Gå til innhold
Arkivverket

Lese-/tydehjelp skifte


Arnfrid Dommersnæs Mæland
 Del

Recommended Posts

Jeg har behov for hjelp til å lese-/tyde dette skiftet etter Claus Rumohr. Skiftet starter høyre side (227), nederst 1. Kolonne, og fortsetter flere sider.

 

Takknemlig for hjelp. På forhånd takk.

 

Skifte Rikheim 1831

 

Mvh

Arnfrid

Endret av Arnfrid Dommersnæs Mæland
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare én adoptivsønn, såvidt jeg kan se. Navn: Jan Rumohr, 13 1/2 år gammel.

 

Som arvinger forøvrig er oppgitt halvsøsken på mannens side, og helsøsken m/etterkommere på hustruens side

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk!

Kan denne Jan være identisk med Uekte sønn Jan, som iflg KB er f 1818. https://media.digitalarkivet.no/view/11596/48022/52

Født 26. april 1818 og døpt Jan i Tønjum krk 5. mai s.å. Uekte. Mor Mari Nilsdatter Tønjum utla Claus Pedersen til barnefar.

ingen hustru nevnt??

Endret av Arnfrid Dommersnæs Mæland
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det kan det godt være.


Adopsjonsbevilling ble gitt 9. juli 1822, skriftlig bekreftet av adoptivforeldrene 15. september 1824, samme dag attestert av notarius, og tinglest 19. oktober 1824. Kan hende du finner dokumentet i tingbok eller pantebok? Der vil det muligens står litt mer om dette.

 

(Dette er av interesse for meg også, siden min mormor var født Lem).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så kommer jeg til det som er den egentlige utfordringen her. Etterkommere etter Anne Marie Rumohr, f ca 1819, hevder at hun også er Claus’ datter. Samme mor Mari Nilsdatter Tønjum. Her er hennes vielse i 1852. Vielse Anne Marie Rumohr og Lars Einarsen.

er det mulig å finne ut noe om dette i skiftet? Er der noe navn på Claus’ hustru?

Mari Nilsdtr dør på Rikheim som inderst 66 år gml i 1858 Maris dødsfall 1858

Endret av Arnfrid Dommersnæs Mæland
Lenke til kommentar
Del på andre sider

HER; fra siste avsnitt s 309 Labergs bygdebok om Rumohr

og øverst på s 415 står det at Mari Nilsdatter Tønjum var ugift, mor til kapt Rumohr, og at hun bodde hos han på Rikheim til hun døde.

Endret av Arnfrid Dommersnæs Mæland
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.