Gå til innhold
Arkivverket

Søk i Sjømannsruller-Johan Peter Hansen


Wenche Hillstrand
 Del

Recommended Posts

Jeg søker i Sjømannsrullene på en person med navn Johan Peter Hansen.

Jeg fant at han i etternavnsregistret der han står oppført med nr. 986

 

https://media.digitalarkivet.no/view/32981/66

 

Hvor skal jeg gå videre for å finne dette nummer?

Må tilegge at jeg aldrig har vært innom disse registrer før.

Prøver å finne far til min mormors halvbror.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjømannsrullene er ordnet etter patentnr og patentnr her er 986. AR er antakelig annotasjonsrull, som er sjømannrsrull for "førstereisgutter". Kandette være samme person i annotasjonsrullen?

 

Oslo fylke, Annotasjonsrulle nr. 1 (1866-1881), Protokollside, Side 220
URN:NBN:no-a1450-ru20090416620468.jpg 
 

Endret av Grethe Flood
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg dessverre funnet feil Johan Peter Hansen. Denne du fant Grethe er for ung. Ellers takk.

Det står ellers mange Johan Hansen i etternavnslistene, det blir for mange å gå igjennom, jeg øynet et håp når jeg så navnet Johan Peter Hansen.

Han skal være født 1867-1868 og fikk 2 barn med min oldemor i 1889 og 1890 begge født utenfor ekteskap. Han var matros, og emigrerte til

USA, vet ikke når, (Han kan ha mønstret av båten i USA) men hans ene sønn med min oldemor

Johan Eugen Hansen reiste 13 november 1908 med M/S C.F Tietgen (Kjerschovs rederi), og

ankom New York 27 november 1908, for å slutte seg til han i Galverston-Texas.

 

Har ikke klart å finne ut når Johan Peter er født, da det ikke står noe i barnens dåp, bortsett fra årstallet han er fødd.

https://media.digitalarkivet.no/view/5429/19

Her står det at Johan Peter Hansen er født 1868 og døpt 18 august i Rikshospitalet.

 

Ved sønnen Arthur i 1889 er Johan Peter Hansen født 1867.

https://media.digitalarkivet.no/view/5795/122

Arthur døde samme året.

 

Har prøvd å spørre familien, men de visste ikke engang at han eksisterte, og min mormor

som burde vite det, er forlengst borte, men hennes barn- mine tanter og min mor hadde aldrig noensinne hørt om denne sønnen. (deres egen onkel). Veldig merkelig.

Vet ingenting om Johan Eugen eller Johan Peters videre skjebne i Amerika.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Stine

Det er ikke umulig at det kan være han. For å få bekreftet at det kan være han må jeg nok finne hans fødsel, med far Andreas eller Anders Hansen

og mor Marie. Andrew må vel være den engelske varianten av Anders, da hans far neppe het det, når hans far er født i Norge, noe som jeg regner med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...
På 14.1.2018 den 23.57, Wenche Hillstrand skrev:

Det står ellers mange Johan Hansen i etternavnslistene, det blir for mange å gå igjennom, jeg øynet et håp når jeg så navnet Johan Peter Hansen.

 

Mitt inntrykk er at dei som førte sjømannsrullene, også registra, var nøye med å skriva fullt namn, så det er jo litt hjelp. Men det er likevel som å leita etter nåla i høystakken, dette. Det er jo ikkje sikkert Johan Peter blei innrullert i Kristiania. Dei kjeldene du har viser berre at han hadde oppholdsstad i Kra i 1889 og 1890, han kan vera innflyttar. Innrullering skjedde vanlegvis på det sjømannskontoret som var nærast der ungdommen budde, og for mange i 15-16-17-18-årsalderen, altså for Johan Peter frå omkring 1883/4/5. Mye leiting blir det uansett, og ikkje alle sjømannskontora har registre. Men om du skal leita kan du i alle fall hoppa over alle som berre er ført opp som Johan Hansen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.