Gå til innhold
Arkivverket

Jølster - Bergen. Maar Nilsen og Brite Tollefsd fra Jølster er å finne i Fana/Bergen før 1790. Deres opphav ?


Ivar Moe
 Del

Recommended Posts

Maar Nielsen og Brite Tollevsdatter er å finne på Fjøsanger i Bergen (da Fana Kommune) i 1790.

De får datteren Nicoline i 1790, hun gifter seg i 1814 med Ole Nilsen - https://www.digitalarkivet.no/view/327/pv00000001090803

 

Maar og Brite gifter seg i Jølster 01.01.1784.

https://www.digitalarkivet.no/view/327/pv00000000527947

Jeg klarer ikke å finne dem i kirkeboka. I merknadsrubrikken står det - Fana.

 

Maar Nilsen skal være fra Lunde i Jølster og født ca 1758 , mens Brite f. ca 1756  skal være fra Veiteberg.

 

Maar dør i 1810 - https://www.digitalarkivet.no/view/267/pg00000000080382

 

Er det noen som har kjennskap til denne familien, eller som kan gjøre et oppslag i bygdebok ?

 

Mvh

Ivar

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har dessverre ingen ytterligere opplysninger når det gjelder Maar.

Brite har jeg imidlertid som datter av Tollef Danielson Veiteberg 1724 - sep 1801 og kona Brithe Danielsdtr. Befring ca 1735 - etter 1801. Det er skifte etter Tollef 16.10.1801 og der nevnes Brithe som gift med Maar Nilsson, Gamlehaugen v/Bergen.

 

Maar og Brithe hadde disse barna.

 

Nicolaje Maarsdtr. døpt 24.01.1784 på Lunde - død før 1790.

 

Marthe Maarsdtr. døpt på Lunde 21.01.1787 død i Bergen 13.01.1867.

 

Nicolaje Maarsdtr. født ca 1790, uvisst hvor. Det var jo ofte slik at når en familie flyttet på seg f.eks fra Jølster, så dro de ikke nødvendigvis rett i Bergen. Hun kan altså være født ett eller annet sted mellom Jølster og Fana. Hun er imidlertid konfirmert 25.03.1804 og død på Lille Solheim 15.02.1858.

 

Niels Maarsen døpt 26.08.1798 på Fjøsanger  og død 25.08.1840 på Gyldenpris, Damsgård.

Endret av Rune Thorstensen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Ivar Moe skrev:

Jeg klarer ikke å finne dem i kirkeboka. I merknadsrubrikken står det - Fana.

 

Kan det være til venstre i kirkeboka her?

Sogn og Fjordane fylke, Helgheim i Jølster, Ministerialbok nr. A 4 (1749-1789), Viede 1783-1785, Side 179
https://media.digitalarkivet.no/view/11525/145

 

16. December 1783

Trolovelse 1783.jpg

Endret av Grethe Flood
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og nå ser jeg at Maar Nielsen har fødselsår (beregnet) 1755 ved folketellingen 1801:

https://digitalarkivet.no/census/person/pf01058383001431

 

Men ved Maars dødsfall i 1810 er fødselsåret (beregnet) 1758 og det stemmer ganske godt med den første Maar jeg fant døpt i 1759:

https://digitalarkivet.no/view/267/pg00000000080382

 

Men så kommer det altså en ny Maar i 1766.... 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Grethe Flood skrev:

Men så ser jeg at Nils og Anna Lunde har en ny sønn Maar til dåpen 29.11.1766....!

 

Sogn og Fjordane fylke, Helgheim i Jølster, Ministerialbok nr. A 4 (1749-1789), Kronologisk liste 1767, Side 95
https://media.digitalarkivet.no/view/11525/61

 

 

 

Det er også det som står i "Jölster" bygdebok til 1801, 1766 dpt. "Mår" son til "Nils" og "Anne".

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I flg. boken så er det skifte i 1772 etter en "Nils Olavsen Lunde" med jorda 1 pund (verdsett til 25 daler) til enka "Anne Hansdtr." og söner "Olav", "Mår", "Nils", "Hans" og "Johannes".

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Grethe Flood skrev:

 

Kan det være til venstre i kirkeboka her?

Sogn og Fjordane fylke, Helgheim i Jølster, Ministerialbok nr. A 4 (1749-1789), Viede 1783-1785, Side 179
https://media.digitalarkivet.no/view/11525/145

 

16. December 1783

Trolovelse 1783.jpg

Det er nok trolovelsen du har funnet Grethe. Ute til venstre står det copul(ert) 1 januari 1784.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom det er han som ble døpt i 1766 var han han bare 17 år ved vielsen 1 januar 1784. Da vil jeg anta han måtte hatt løyve til å gifte seg så ung.

 

Anne Hansdtr. Lunde var 74 år gammel og enke i 1801.

 

http://gda.arkivverket.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=f18011431&gardpostnr=50&merk=50#ovre

Endret av Rune Thorstensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Rune Thorstensen skrev:

Dersom det er han som ble døpt i 1766 var han han bare 17 år ved vielsen 1 januar 1784. Da vil jeg anta han måtte hatt løyve til å gifte seg så ung.

 

Ellers er man jo ganske nær både når det gjelder farsnavn og bosted (Lunde) ved giftermålet i 1784. Det står vel at Maar var soldat? Og det skulle vel tilsi at han var mer enn 17 år gammel da han giftet seg....!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, Svenn Ruskedal skrev:

I flg. boken så er det skifte i 1772 etter en "Nils Olavsen Lunde" med jorda 1 pund (verdsett til 25 daler) til enka "Anne Hansdtr." og söner "Olav", "Mår", "Nils", "Hans" og "Johannes".

 

Tinglest skiftebrev 1772.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var imponerende. Tusen takk til alle for fantastisk informasjon.

 

Jeg mener jeg engang var innom en lenke  på arkivverket som omhandlet  utvandrede jølstringer som bosatte seg i Fana, men finner den ikke nå. Er det noen som kjenner til det ?

 

Resymé:

Brite Tollevsdatters aner er identifisert av Rune i # 2

 

Mye tyder på at Grethe og Sven er inne på de rette foreldrene ( Nils og Anna Lund) til Maar, selv om årstallene vingler litt i alle retninger her.

 

Dåpen til Nicoline /Nicolaje som skal være født ca 1790 hadde vært flott å få på plass, men det kan vise seg vrient da det er usikkert hvor foreldrene oppholdt seg på det tidspunkt.

 

Men kjempetakk for hjelp så langt.

 

Mvh

Ivar

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Ivar Moe skrev:

Dette var imponerende. Tusen takk til alle for fantastisk informasjon.

 

Jeg mener jeg engang var innom en lenke  på arkivverket som omhandlet  utvandrede jølstringer som bosatte seg i Fana, men finner den ikke nå. Er det noen som kjenner til det ?

 

Resymé:

Brite Tollevsdatters aner er identifisert av Rune i # 2

 

Mye tyder på at Grethe og Sven er inne på de rette foreldrene ( Nils og Anna Lund) til Maar, selv om årstallene vingler litt i alle retninger her.

 

Dåpen til Nicoline /Nicolaje som skal være født ca 1790 hadde vært flott å få på plass, men det kan vise seg vrient da det er usikkert hvor foreldrene oppholdt seg på det tidspunkt.

 

Men kjempetakk for hjelp så langt.

 

Mvh

Ivar

 

 

Det er rett at Yngve Nedrebø i sin tid laget en artikkel som omhandlet Jølstringer som flyttet til Bergensområdet. Jeg trodde jeg hadde tatt vare på den, men kan ikke finne den. Dette var jo tilbake til det virkelig gamle Digitalarkivet. Å finne den i dagens menybilde blir ikke lett, om den har blitt flyttet over i det hele tatt.

 

Dersom det er det samme ekteparet som døper sønner Maar både i 1759 og 1766, tror jeg vi kan se bort fra at det var sistnevnte som ble trolovet i 1783 og viet 01.01.1784. Han var for ung, i tillegg var brudgommen soldat.

Da ser jeg bare en forklaring. Familien døpte faktisk to sønner med samme navn men den yngste må ha dødd før farens død i 1782.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yngve Nedrebøs artikkel om jølstringer i Fana kan finnes f.eks her: 

"Mår Nilsen (1759 Lunde – 1810 Fjøsanger, Fana) giftet seg i Jølster i 1784 med Brite Tollefsdatter (1756 Veiteberg – 18..). De hadde datteren Marte Mårsdatter (1787 Lunde) fulgte med foreldrene ved utreise. Familien var bosatt på Fjøsangerhaugen.

Ungkarl Niels Maarsen Fiøsangerhøi Fød i Fiøsangerhøi, nu paa Lille Solem gift i Fana i 1837 med Qvindemenneske Synneve Monsdtr Qvamsdal Qvamsdal af Sandnæs Sogn 39 38 Forpagter Maar Nielsen Fiøsangerhøi Afg. Gaardmand Mons Joensen Qvamsdal

To døtre er gift i Fana Soldat og Ungkarl Ole Henriksen Søevig og Pige Birthe Maarsdatter Fiøsangerhøi 1001 1813, Ungkarl Ole Nielsen Lille Solejm og Pige Nikoline Maarsdatter Gammel Fiøsangerhøy 0412 1814"

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for lenken Vidar, jeg har lagret den slik at jeg kan finne den igjen ved en senere anledning. Dessverre gir ikke dette svar på opphavet til Maar, selv om jeg nok tror vi har funnet de rette foreldrene. Problemet er mer vilken av de to Maar Nilsen som er den rette, han som var født 1759 eller han i 1766. All fornuft tilsier at han i 1766 er for ung både til å være soldat og til å gifte seg 01.01.1784, 17 år gammel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innlegget som Grethe viser til i # 15 er interessant.  Nicolaja som er den jeg følger her giftet seg med Ole Nilsen fra Store Solheim. Hans foreldre  Nils Michelsen og Thora Olsdotter kommer også fra Jølster. 

 

Sitat Bjørn Davidsen:

"Dessutan vil det undre med om ikkje Nils og/eller Thora er av jølsterslekt. Dei vert gifte i SJ 1786 og får fyrste barnet frå Tarlebø (dei tener der) i 1787. Sidan held dei seg på Solheim."

 

 Takk til Vidar for formidling av artikkelen om Jølsterslekt. Den er nyttig å ha. Her var det også mye annet å finne bla Skandinavisk utvandring på tidlig 1600 tallet.

 

Jeg synes vi kom langt med å redegjøre for disse Jølster slektene. Takk skal dere ha.

 

Jeg tar gjerne imot tips vedrørende Ole Nilsen sine foreldre - Nils Michelsen og Thora Olsdotter.

 

Mvh

Ivar

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.