Gå til innhold
Arkivverket
Trygve Knudsen

Fabricius Smed, slekt fra Danmark

Recommended Posts

Trygve Knudsen

I slektstreet har jeg forskjellige danske aner med etternavn "Fabricius Smed" men i helt ulike kanter av treet - og jeg lurer i den anledning på om det kan være slektskap ute og går her?

På en kant har jeg en Rasmus Smed (ca.1590-1654) fra Sallinge (sør for Odense på Fyn). Han var tipp-tipp-oldefar til Eidsvoldsmannen Jens Fabricius (1758-1841).

I en helt annen kant av treet har jeg en Niels (Nicolaus) Nielsen Fabricius Smed (ca.1510-1575) som var prest i Jelling, litt nord for Vejle. 

Noen som vet om det er noen forbindelse her? Eller er det to slekter som tilfeldigvis hadde samme navn?

Endret av Trygve Knudsen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Kjell Arne Brudvik

Uten at det nødvendigvis er svar på spørsmålet ditt - jeg ser at flere kilder opplyser om at Jens Schow Fabricius (1758-1841) sin farfar var Søren Jørgensen Smed (~1640-1719). På Geni så mener man at denne Søren sin far var Jørgen Rasmussen Smed. Det putter denne potensielle kandidaten på riktig generasjonsnivå til å kunne være sønn av den Rasmus Smed som du nevner i ditt innlegg. Men - dette er bare en tanke som selvfølgelig må sjekkes. Jeg har ikke gått videre inn på hverken Fabricius eller Smed; heller det at mitt analytiske hode mente å ha sett en relasjon når jeg tidligere har lest på danske slekter. Da har du muligens noen tråder du kan begynne å nøste opp i!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Trygve Knudsen
1 time siden, Kjell Arne Brudvik skrev:

Uten at det nødvendigvis er svar på spørsmålet ditt - jeg ser at flere kilder opplyser om at Jens Schow Fabricius (1758-1841) sin farfar var Søren Jørgensen Smed (~1640-1719). På Geni så mener man at denne Søren sin far var Jørgen Rasmussen Smed. Det putter denne potensielle kandidaten på riktig generasjonsnivå til å kunne være sønn av den Rasmus Smed som du nevner i ditt innlegg. Men - dette er bare en tanke som selvfølgelig må sjekkes. Jeg har ikke gått videre inn på hverken Fabricius eller Smed; heller det at mitt analytiske hode mente å ha sett en relasjon når jeg tidligere har lest på danske slekter. Da har du muligens noen tråder du kan begynne å nøste opp i!

Takk for tips, lurt å sjekke nærmere. Tråder: Jo, har opp til flere nøster liggende utover her. :D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Wenche Hillstrand

Søren Jørgensen Smed - Dette mener jeg er hans yrke og ikke navn.

Han giftet seg  5 september 1694 i Fåborg Danmark med Anne Laursdatter.

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=179226#179226,30397160

Venstre side.

Alle barna til Søren Jørgensen Smed kaller seg Fabricius.

I KB for døpte i Fåborg kommer tittelen bak navnet - f.eks navn-hattemaker -navn pottemaker - navn - smed, slik vil jeg tolke dithen

at når det står Søren Jørgensen Smed, at Smed var hans yrke.

Han fikk bl.a annet barna Lars Sørensen Fabricius født 1695 og døpt 17 april i Fåborg , som ble gift 11 april 1730 i Hof og Slottskirken av mag. Hersleb i København

med Birgitte Marie Christensdatter Humble. De ble foreldre til bl.a Søren Christian Fabricius som ble gift 10 september 1776 på Nedstrand

i Rogaland med Anne Mathea Olsdatter Førde. Søren Christian var bl.a Sogneprest i Jølster og Hitterdal.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Harald Søren Storaker

I danske kirkebøker var det på den tida vanlig å identifisere med yrke, ofte som eineste "etternavn".

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.