Gå til innhold
Arkivverket

Bergen 1747: Finner ikke skannet versjon fra transkribert versjon?


Jan-Thore Solem
 Del

Recommended Posts

Hei

Her er link til den skannede siden

https://media.digitalarkivet.no/kb20070306660302

 

Dette er Domkirken og her er det 2 lister over døde/begravde. De som er knyttet til Domkirken og det som er på St. Jacob. 

Det står StJ. på din person og dermed må du se etter ham på listene i kirkeboken som dekker St. Jacobs kirke og kirkegård. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se der ja. Tusen takk for den!

 

Mitt problem har nok vært at det ikke viser noen "splitt" mellom Domkirken og St. Jacob i indeksen, eller eventuelt hvor St. Jacob begynner?

 

https://media.digitalarkivet.no/kb/contents/8638?counties[0]=13&clerical_parishes[0]=1301M1&clerical_parishes[1]=1301M10&start_year=1747&end_year=1747&text=

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tidlegare var det eit problem at systemet berre tillet å lage innhaldsliste for eitt sokn (eller liknande) om gangen. I det nye systemet er dette løyst, slik at innhaldslista no kan omfatte alle sokna. Eg går ut frå at Arkivverket ikkje har ordna dette på grunn av manglande ressursar og/eller at andre gjeremål har høgare prioritet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi får leve i håpet om at det vil bli mulig å finne frem en gang i fremtiden. Jeg har enda ikke forstått hvor St. Jacob begynner, eventuelt hvor Domkirken slutter (altså hvordan dette er organisert), så jeg legger denne slektsgreina "på is" inntil videre...

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Torbjørn Igelkjøn skrev:

Tidlegare var det eit problem at systemet berre tillet å lage innhaldsliste for eitt sokn (eller liknande) om gangen. I det nye systemet er dette løyst, slik at innhaldslista no kan omfatte alle sokna. Eg går ut frå at Arkivverket ikkje har ordna dette på grunn av manglande ressursar og/eller at andre gjeremål har høgare prioritet.

 

2 timer siden, Jan-Thore Solem skrev:

Vi får leve i håpet om at det vil bli mulig å finne frem en gang i fremtiden. Jeg har enda ikke forstått hvor St. Jacob begynner, eventuelt hvor Domkirken slutter (altså hvordan dette er organisert), så jeg legger denne slektsgreina "på is" inntil videre...

 

Det er riktig at den gamle datamodellen (2005-2016) for indeksering av kirkebøker ikke hadde noe felt for geografisk inndeling av kirkeboka (sokn, gravplass etc.). Kirkebøker som har ei geografisk inndeling i tillegg til listeinndeling og kronologisk inndeling har derfor ikke hatt dekkende innholdssider. Løsningen ble i mange tilfeller "digital soknedeling", dvs. at bildene av ei fysisk kirkebok ble splittet én bildesekvens for hvert sokn.

 

I nåværende datamodell har vi lagt inn et ekstra felt for geografisk inndeling som gjør at vi kommer rundt "problemet", men feltet fylles naturligvis ikke med innhold av seg selv, så når vi inkluderer de soknedelte kirkebøkene som vi ønsker å slå sammen igjen, er det nødvendig å oppdatere indekseringstabellene for hundrevis av kirkebøker. Vi har ennå ikke laget noen applikasjon for dette (arbeidet må gjøres direkte i databasetabellene), og derfor har vi det foreløpig på is og prioriterer annet publiseringsarbeid inntil videre.

 

Domkirken begynner her: https://media.digitalarkivet.no/kb20070306660220

 

St. Jakob begynner her: https://media.digitalarkivet.no/kb20070306660271

 

At de to delene begge har paginering fra s. 1 og utover, gjør ikke saken noe enklere. Prøver å gå til f.eks. s. 10, ved å taste inn 10 i sidetallsfeltet, vil du alltid bli ført til den første forekomsten av s. 10 (Domkirken).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for linken til starten av St. Jacob. Jeg har lagret en egen snarvei i min bokmerkeliste for Bergen!

(Selv om jeg tidligere har bodd i Bergen i 18 år, er jeg ikke særlig kjent med slektsforskning/kirkebøker der, jeg forholder meg mest til Troms.)

 

Mens vi er inne på denne kirkeboka (som jo heter Domkirken her): Vet noen hvordan dette fungerte praksis i Bergen på denne tiden? Jeg har lest diverse Wikipedia-artikler (med videre lenker der) om St. Jacob / St. Jakob (jeg ser det fremdeles brukes begge navn). Det går frem at kirkegården ble anlagt på 1600-tallet som fattigkirkegård. Når sluttet den å være bare fattigkirkegård? Vet man det? Jeg ser kirkegården lenge senere også har fått mere "prominente gjester". Var den strengt tatt fattigkirkegård da min forfar ble plassert der i 1747?

Jeg mener jeg har funnet rette plassen? Google Street View: https://www.google.no/maps/@60.3909642,5.3348213,3a,34.7y,35.87h,91.74t/data=!3m6!1e1!3m4!1soleK0g7MC7uDrrrjk9h7mg!2e0!7i13312!8i6656

 

De som ble begravet der er altså ført i en egen del av kirkeboka for Domkirken? Er det riktig, eller var St. Jacob opprinnelig en egen kirkebok og/eller ble disse to bokdelene slått sammen på et senere tidspunkt?

Ble de som ble begravet på St. Jacob "forrettet for" i Domkirken eller et annet sted (i 1747), eller ble de fattige bare "jordsat" uten seremoni?

Var det på samme tid en egen kirkegård, Domkirken, for de som faktisk er innført under den delen som heter Domkirken i kirkeboka?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Jan-Thore Solem skrev:

De som ble begravet der er altså ført i en egen del av kirkeboka for Domkirken? Er det riktig, eller var St. Jacob opprinnelig en egen kirkebok og/eller ble disse to bokdelene slått sammen på et senere tidspunkt?

 

Jeg har aldri sett denne kirkeboka i original, men ut fra bildene ser det ut til å være én protokoll hvor presten har ført Domkirken forfra og St. Jakob bakfra. De to listene møtes på midten.

 

Ved mikrofilming har man først fotografert forfra (Domkirken), for deretter å snu boka rundt og fotografere bakfra (St. Jakob). Oppslaget hvor listene møtes, kommer derfor på nytt til slutt, men da fotografert med 180 grader rotasjon sammenlikna med første bilde.

 

Se også den innledende notatsiden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Jan-Thore Solem skrev:

Var det på samme tid en egen kirkegård, Domkirken, for de som faktisk er innført under den delen som heter Domkirken i kirkeboka?

 

Overskriften for Domkirken-lista sier Begravne i Domkirchen og Kirkegaarden.

 

Overskriften for St. Jakob-lista sier Begrafvne i St. Jacobs Kircke og Kirchegaard.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det, Kristian. Da vet jeg det var både en egen kirkegård for Domkirken, og en St. Jacob kirke i 1747 (kanskje ikke samme sted som den med samme navn av veldig mye nyere dato?). Jeg får søke videre i historien, jeg MÅ plassere disse geografisk på kartet og bli bedre kjent med Bergenshistorien :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.