Gå til innhold
Arkivverket

Ekteskap mellom nære slektninger og sperring sider i kirkebok


Bent Nilsen
 Del

Recommended Posts

Er det noen som vet noe om ekteskap mellom nære slektninger er lovlig. Jeg kjenner jo til mange mange ekteskap mellom søskenbarn,og det er jo ikke så uvanlig.

Men jeg har et ekteskap i nyere tid i mitt slektstre mellom  onkel og hans niese. 

15 nov. 1908 gifter Albert Petter Olai Kristensen seg med sin eldste brors Ole Benoni Kristensens datter, Augusta Marie Nilsine, i Nordfold kirke.

https://media.digitalarkivet.no/view/43887/99

Deres første barn Bjarne Roseveldt var født i 1902 og døde i 1903 . "Anmeldt av Barnets far ,som opplyser at de akter snart at gifte sig.Begges første leiermål.

https://media.digitalarkivet.no/view/43887/11

Barn nr 2 .Gudrun Kathrine Bergitte blir født 1 jan.1907,og enda har de ikke giftet seg.

https://media.digitalarkivet.no/view/43887/25

De fikk tilsammen 8 barn hvor av 2 døde like etter fødselen.

Men det er noe rart med barn nr.3  Arvid Martin, født 1 Januar 1912.i Ministeriallboka er fødte og døbte er side 36 sperret https://media.digitalarkivet.no/view/43887/38

og samme med klokkerboka der er side 33 for fødte og døpte er sperret.https://media.digitalarkivet.no/view/2621/34 Jeg finner ikke dåpen han i noen av kirkebøkene. Men konfirmasjonen den 5  juni 1927 er han innført med forskjellige fedre, Ministerialboka er han nr.21 og Albert Kristensen er hans far https://media.digitalarkivet.no/view/59835/103 

Mens i klokkerboka nr.21 er gbr.Simon Andersen ført som far https://media.digitalarkivet.no/view/2621/187

Det kan jo være at presten har sjelet litt,for jeg ser at Albert Kristensen er ført som far på en annen konfirmant lenger opp på siden.

Men det som er så merkelig at første side for fødte og døpte i 1912 er sperret både i Ministerial og klokkerbok ,det er jo langt over sperregrensen som er maks 100 år.

Bent Robert

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmålet i overskrifta:

- sidan ca. 1800 har ekteskapsforbodet vore avgrensa til sysken og opp- og nedstigande slektningar; syskenbarn, og onkel og niese kunne gifte seg i 1907.

 

Sperringa gjeld heile sida, og det treng ikkje vere pga "din" person. Det vert spekulasjonar...  men mogelege grunnar eg kjem på:

- teknisk feil (sida skulle eigentleg ikkje vere sperra  - du kan prøve med eit spørsmål i forumet "spør Digitalarkivet".)

- eitt av dåpsbarna er adoptert med "sterk" adopsjon. Det må i så fall ha skjedd etter 1935 - altså etter at personen vart vaksen; men det er like fullt mogeleg og kan vere ført inn som merknad ved dåpsinnførsla.  Sperrefristen på 100 år gjeld adopsjonen (altså 1935+), ikkje fødsel/dåp (1912).

- det kan vere ført inn ein merknad om alvorleg arveleg sjukdom på nokon av barna. Merknaden kan vere ført inn seinare (t.d. v. døs), og då kan dei ha rekna sperrefristen

(80 år) frå det tidspunkt.

- det kan vere andre grunnar som gjer sperringa. Men dette er meir enn 100 år sidan, og eg kjem ikkje på opplysningar som er sperra så lenge.

 

For ordens skuld 1: Digitalarkivet har lagt seg på ein noko strengare praksis enn det Arkivverket gjer for papirkjelder.

For ordens skuld 2: Eg varar ikkje for Digitalarkivet/Arkivverket.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Riksarkivaren har besluttet at en opplysning på siden skal være taushetsbelagt i 120 år. Hvis du klikker på den røde trekanten til venstre over bilder, ser du at det vil bli fritt tilgjengelig i 2033.

 

Jeg kan opplyse om at Arvid Martin er innført som født 16/1-1912, døpt 16/6, sønn av gårdbruker Albert Kristensen (f. 1869) og hustru Augusta Olsen (f. 1883), bosted Breivik.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, Torbjørn Igelkjøn skrev:

Er det mogeleg å seie noko om kva som skal til for at opplysningar får ein klausul på f. eks. 120 år?

 

Jeg kjenner bare til dette ene konkrete eksempelet, så jeg kan ikke kommentere dette, uten at jeg implisitt sier noe som kan spores tilbake til en hendelse i et lite geografisk område på et bestemt tidspunkt. Hvis du stiller spørsmålet i Spør Arkivverket, vil det kanskje kunne bli gitt et generelt, men likevel tilfredsstillende svar.

 

Oppdatert: Etter de opplysninger jeg har, ble 120 års taushetsplikt vedtatt med hjemmel i Forvaltningslovforskriften § 11Når hensynet til personvern tilsier det, kan Riksarkivaren i det enkelte tilfelle bestemme at taushetsplikten for opplysninger i saker som oppbevares i arkivverket, skal gjelde ut over 60 år eller ut over den frist som ellers gjelder for bortfall av taushetsplikt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, Torbjørn Igelkjøn skrev:

Takk for svaret. Eg tolkar det du skriv som at det er svært sjeldan at det blir sett ein slik klausul.

 

Ja, det må være riktig å si. Forlengelse til 80 eller 100 år forekommer hyppigere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mye jalla jalla.

 

Man trenger vel ikke være rakettforsker for å skjønne hvorfor sperregrensen er så høy.

 

Her er det nok snakk om incest som medfører graviditet og fødsel  i nærmeste relasjoner. Foreldre -  barn.

Litt lavere sperregrense for søsken relasjon. 

 

Mvh

Ivar

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette veit vi ikkje, men det er vel vanskeleg å tenkje seg nokon annan grunn. I så fall skal det vel også vere mogelegheit for at ei tilsvarande side i ei konfirmantliste og evt. også i ei vigselliste ein eller annan stad kan/vil vere sperra for innsyn.

Endret av Torbjørn Igelkjøn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I så fall er det ingen konsekvens, men tilfeldighetene som rår? Altså at noen har påpekt saken for  Arkivverket, eller at noen i Arkivverket tilfeldigvis har sett og tatt tak i dette. En gutt født av halvsøsken frempå sent 1910- eller tidlig 1920-tall har i hvert fall jeg sett i åpne kirkebøker både da vedkommende ble født og konfirmert.

 

Man burde vel for øvrig kunne tenkt seg at man avfotograferte sidene det gjaldt så kun det ene notatet det gjaldt ble skjult, men det blir kanskje også for gjennomsiktig om stedet er lite.

 

Hilsen Marius

Endret av Marius Hellerud
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til innlegg 1: "Gbr. Albert Kristensen" er far til konfirmant 21 i både ministerialbok og klokkerbok. "Gbr. Simon Andersen" gjelder konfirmant 22 (Frits Andreas Johan Simonsen). På hele sida står konfirmantenes foreldre oppført langt fra hverandre, slik at "parforholdene" ved første øyekast kan misforstås.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.1.2018 den 0.34, Kristian Hunskaar (Arkivverket) skrev:

Riksarkivaren har besluttet at en opplysning på siden skal være taushetsbelagt i 120 år.

 

(Uthevinga i sitatet er mi).

 

Framleis utan å vite grunnen til klausuleringa må ein nesten gå ut frå at nokon (etterkommarar?) har påpeika hendinga, og at riksarkivaren deretter har gjort eit enkeltvedtak.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.