Gå til innhold
Arkivverket

Etterkommere av John Cunningham, f. ca. 1575, Fife, Scotland


Hanne W. Ringseth
 Del

Recommended Posts

Vet ikke om dette er rett forum for dette men prøver meg. Regner med at ganske mange i dette landet har funnet sine røtter tilbake til John Cunningham, f. ca. 1575 i Fife, Scotland. Han kom til Norge via Danmark og ble her lensherre over Finnmark i perioden 1619-1651. Han fikk 2 kjente barn, sønnen Jakob født ca. 1619 og datter Christine, f. ca. 1620.

Clan Cunningham  har hvert 3. år et slektstreff og det neste blir i juni 2019, med oppmøte i Edinbourgh, Scotland. Det er lagt opp program for 1 uke, med forskjellige program, turer og noe tid som er fri til egen disposisjon. Jeg planlegger denne gang å ta turen siden det nå skal være i Scotland, ble sist holdt i USA,  og man da får se litt av de plassene som slekten kom fra. Legger her ved programmet slik det er satt opp nå, prisen er ikke helt klar enda, de venter tilbakemelding fra 1 hotel. Men om andre her inne kunne tenkt seg å være med ville det være fint å få kontakt. Legger ved en fil som viser programmet slik det er satt opp nå.

Preliminary Itinerary 2019 Scotland Tri-Annual.doc

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
På 9.1.2018 den 20.51, Hanne W. Heen skrev:

Vet ikke om dette er rett forum for dette men prøver meg. Regner med at ganske mange i dette landet har funnet sine røtter tilbake til John Cunningham, f. ca. 1575 i Fife, Scotland. Han kom til Norge via Danmark og ble her lensherre over Finnmark i perioden 1619-1651. Han fikk 2 kjente barn, sønnen Jakob født ca. 1619 og datter Christine, f. ca. 1620.

Clan Cunningham  har hvert 3. år et slektstreff og det neste blir i juni 2019, med oppmøte i Edinbourgh, Scotland. Det er lagt opp program for 1 uke, med forskjellige program, turer og noe tid som er fri til egen disposisjon. Jeg planlegger denne gang å ta turen siden det nå skal være i Scotland, ble sist holdt i USA,  og man da får se litt av de plassene som slekten kom fra. Legger her ved programmet slik det er satt opp nå, prisen er ikke helt klar enda, de venter tilbakemelding fra 1 hotel. Men om andre her inne kunne tenkt seg å være med ville det være fint å få kontakt. Legger ved en fil som viser programmet slik det er satt opp nå.

Preliminary Itinerary 2019 Scotland Tri-Annual.doc

 

 

Hei Hanne . Jeg fikk denne linken da jeg kontaktet Cunningham slekten for en stund tilbake . Mulig noe info du kan bruke her ?   Faren skal vist hete William Cunningham og moren Beatrix Lawmonth . 

 

http://www.clancunninghamglobal.com/history.html  

 

http://www.nermo.org/slekt/d0008/g0000083.html 

 

Endret av Jan H Fosse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg har slekten tilbake til begynnelsen av 1500 tallet i Scotland. Det fikk jeg oversendt fra Steve Cunningham i USA som jobber med Cunningham familiens historie. John som kom hit til Norge har ikke William og Beatrix som foreldre. Jeg har sett mange slektstrær med de nevnt, men om jeg husker riktig så er William og Beatrix hans besteforeldre.

Jeg er medlem av Clan Cunningham Internnational http://www.clancunninghamintl.org/  Og de gjør en fin jobb, det er også de som arrangerer slektstreff hvert 3 år. De har også en egen Facebook side man kan bli med på, det var der jeg fikk kontakt og hjelp av Steve Cunningham. Det er en side med veldig stor aktivitet på og mye spennende å finne der.  Har også meldt meg inn på 2-3 andre skotske Facebook sider, og du verden hvor mye fint det er å se der borte :) Når man melder seg inn i Clan Cunningham international, ca. kr. 200,- pr år, så får man tilsendt Cunningham familiens slektsbok på CD plate, den har jeg også, men selve forbindelsen fra "vår gren" til historieboken er ikke funnet enda. Men alle med navnet Cunningham verden over tilhører samme slekten. Og ut i fra navnene så er det samme slekten, mangler det ene lille "missing linken,"men vet at Steve jobber med det og sikkert flere. Jeg har skaffet meg en god del bøker som Steve nevnte som kilder, men har ikke fått tid til å starte med lesingen enda, og må muligens spare dem til jeg blir pensjonist. Det jeg håper på nå er å prøve å kartlegge slekten i Norge både med Cunningam navnet og Køning navnet, blir vel mitt neste prosjekt. Tenkte å få litt på plass føør turen går bort til slektstreffet i 2019.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Hanne W. Heen skrev:

Hei, jeg har slekten tilbake til begynnelsen av 1500 tallet i Scotland. Det fikk jeg oversendt fra Steve Cunningham i USA som jobber med Cunningham familiens historie. John som kom hit til Norge har ikke William og Beatrix som foreldre. Jeg har sett mange slektstrær med de nevnt, men om jeg husker riktig så er William og Beatrix hans besteforeldre.

Jeg er medlem av Clan Cunningham Internnational http://www.clancunninghamintl.org/  Og de gjør en fin jobb, det er også de som arrangerer slektstreff hvert 3 år. De har også en egen Facebook side man kan bli med på, det var der jeg fikk kontakt og hjelp av Steve Cunningham. Det er en side med veldig stor aktivitet på og mye spennende å finne der.  Har også meldt meg inn på 2-3 andre skotske Facebook sider, og du verden hvor mye fint det er å se der borte :) Når man melder seg inn i Clan Cunningham international, ca. kr. 200,- pr år, så får man tilsendt Cunningham familiens slektsbok på CD plate, den har jeg også, men selve forbindelsen fra "vår gren" til historieboken er ikke funnet enda. Men alle med navnet Cunningham verden over tilhører samme slekten. Og ut i fra navnene så er det samme slekten, mangler det ene lille "missing linken,"men vet at Steve jobber med det og sikkert flere. Jeg har skaffet meg en god del bøker som Steve nevnte som kilder, men har ikke fått tid til å starte med lesingen enda, og må muligens spare dem til jeg blir pensjonist. Det jeg håper på nå er å prøve å kartlegge slekten i Norge både med Cunningam navnet og Køning navnet, blir vel mitt neste prosjekt. Tenkte å få litt på plass føør turen går bort til slektstreffet i 2019.

 

 

Hei ja jeg ser at det er rett William og Beatrix er  hans besteforeldre . Ja dette er interessant . Men dette slektskap til meg går tilbake til John Cunningham . så det er noen hundre år siden  . men det er nå aner :) lykke til med ditt arbeid : 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er noen hundre år siden men fortsatt slekt og veldig spennende. Får se hvor mye jeg klarer å finne ut her i Norge, kunne være greit å ha med seg noe over når man skal på treff så de får med den Norske grenen i slektsboken også. Om ikke John og den damen han fikk 2 barn med befant seg i anerekken vår ville vel ingen av oss 2 være født :) slik ser nå jeg på det da når noen sier at dette ikke er slekt.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.clancunninghamintl.org/   denne er til Clan Cunningham International, jeg fornyet medlemsskapet mitt i dag og da ble det ca. 201,- norske kroner.

 

Preliminary Itinerary 2019 Scotland Tri-Annual.doc  Dette er programmet for slekstreffet neste år. Det går over ca. 1 uke og 2 medlemmer av slekten stiller opp som bussjåfører / guider. Blir mange besøk på forskjellige steder og eiendommer som slekten har hatt og har fortsatt i dag.

 

Om du er på Facebook kan du søke på denne Clan Cunningham, mye aktivitet der, Steve Cunningham er flink til det. Du vil ved innmelding begge plasser nok få spørsmål om hvorfor du vil bli med på siden, men om du skriver at du er etterkommer av John Cunningham i Norge så går det bra .)

 

Har fått kontakt med 1 til som er etterkommer og håper på at hun også vil bli med over neste år. Kunne vært morsomt å være flere som er fra Norge. Jeg var første fra Norge som meldte meg inn i Clan Cunningham International, men nå meldte hun andre seg inn så da er vi i alle fall 2 der :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

Da løfter jeg dette innlegget opp igjen. Siden sist har det blitt noen endringer, slik er det vel når man skal ha ting på plass lang tid i forveien. Ett av hotellene klarte ikke å komme med tilbud for den tiden som var satt opp, så nå legger jeg ved informasjon fra Clan Cunningham International. Slektstreffet blir nå i Glasgow området i Juli 2019, det må betales inn en påmeldings avgift på 100 USD innen utgangen av oktober for de som ønsker å bli med. Programmet og påmeldingsblanketten for det 3 årige møtet i 2019. Ville være morsomt om flere fra Norge tok turen neste år siden ingen fra den Norske grenen har vært representert før. Litt om slektens offisielle organisasjon.

 

Clan Cunningham International was founded in May 2002 as Clan Cunningham USA and incorporated as a non-profit organization with fully democratic by-laws in the state of Tennessee. In 2010 we changed our name and are now an approved 501c3 organization. Membership is open to all Cunninghams by birth (ancestry), marriage, or adoption and to those of the District Families, as well as to anyone with an interest in or wishing to promote the history of Clan Cunningham.

 

 

2019 Clan Cunningham, International
Triennial Meeting and Scotland Tour
Updates !!!!
Members, don’t forget that the dates of this tour have changed to July 8-13. The itinerary is now in place and can been seen below.. We will now make Glasgow our home base. Our hotel will be the Double Tree by Hilton, located in Glasgow Central.
Participants will be arranging and paying for their own airfare and will make and pay for their own hotel accommodations at our designated hotel. The cost of airfare will be determined by the airline and itinerary you arrange. The cost of the hotel is $190.00 for single occupancy and $203.00 for double occupancy per night. Breakfast is included in the cost of your room. A final cost for the other aspects of this tour, which will include ground transportation, admission fees to the various places we will visit, group meals, etc. will be $ 400.00 for adults, $350.00 for seniors (65+), and $250.00 for kids (16 and younger).
Registration is now open. You must register in order to reserve a spot on this exciting tour and triennial gathering. A registration form is included in this newsletter and can also be foumd on our website. A $100.00 non-refundable deposit is required for each person who is participating in the entire tour and triennial meeting. There are separate prices for those who will only participate in the group dinner, the day at Caprington, or both. Please send a check, made out to CCI, along with the registration form to: David Pickens, CCI Secretary/Treasurer, 5441 Mockingbird Dr., Knoxville, TN 37919. The deadline for registration is Wednesday, October 31, 2018. At the end of the registration period a link that will allow you to make a reservation at the hotel will be sent to each participant. The hotel is holding a block of 20 standard rooms (that can accommodate up to three people per room) until April 1, 2019.
Keep reading the newsletter for updates or send your inquiries to Sheryl Cunningham at cciscotlandtrip@gmail.com. Updates will also be posted on our Clan Cunningham, Int’l webpage (www.clancunninghamintl.org) and on our Clan Cunningham Face Book page.
Tentative Itinerary (as of 7/1/2018)
Day 1 - July 8 Arrive in Glasgow. People can either arrive on July 7or July 8. July 8 is a
free day to see and go where you wish.
Day 2 - July 9 Dumbarton and Finlaystone (Paisley Abbey may be added to this itinerary) Group dinner back at the host hotel
Day 3 - July 10 Montgomery-Cunningham Feud Tour. Alastair Cunningham will lead this
tour for the day. The sites on this tour include (but may not be limited to)
Aiket, Lainshaw House, Annick Bridge, Clonbeith, Robertland, Corsehill,
Kerelaw, and Eglinton
Day 4 - July 11 Bannockburn, Stirling Castle, Cambuskenneth Abbey, and the William
Wallace Memorial
Day 5 - July 12 Glencairn Aisle, Caprington Castle (tour, luncheon, triennial CCI meeting)
Day 6 - July 13 Optional excursion to Burns’ Country - Alloway (Burns Cottage) and
Mauchlin
People can either depart Glasgow on this date or continue their stay. The reservation with the hotel is through July 13. If you wish to stay on you would have to arrange that with the hotel.
————–——–————————————–— page 7 ————–———————————————–
Registration form for CCI Clan Tour and Triennial Meeting, July 8-13, 2019
In order to reserve a spot on our CCI Tour, please fill out this registration form and send it, along with the appropriate deposit, to CCI Secretary/Treasurer, David Pickens, at 5441 Mockingbird Dr., Knoxville, TN 37919. Checks should be made out to Clan Cun-ningham, Intl., (CCI). Please fill out a form for each person that will be traveling in your group. Be sure to print and keep a copy for your own records.
Questions can be addressed to Sheryl Cunningham at :
cciscotlandtrip@gmail.com
Personal Information
Full Name _____________________________________________________
Street Address _____________________________________________________
City _____________________ State _________ ZIP ____________
Home Phone ______________________ Cell Phone ____________________
Home Email ________________________
Trip Information
Please check the item that applies:
 I will be participating in the entire CCI tour and triennial meeting itinerary.
 I will only be attending the tour, luncheon, and triennial meeting at Caprington Castle on July 12.
 I will only be attending the group dinner on July 9 at the Double Tree by Hilton hotel.
 I will be attending the events at Caprington Castle and the group dinner only.
Entire Tour - Non-refundable Deposit = $100.00/person
Caprington Castle Only - Refundable deposit = $ 45.00/person
Group dinner at the Double Tree Only - Refundable deposit - $ 50.00/person.
Caprington and Group dinner—Refundable deposit of $95.00/ person

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Da kan jeg legge til litt informasjon på dette slektstreffet igjen. Som det fremgår av vedlegget over skal det betales inn et depositum. Fristen for dette er nå endret fra 31 oktober 2018 til 28 februar 2019. Det står også at dette må gjøres ved at vi sender sjekker utstedt til Clan Cunningham Int. i USA. Har sjekket med min bank og i Norge har vi ikke sjekker lenger fikk jeg til svar. Har nå korrespondert litt med CCI og vi kom da frem til at vi som vurderer og reise fra Norge må betale via Clan Cunningham International sin hjemmeside der kan vi bruke samme link som vi betaler medlemsavgiften med og betalingen går da via Pay Pal. Man må da merke betalingen veldig tydelig med at det gjelder treffet i Scotland juli 2019. Om noen som jeg ikke har kontakt med via FB lurer på noe er det bare å ta kontakt med meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.