Gå til innhold
Arkivverket

Vanskelig Hemsedals slekt


Svein E Larsen
 Del

Recommended Posts

Rundt 1800 skjer det trolig  store endringer i familielivet til en av av familiene  knyttet til Viljugrein og Kyrkebøn,.Den  spesielle   familien   synes å ha forduftet helt. Det er Johannes Halsteinson og kona Margit Olsdatter og barna deres, Margit og Ole. Trolig har de vært brukere av en mindre plass under Viljugrein, og Fladen nevner dem bare som  tilfeldige navn i sin bok. Fra kirkeboken ser vi at Johannes og Margit i 1778 får en datter, døpt Margit  sammen før de blir trolovet. Se Ministerialbok Nr. 4 (1764-1786) Nes , innført No 18 i 1778 p.220. Året etter får de døpt sønnen Ole  18nde mars (No 79 for 1779). De blir trolovet 4 januar 1779 og så  viet 18 september samme år. Siden er det ingen kirkebok innføringer eller andre referanser som viser hvor de er blitt av. De finnes ikke i folketellingen for Hemsedal  eller nabo pgd  i 1801, og jeg har  heller ikke funnet noen av familien innført som døde. Barna, Ole og Margit kan jeg heller ikke finne konfirmert..  Først et godt stykke inn i 1800 dukker sønnen Ole opp i Borgund/Lærdal , hvor han i 1808 får datter Marta med Barbara Bårdsdatter N.Hegg , og siden i 1822 blir han  gift med Velgjerd Johannesdatter Husum . Han hadde da først fått sønnen Johannes med Velgjerd i 1816, og i i ekteskapet får de flere barn, bl.a min egen oldermor, Anna i 1835.Velgjerd dør som følge av den siste fødselen ,og Ole blir så  gift igjen med ei Kari Andersdatter  Hatleberg. De bodde på plassen Lofthus under Spangelo i Borgund, og det er stor etterslekt etter Ole både i Sogn, Stavanger og USA.  Men utfordringen er å forklare hva som egentlig skjedde i Hemsedal etter at Johannes og Margit ble gift 1 1779. Jeg vet  det  stundom var  vanskelige tider  i Hallingdal/Hemsedal i tiårene rundt 1800, og hele  familier har måttet vandret rundt som tiggere (betlere), og mange har manglet fast tilholdssted, men siden de fleste av slekten ellers, både i Viljugrein, Kyrjebøn og andre steder, tydeligvis har klart seg greit gjennom disse årene, er det rart om bare denne delen av slekten  har falt så fullstendig igjennom sosialt og økonomisk. Jeg håper at andre på nettet har støtt på den samme utfordringen og setter pris på å få lære hva andre har funnet ut.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Øyabu skrev:

Rundt 1800 skjer det trolig  store endringer i familielivet til en av av familiene  knyttet til Viljugrein og Kyrkebøn,.Den  spesielle   familien   synes å ha forduftet helt. Det er Johannes Halsteinson og kona Margit Olsdatter og barna deres, Margit og Ole. Trolig har de vært brukere av en mindre plass under Viljugrein, og Fladen nevner dem bare som  tilfeldige navn i sin bok. Fra kirkeboken ser vi at Johannes og Margit i 1778 får en datter, døpt Margit  sammen før de blir trolovet. Se Ministerialbok Nr. 4 (1764-1786) Nes , innført No 18 i 1778 p.220. Året etter får de døpt sønnen Ole  18nde mars (No 79 for 1779). De blir trolovet 4 januar 1779 og så  viet 18 september samme år. Siden er det ingen kirkebok innføringer eller andre referanser som viser hvor de er blitt av. De finnes ikke i folketellingen for Hemsedal  eller nabo pgd  i 1801, og jeg har  heller ikke funnet noen av familien innført som døde. Barna, Ole og Margit kan jeg heller ikke finne konfirmert..  Først et godt stykke inn i 1800 dukker sønnen Ole opp i Borgund/Lærdal , hvor han i 1808 får datter Marta med Barbara Bårdsdatter N.Hegg , og siden i 1822 blir han  gift med Velgjerd Johannesdatter Husum . Han hadde da først fått sønnen Johannes med Velgjerd i 1816, og i i ekteskapet får de flere barn, bl.a min egen oldermor, Anna i 1835.Velgjerd dør som følge av den siste fødselen ,og Ole blir så  gift igjen med ei Kari Andersdatter  Hatleberg. De bodde på plassen Lofthus under Spangelo i Borgund, og det er stor etterslekt etter Ole både i Sogn, Stavanger og USA.  Men utfordringen er å forklare hva som egentlig skjedde i Hemsedal etter at Johannes og Margit ble gift 1 1779. Jeg vet  det  stundom var  vanskelige tider  i Hallingdal/Hemsedal i tiårene rundt 1800, og hele  familier har måttet vandret rundt som tiggere (betlere), og mange har manglet fast tilholdssted, men siden de fleste av slekten ellers, både i Viljugrein, Kyrjebøn og andre steder, tydeligvis har klart seg greit gjennom disse årene, er det rart om bare denne delen av slekten  har falt så fullstendig igjennom sosialt og økonomisk. Jeg håper at andre på nettet har støtt på den samme utfordringen og setter pris på å få lære hva andre har funnet ut.

 

 

 

Her burde det vært lagt ved noe dokumentasjon på hendelsene du henviser til.

 

----

 

Kanskje du kan endre visningsnavnet "Øyabu" til ditt fulle navn?

 

https://www.digitalarkivet.no/content/change-display-name

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei "Øyabu"  Velkommen til Brukernes eget forum.

I dette forumet skal man alltid bruke fult navn.

Se lenken til Ann-Mary i  #2.

 

Du henviser til kirkebøker  men uten lenker.

Det er litt dumt at vi som hjelper må bruke tid på å finne frem til det du allerede har funnet. Det kan stå noe der du har oversett.

For å kopiere en lenk til en kirkebokside er enkelt. Tykk bokstaven K når du er i  kirkebok siden og lim den inn i ditt innlegg med høyre mustast "lim inn".

 

Endret av Leif B. Mathiesen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme folka?

 

Kun fra FS

 

Name Events Relationships View
Torres Christian Johannesen

Norway Baptisms, 1634-1927

christening:
25 April 1789
KONGSBERG, BUSKERUD, NORWAY
residence:
 
Kongsberg, Buskerud, Norway
father:
Johannes Halsteensen
mother:
Margith Olsdr

 

Buskerud fylke, Kongsberg i Kongsberg, Ministerialbok nr. I 6 (1783-1797), Fødte og døpte 1789, Side 98
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/kb20070316620668
 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er vel dette noe av det du har funnet:

 

Maritha Olsdr

Norway Baptisms, 1634-1927

birth:
17 December 1808
 
christening:
26 December 1808
Laerdal, Sogn Og Fjordane, Norway
residence:
1808
Sogn og Fjordane, Norway
father:
Ole Johannesen
mother:
Barbara Baarsdr

 

Høyre side.

Sogn og Fjordane fylke, Tønjum, Borgund, Hauge, Årdal i Lærdal, Ministerialbok nr. A 4 (1805-1821), Fødte og døpte 1809, Side 72-73
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/kb20070514620569
 

----

 

Sakset fra # 1;

"Året etter får de døpt sønnen Ole  18nde mars (No 79 for 1779)"

 

og:

 

" Først et godt stykke inn i 1800 dukker sønnen Ole opp i Borgund/Lærdal , hvor han i 1808 får datter Marta med Barbara Bårdsdatter N.Hegg , og siden i 1822 blir han  gift med Velgjerd Johannesdatter Husum . Han hadde da først fått sønnen Johannes med Velgjerd i 1816, og i i ekteskapet får de flere barn, bl.a min egen oldermor, Anna i 1835.Velgjerd dør som følge av den siste fødselen ,og Ole blir så  gift igjen med ei Kari Andersdatter  Hatleberg. "

 

----

 

Ser at brudgommen står med fødselsår 1782.

Vigde i delar av Sogn og Fjordane i perioden 1669-1922
  Vigd dag Vigd mnd. Vigd år Brudgom førenamn Brudgom etternamn Brudgom bustad Brudgom bustad Brudgom yrke Brudgom fødd år Brudgom fødestad (prgj.) Brudgom fødestad Brudgom ekteskap nr. Brud førenamn Brud etternamn Brud bustad (prgj.) Brud bustad Brud fødd år Brud fødestad (prgj.) Brud fødestad Brud ekteskap nr. Prestegjeld id.
10 3 1822 Ole Johanness. Lærdal   Inderst 1782     1 Velgjer Johannesd. Lærdal   1788     1 1422

http://gda.arkivverket.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=sognvigd&gardpostnr=30293&merk=30293#ovre

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for tilsvar:

1. Vedrørende inn-liming av referanser, så er notatet mitt basert på oppskrevne opplysninger  fra fysisk  gjennomgang  av kirkebøker ved arkivet (ene) .  Mesteparten av notatene  er  over 50 gamle, og på den tid  var det  liten digital støtte. Men om jeg nå får tid og anledning til å bli aktiv igjen,  ser jeg at jeg kan lese mange primær dokumenter  direkte  på min egen  skjerm,.For fremtiden   skal jeg  nok få til å lime inn  nødvendige  bruks lenker /referanser . Beklager mye for  at jeg ikke har gjort det til dags.  

2. Jeg  har satt inn fullt navn på innmelding skjemaet, men det kommer ikke opp...skal forsøke på endret det i  kveld. Jeg har   slett intet behov for å anonymisere meg.

3. Som det gikk fram av innlegget, er det mitt ønske å finne ut hva som skjedde med den nevnte Hemsedals  familien etter at de reiste fra plassen ved Viljugrein. Jeg kjenner godt til livsløpet til Ole, sønnen, etter at han dukket opp i Borgund,/Lærdal  og jeg har  arkivert utskrifter av relevante kirkebøker og annen dokumentasjon fra og med han fikk Marta med Barbara Bårdsdatter. Utfordringen  har ligget i å kunne dokumentere de årene mellom 1789 til  Ole dukker opp som barnefar i 1808. I mine søk   fra mange tiår siden    lette  jeg også  gjennom arkivet for andre  steder  i Buskerud, dog  uten å ha funnet spor, så det er ekstra  gledelig å få vist innføringen i Kongsberg fra 1789. Det betyr at det er kanskje mer fornuftig å lete i Kongsberg traktene etter spor enn i Borgund/Lærdal som jeg hadde forventet. Min oldermor, født som datter av Ole i 1835, døde i Stavanger nesten 20 år før jeg  selv ble født, men det heter seg at hun hadde sagt at hele" Hemsedals slekten "hadde slått seg ned ved fjorden. . Utskriften fra Kongsberg tyder på at det  trolig er feil. Kanskje kan jeg nå få nøstet opp i de" gamle"problemene. 

Til orientering er foreldrene til Ola:  Johannes og Margit , født i henholdsvis 1754 og 1750.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang  Viljugrein.

 

?

"

Johannes Halstensen Willumgren Tienestefolk 54 1te gang enkemand"

 

 

1801-telling for 0604 Kongsberg

Amt Prestegjeld Sokn By Gate Gard/hus
13 Buskerud Kongsberg Kongsberg Kongsberg Store Kirke Gaden No 16
  Nytt hushald Førenamn Etternamn Hushaldstill. Alder Sivilstand Yrke Kjønn
121 * Niels Berggrav Huusbonde 57 1te gang gift Ober berg casserer M fglass.gif
122   Helle Margrethe Krum Hans hustru 40 2den gang gift   K fglass.gif
123   Karen Joachimsdatter Preuss Logerende 16 Ugift   K fglass.gif
124   Katrine Christopherdtr Tienestefolk 34 Ugifte   K fglass.gif
125   Live Maria Olsdtr Tienestefolk 28 Ugifte   K fglass.gif
126   Amborg Hellene Gulbrandsdtr Tienestefolk 19     K fglass.gif
127   Johannes Halstensen Willumgren Tienestefolk 54 1te gang enkemand  

M fglass.gif

 

 

http://gda.arkivverket.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=f18010604&gardpostnr=13&personpostnr=127&merk=127#ovre

 

Dette er kanskje en annen Johannes Halstensen?

Ser at alder ikke stemmer med "din" mann.

 

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.