Gå til innhold
Arkivverket

Nordfjord: Farger O. Kirkebø og Mari (ca. 1910?)


Arne Langås
 Del

Recommended Posts

Under registrering av historiske bilder fra Åsen i Trøndelag har jeg kommet over et foto med påskrift «Til Joh. Lund med Hustru. Glædelig Jul. Godt Nytaar ønskes af Farver O. Kirkebø og Mari». Bildet er tatt av J.K. Hunskaar, Breim i Nordfjord, og viser et brudepar, hun i bunad og med brudekrone. Fotografen virket fra 1905 til ca. 1925, ifølge https://www.nb.no/nmff/fotograf.php?fotograf_id=1647.

 

Bildet er sendt til Johannes og Hansine Lund, som drev fargeri på Elvheim i Åsen. Fotografiet med info er også publisert på https://www.flickr.com/photos/aasenhistorie/39640837892

 

Spørsmålet blir: Hvem var O. Kirkebø og Mari? Når og hvor var de født, og hvor bodde de? Jeg finner ingen klare spor etter paret i 1910-tellinga, mulig de er gift senere. Kirkebø-navnet tyder på at han har forbindelse til Kyrkjebø i Sogn, mens fotografen tyder på at en av dem har forbindelse til Nordfjord.

 

På forhånd takk. Mvh Arne Langås. 

kirkebø.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det vera dette paret?

https://digitalarkivet.no/census/person/pf01036743000342

001 Olaf Rasmussen Flølo

H.nr:
01
Alder/født:
1884-04-26
Fødested:
Breim
Bostatus:
b
Familiestilling:
hf
Sivilstand:
g
Yrke:
Gaardbruker - farver S

002 Mari Absalondatter Flølo

H.nr:
01
Alder/født:
1885-12-06
Fødested:
Breim
Bostatus:
b
Familiestilling:
hm
Sivilstand:
g
Yrke:
gaardmandskone
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Takk for tilbakemelding. Jeg skal ta en kikk til på originalbildet, om jeg har oversett eller feiltolket noe i påskrifta. Mvh Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det treng du ikkje. Bruket på Re som Olav voks opp på, har Kyrkjebø  som bruksnamn :-)

Endret av Aase R Sæther - Gloppen
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ser jeg at Olav Flølo er bror av Petter Reed, som drev fargeri i Måløy. Er Reed og Re to sider av samme sak?

 

Petter Reed fins det et brev fra blant de etterlatte papirene fra fargeriet på Elvheim i Åsen. Både han og Olav må da ha hatt forbindelse med Lunds på Elvheim. Som et lite sidespor kan jeg nevne at Reed i 1920 skriver: «Nu, hvordan staar til? Der var vel adskillig mindre arbeide i Farveriet der nord ogsaa, saavel som det var her hos os, nu under Krigsaarene? Dog, det ser ut for at det tar sig opigjen med arbeide, da vi iaar har nogsaa meget igjen. Folk indser nu at sælge sin uld og kjøpe tøi gaar den galne vei.»

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Arne Langås skrev:

Nå ser jeg at Olav Flølo er bror av Petter Reed, som drev fargeri i Måløy. Er Reed og Re to sider av samme sak?

 

Petter Reed fins det et brev fra blant de etterlatte papirene fra fargeriet på Elvheim i Åsen. Både han og Olav må da ha hatt forbindelse med Lunds på Elvheim. Som et lite sidespor kan jeg nevne at Reed i 1920 skriver: «Nu, hvordan staar til? Der var vel adskillig mindre arbeide i Farveriet der nord ogsaa, saavel som det var her hos os, nu under Krigsaarene? Dog, det ser ut for at det tar sig opigjen med arbeide, da vi iaar har nogsaa meget igjen. Folk indser nu at sælge sin uld og kjøpe tøi gaar den galne vei.»

 

 

  • Tellingsår: 1910
  • Kommune: Sør-Vågsøy
  • Kommunenummer: 1439
  • Navn på bosted: Reed

Antall personer registrert på bostedet: 16. Trykk på tidslinje.gif for å se på tidslinjen for personen.


  Navn Familie-stilling Sivil-stand Yrke Fødselsår Fødested Etnisitet
  Petter R. Reed hf g Farver 1877 Breim  
  Marie Reed f P. Ols. hm g Farverkone 18.10.1880 Stareim  
  Rasmus P. Reed s ug søn 21.06.1903 t  
  Borghild P. Reed d ug datter 24.10.1904 t  
  Karoline P. Reed d ug datter 25.09.1906 t  
  Petra P. Reed d ug datter 15.04.1909 t  
tidslinje.gif Martinus Jørgens. Falkevik hf g Snedkerforetning 13.02.1860 Davik  
tidslinje.gif Karoline Ols. hm g Snedkerkone 12.04.1859 Borgund  
tidslinje.gif Palma M. Falkevik d ug datter 09.11.1896 Aalesund  
tidslinje.gif Elias M. Falkevik s ug søn 18.05.1900 Aalesund  
tidslinje.gif Elias Siverts. Vegsund hf g fisker 28.02.1867 Borgund Søndm  
tidslinje.gif Karen Stef. Vegsund hm g fiskerkone 13.08.1877 Borgund Søndm  
tidslinje.gif Anna E. Vegsund d ug datter 29.01.1898 Aalesund  
  Elias E. Vegsund s ug søn 19.03.1903 Borgund  
  Sigvard E. Vegsund s ug søn 25.03.1905 t  
  Solveg E. Vegsund d ug datter 21.01.1909 t  
 
 

 

----

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.