Gå til innhold
Arkivverket

Maren/Mari Hansdatter Loe f. 1731 feil i Slegten Loe-Hoen av Gundelach ?


Bjørnar Tuftin
 Del

Recommended Posts

Jeg er kontakt med en fjern slektning med felles DNA og har funnet en potensiel stamfar i Hans Børgersen f. 1699, Loe, Øvre-Eiker. Mitt eneste problem er at forbindelsen er beskrevet å gå gjennom en datter Mari, som i Slegten Loe-Hoen av Gundelach er kalt Maren og står uten etterkommere.

 

Min DNA-slektning har altså:

Mari Hansdatter 1731 - Mar 1816 g. Christen Haagensen 1728 - dec 1780

 

Gundelach har:

Maren Hansdatter f. 1731 d. ugift

 

Regner det ikke som usannsynlig at dette er en feil i Gundelach, men er for tiden i Boston og har ikke så god tilgang på kildemateriale som kan vise det og søk på nett gir ikke resultater med skikkelig dokumentasjon. Er det noen som har sett på dette selv, eller vet om et godt dokumentert tre som tilbakeviser Gundelach?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjørnar, disse to skiftene burde gi svar på spørsmålet ditt:

 

SAKO, Eiker, Modum og Sigdal sorenskriveri, H, 1676-1828, s. 3251

Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/sk20100224633253

 

SAKO, Eiker, Modum og Sigdal sorenskriveri, H, 1676-1828, s. 3246

Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/sk20100224633248

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.1.2018 den 11.03, Bjørnar Tuftin skrev:

Jeg er kontakt med en fjern slektning med felles DNA og har funnet en potensiel stamfar i Hans Børgersen f. 1699, Loe, Øvre-Eiker. Mitt eneste problem er at forbindelsen er beskrevet å gå gjennom en datter Mari, som i Slegten Loe-Hoen av Gundelach er kalt Maren og står uten etterkommere.

 

Min DNA-slektning har altså:

Mari Hansdatter 1731 - Mar 1816 g. Christen Haagensen 1728 - dec 1780

 

Gundelach har:

Maren Hansdatter f. 1731 d. ugift

 

Regner det ikke som usannsynlig at dette er en feil i Gundelach, men er for tiden i Boston og har ikke så god tilgang på kildemateriale som kan vise det og søk på nett gir ikke resultater med skikkelig dokumentasjon. Er det noen som har sett på dette selv, eller vet om et godt dokumentert tre som tilbakeviser Gundelach?

 

Bjørnar,

 

Med hensyn til slekten Lo fra Eiker, så vil jeg fraråde å forholde seg til Gundelach sin bok fra 1914. Jeg vil heller anbefale artikkelen fra 1997 som gir forskningstatus:

http://www.genealogi.no/nst-genealogen/

  • Engedahl, Jan Fredrik Lysaker, (1955–) og Jens Petter Nielsen, (1963–). "Lo-slekten fra Eiker." NST 36 (1997): 3-58.

 

Vennlig hilsen

 

Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for anbefalningen. Om bare de var generelt tilgjengelig på nett ... :D

Pt er jeg i Boston og får irriterende nok ikke en gang tilgang på stoff som er skannet til nasjonalbiblioteket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.