Gå til innhold
Arkivverket
Hanne W. Heen

Etterkommere av John Cunningham, f. ca. 1575, Fife, Scotland

Recommended Posts

Hanne W. Heen

Vet ikke om dette er rett forum for dette men prøver meg. Regner med at ganske mange i dette landet har funnet sine røtter tilbake til John Cunningham, f. ca. 1575 i Fife, Scotland. Han kom til Norge via Danmark og ble her lensherre over Finnmark i perioden 1619-1651. Han fikk 2 kjente barn, sønnen Jakob født ca. 1619 og datter Christine, f. ca. 1620.

Clan Cunningham  har hvert 3. år et slektstreff og det neste blir i juni 2019, med oppmøte i Edinbourgh, Scotland. Det er lagt opp program for 1 uke, med forskjellige program, turer og noe tid som er fri til egen disposisjon. Jeg planlegger denne gang å ta turen siden det nå skal være i Scotland, ble sist holdt i USA,  og man da får se litt av de plassene som slekten kom fra. Legger her ved programmet slik det er satt opp nå, prisen er ikke helt klar enda, de venter tilbakemelding fra 1 hotel. Men om andre her inne kunne tenkt seg å være med ville det være fint å få kontakt. Legger ved en fil som viser programmet slik det er satt opp nå.

Preliminary Itinerary 2019 Scotland Tri-Annual.doc

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Jan H Fosse
På 9.1.2018 den 20.51, Hanne W. Heen skrev:

Vet ikke om dette er rett forum for dette men prøver meg. Regner med at ganske mange i dette landet har funnet sine røtter tilbake til John Cunningham, f. ca. 1575 i Fife, Scotland. Han kom til Norge via Danmark og ble her lensherre over Finnmark i perioden 1619-1651. Han fikk 2 kjente barn, sønnen Jakob født ca. 1619 og datter Christine, f. ca. 1620.

Clan Cunningham  har hvert 3. år et slektstreff og det neste blir i juni 2019, med oppmøte i Edinbourgh, Scotland. Det er lagt opp program for 1 uke, med forskjellige program, turer og noe tid som er fri til egen disposisjon. Jeg planlegger denne gang å ta turen siden det nå skal være i Scotland, ble sist holdt i USA,  og man da får se litt av de plassene som slekten kom fra. Legger her ved programmet slik det er satt opp nå, prisen er ikke helt klar enda, de venter tilbakemelding fra 1 hotel. Men om andre her inne kunne tenkt seg å være med ville det være fint å få kontakt. Legger ved en fil som viser programmet slik det er satt opp nå.

Preliminary Itinerary 2019 Scotland Tri-Annual.doc

Hei Hanne . Jeg fikk denne linken da jeg kontaktet Cunningham slekten for en stund tilbake . Mulig noe info du kan bruke her ?   Faren skal vist hete William Cunningham og moren Beatrix Lawmonth . 

http://www.clancunninghamglobal.com/history.html  

http://www.nermo.org/slekt/d0008/g0000083.html 

Endret av Jan H Fosse

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Hanne W. Heen

Hei, jeg har slekten tilbake til begynnelsen av 1500 tallet i Scotland. Det fikk jeg oversendt fra Steve Cunningham i USA som jobber med Cunningham familiens historie. John som kom hit til Norge har ikke William og Beatrix som foreldre. Jeg har sett mange slektstrær med de nevnt, men om jeg husker riktig så er William og Beatrix hans besteforeldre.

Jeg er medlem av Clan Cunningham Internnational http://www.clancunninghamintl.org/  Og de gjør en fin jobb, det er også de som arrangerer slektstreff hvert 3 år. De har også en egen Facebook side man kan bli med på, det var der jeg fikk kontakt og hjelp av Steve Cunningham. Det er en side med veldig stor aktivitet på og mye spennende å finne der.  Har også meldt meg inn på 2-3 andre skotske Facebook sider, og du verden hvor mye fint det er å se der borte :) Når man melder seg inn i Clan Cunningham international, ca. kr. 200,- pr år, så får man tilsendt Cunningham familiens slektsbok på CD plate, den har jeg også, men selve forbindelsen fra "vår gren" til historieboken er ikke funnet enda. Men alle med navnet Cunningham verden over tilhører samme slekten. Og ut i fra navnene så er det samme slekten, mangler det ene lille "missing linken,"men vet at Steve jobber med det og sikkert flere. Jeg har skaffet meg en god del bøker som Steve nevnte som kilder, men har ikke fått tid til å starte med lesingen enda, og må muligens spare dem til jeg blir pensjonist. Det jeg håper på nå er å prøve å kartlegge slekten i Norge både med Cunningam navnet og Køning navnet, blir vel mitt neste prosjekt. Tenkte å få litt på plass føør turen går bort til slektstreffet i 2019.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Jan H Fosse
2 timer siden, Hanne W. Heen skrev:

Hei, jeg har slekten tilbake til begynnelsen av 1500 tallet i Scotland. Det fikk jeg oversendt fra Steve Cunningham i USA som jobber med Cunningham familiens historie. John som kom hit til Norge har ikke William og Beatrix som foreldre. Jeg har sett mange slektstrær med de nevnt, men om jeg husker riktig så er William og Beatrix hans besteforeldre.

Jeg er medlem av Clan Cunningham Internnational http://www.clancunninghamintl.org/  Og de gjør en fin jobb, det er også de som arrangerer slektstreff hvert 3 år. De har også en egen Facebook side man kan bli med på, det var der jeg fikk kontakt og hjelp av Steve Cunningham. Det er en side med veldig stor aktivitet på og mye spennende å finne der.  Har også meldt meg inn på 2-3 andre skotske Facebook sider, og du verden hvor mye fint det er å se der borte :) Når man melder seg inn i Clan Cunningham international, ca. kr. 200,- pr år, så får man tilsendt Cunningham familiens slektsbok på CD plate, den har jeg også, men selve forbindelsen fra "vår gren" til historieboken er ikke funnet enda. Men alle med navnet Cunningham verden over tilhører samme slekten. Og ut i fra navnene så er det samme slekten, mangler det ene lille "missing linken,"men vet at Steve jobber med det og sikkert flere. Jeg har skaffet meg en god del bøker som Steve nevnte som kilder, men har ikke fått tid til å starte med lesingen enda, og må muligens spare dem til jeg blir pensjonist. Det jeg håper på nå er å prøve å kartlegge slekten i Norge både med Cunningam navnet og Køning navnet, blir vel mitt neste prosjekt. Tenkte å få litt på plass føør turen går bort til slektstreffet i 2019.

Hei ja jeg ser at det er rett William og Beatrix er  hans besteforeldre . Ja dette er interessant . Men dette slektskap til meg går tilbake til John Cunningham . så det er noen hundre år siden  . men det er nå aner :) lykke til med ditt arbeid : 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Hanne W. Heen

Ja det er noen hundre år siden men fortsatt slekt og veldig spennende. Får se hvor mye jeg klarer å finne ut her i Norge, kunne være greit å ha med seg noe over når man skal på treff så de får med den Norske grenen i slektsboken også. Om ikke John og den damen han fikk 2 barn med befant seg i anerekken vår ville vel ingen av oss 2 være født :) slik ser nå jeg på det da når noen sier at dette ikke er slekt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Jan H Fosse

kunne vert gøy dette Hanne :) Jeg og kona har heller ikke vert i skottland :) har du FB side ? vi kan holde kontakt :

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Hanne W. Heen

http://www.clancunninghamintl.org/   denne er til Clan Cunningham International, jeg fornyet medlemsskapet mitt i dag og da ble det ca. 201,- norske kroner.

Preliminary Itinerary 2019 Scotland Tri-Annual.doc  Dette er programmet for slekstreffet neste år. Det går over ca. 1 uke og 2 medlemmer av slekten stiller opp som bussjåfører / guider. Blir mange besøk på forskjellige steder og eiendommer som slekten har hatt og har fortsatt i dag.

Om du er på Facebook kan du søke på denne Clan Cunningham, mye aktivitet der, Steve Cunningham er flink til det. Du vil ved innmelding begge plasser nok få spørsmål om hvorfor du vil bli med på siden, men om du skriver at du er etterkommer av John Cunningham i Norge så går det bra .)

Har fått kontakt med 1 til som er etterkommer og håper på at hun også vil bli med over neste år. Kunne vært morsomt å være flere som er fra Norge. Jeg var første fra Norge som meldte meg inn i Clan Cunningham International, men nå meldte hun andre seg inn så da er vi i alle fall 2 der :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Hanne W. Heen

Glemte det, jeg er på Facebook, bare søk på navnet mitt: Hanne Waksvik Heen så finner du meg.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.