Jump to content
Arkivverket
Sign in to follow this  
Bjørnar Tuftin

Maren/Mari Hansdatter Loe f. 1731 feil i Slegten Loe-Hoen av Gundelach ?

Recommended Posts

Bjørnar Tuftin

Jeg er kontakt med en fjern slektning med felles DNA og har funnet en potensiel stamfar i Hans Børgersen f. 1699, Loe, Øvre-Eiker. Mitt eneste problem er at forbindelsen er beskrevet å gå gjennom en datter Mari, som i Slegten Loe-Hoen av Gundelach er kalt Maren og står uten etterkommere.

 

Min DNA-slektning har altså:

Mari Hansdatter 1731 - Mar 1816 g. Christen Haagensen 1728 - dec 1780

 

Gundelach har:

Maren Hansdatter f. 1731 d. ugift

 

Regner det ikke som usannsynlig at dette er en feil i Gundelach, men er for tiden i Boston og har ikke så god tilgang på kildemateriale som kan vise det og søk på nett gir ikke resultater med skikkelig dokumentasjon. Er det noen som har sett på dette selv, eller vet om et godt dokumentert tre som tilbakeviser Gundelach?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Dag Thorsdalen

Bjørnar, disse to skiftene burde gi svar på spørsmålet ditt:

 

SAKO, Eiker, Modum og Sigdal sorenskriveri, H, 1676-1828, s. 3251

Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/sk20100224633253

 

SAKO, Eiker, Modum og Sigdal sorenskriveri, H, 1676-1828, s. 3246

Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/sk20100224633248

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Bjørnar Tuftin

Takk, takk!

Ikke overrasket over at det var feil der!

Share this post


Link to post
Share on other sites
Are S. Gustavsen
På 11.1.2018 den 11.03, Bjørnar Tuftin skrev:

Jeg er kontakt med en fjern slektning med felles DNA og har funnet en potensiel stamfar i Hans Børgersen f. 1699, Loe, Øvre-Eiker. Mitt eneste problem er at forbindelsen er beskrevet å gå gjennom en datter Mari, som i Slegten Loe-Hoen av Gundelach er kalt Maren og står uten etterkommere.

 

Min DNA-slektning har altså:

Mari Hansdatter 1731 - Mar 1816 g. Christen Haagensen 1728 - dec 1780

 

Gundelach har:

Maren Hansdatter f. 1731 d. ugift

 

Regner det ikke som usannsynlig at dette er en feil i Gundelach, men er for tiden i Boston og har ikke så god tilgang på kildemateriale som kan vise det og søk på nett gir ikke resultater med skikkelig dokumentasjon. Er det noen som har sett på dette selv, eller vet om et godt dokumentert tre som tilbakeviser Gundelach?

 

Bjørnar,

 

Med hensyn til slekten Lo fra Eiker, så vil jeg fraråde å forholde seg til Gundelach sin bok fra 1914. Jeg vil heller anbefale artikkelen fra 1997 som gir forskningstatus:

http://www.genealogi.no/nst-genealogen/

  • Engedahl, Jan Fredrik Lysaker, (1955–) og Jens Petter Nielsen, (1963–). "Lo-slekten fra Eiker." NST 36 (1997): 3-58.

 

Vennlig hilsen

 

Are

Share this post


Link to post
Share on other sites
Bjørnar Tuftin

Takk for anbefalningen. Om bare de var generelt tilgjengelig på nett ... :D

Pt er jeg i Boston og får irriterende nok ikke en gang tilgang på stoff som er skannet til nasjonalbiblioteket.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.