Gå til innhold
Arkivverket

Sørlid under Troltorød


Sverre Wiseth
 Del

Recommended Posts

Kan noen hjelpe med å finne Sørlid og Troltorød. Det skal ligge på Nøtterøy. Jeg finner familie under telling 1865.

Engebret Johansen f. 1834 på dette stedet, men finner ikke noe på et kart.

Jeg har også problemer med å finne lister over døde fra Sørlid.

Takk til den som finner noe. Sverre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søk på Trolltorød (med to l'er) på seeiendom.no.

 

Du kan også søke på Sørli i en av disse bygdebøkene:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Folketellinga 1865:

 

https://www.digitalarkivet.no/census/rural-residence/bf01038119004297

 

 

 

 

http://kart.kvasir.no/?c=59.209688,10.393925&z=13&q="Trolltorød, Nøtterøy";214360809;geo

 

Nøtterøy Gårds - og slektshistorie II s.997:

Trolltorød bruksnr.7

 

Snekker Ingebret Johansen født 1834 Ørvika i Fon (Ramnes), omkom ved fiskerdampskipet Geysirs forlis 13. mars

1871 i nordishavet.

Gift 1856 Inger Andrea Johansdatter Lofterød død 1868 - 34år.

Fem barn.

2. Ole 1859.

3. Johan Marinius 1861.

4. Ingebret 1863.

 

Ingebret kjøpte bruket for 600 spd i 1856.

Sørli ble solgt ved auksjon i 1871 for 350 spd. til neste bruker.

 

Se også her:

 

http://www.vestfold-slekt.net/notteroy/kirkebok.html

 

Barn 1 og 5 er antakelig døde små, men det interessante er jo hva som skjedde med resten av barna som ble foreldreløse så unge!

 

Jon Erik

Endret av Jon Erik Berg-Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei dere. Takk for fantastisk informasjon. Hadde aldri drømt om å få dette så fort.

Ingebret Ingebretsen F. 1863 er farfar til min svigerfar. Han ble gift i Kristiania med Julie Kristoffersen fra Nord Odal. De fikk 2 sønner. Ingvar Ingebretsen F. 1885 og

Alf Martinius Vang Ingebretsen F. 1892. Ingebret drev et pensjonat på Vaterland i Kristiania (folketelling 1910).

Alf var en habil musiker. Han giftet seg med Laura Jensen fra Ullensaker F. 1891.

De fikk bare et barn, Rolf Ingvar Vang Ingebretsen F. 1909. Han var en kjent trekkspiller i Oslo. Han spilte med Einar Rose, revy teater, Riksteateret og drev opplæring av mange av våre kjente trekkspillere fra i dag. Han var også en av de første som spilte trekkspill i radio. Han spilte konserter for trekkspill med klassisk musikk over hele Norge.

Han giftet seg i Enebakk kirke med Gunvor Lystad fra Flateby i Enebakk. De bodde i Oslo og fikk to døtrer, Evy og Greta som jeg er gift med og bor i Vollen i Asker.

Hva som skjedde med de andre barna til Ingebret vet jeg ikke. Hilsen Sverre Wiseth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men: Hva skjedde med disse tre barna (etter mora's død i 1868)?

Faren var tydeligvis på sjøen, og da han døde, var ikke eldstemann mer enn 12 år.

En oppgave for deg å finne ut om annen nær familie eller fattigvesenet overtok omsorgen?

Finner du noen av dem i folketellingene for 1875/85?

 

Jon Erik

Endret av Jon Erik Berg-Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.