -

 

Ellers kan det jo være to Hendricker - en Simonsen Høydahl og en Hansen Høydahl. Det er jo naturlig at "vår" Hendrick er en Hansen Høydahl ettersom eldstegutten blir kalt Hans. Hmmmm Simon er jo også et navn som går igjen nedover i slekten --

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.