Gå til innhold
Arkivverket

NSF skanner Christian Dag Spangens privatarkiv på Statsarkivet i Hamar


Lars.O.Wangensteen
 Del

Recommended Posts

Christian Dag Spangen var en dyktig og respektert genealog som etterlot seg et stort privatarkiv som befinner seg på SAH

 

NSF har startet skanningen av dette, og de er kommet til eske 2 (av 8). Materialet vil fortløpende bli publisert på genealogi.no etter at det er bearbeidet av web-redaktøren.

I dag har jeg for NSF skannet 4 (av 6) håndskrevne protokoller i eske nr.2, og disse inneholder slektstavler ofte med tegnede våpenskjold av kjente slekter.

 

Vedlagt ligger innholdsfortegnelsen i den ene protokollen, pluss et eksempel på en del av en slektstavle

spangen-eske20201.jpg

spangen-eske20202.jpg

spangen-eske20038.jpg

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gode nyheter! Kan være det blir flere slike privatarkiver etter slektsforskere også da ;) Jeg jobber med å legge ut lignende kilder etter noen svenske forskere.

Mye godt i vente for våre medlemmer på nettsiden og som webredaktør ser jeg iallfall ikke ut til å bli arbeidsledig..

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal uansett huske på at dette er (minst) annenhånds kilder. Som det kan sees på tavlen over O-ætten over er en del av personene kildebelagt, men dette gjelder langt fra alle tavlene. De som skal bruke disse slektsforskernes tavler og sammenstillinger til noe, må huske å sjekke alle opplysningene som står der med primærkildene. Noe som nå i dag er langt enklere enn for de som skrev disse tavlene og oppstillingene lenge før det ble noe Digitalarkiv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det er søkbart!!!

 

Hedmarksregisteret inneholder ekstrakter av 1740 diplomer med kildehenvisninger fra år 1040 til år 1777

 

Diplomene er sortert etter nr, og det er enkelt å finne fram ved bruk av registeret. Jeg starter skanningen av disse neste uke

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, David Widerberg Howden skrev:

Da har jeg som en forsmak lagt inn Spangens Hedmarksregister fritt tilgjengelig og nedlastbart som PDF på våre nettsider: http://www.genealogi.no/publikasjoner/spangen-hedmarksregisteret.pdf

 

Tok flere minutter å åpne!

Endret av Nils Aksel Horvei
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Nils Aksel Horvei skrev:

 

Tok flere minutter å åpne!

Filen er kanskje litt stor for hastigheten på nettverket? Jeg kan laste opp en PDF med lavere kvalitet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Da er jeg ferdig med å skanne  Hedmarksregisteret, i alt 1740 ekstraktrer eller avskrifter av diplomer, brev og dokumenter fra år 1040 til 1777

 

Da får vi håpe at dette materalet snart er på nett og tilgjengelig på genealogi.no for NSFs medlemmer

  • Liker 2
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...

@David Widerberg Howden - jeg har lest i registeret og der er det mye interessant for det jeg driver med nå. Jeg har også vært inne på https://www.genealogi.no/slektshistoriske-samlinger/spangens-samlinger/ og sett. Misforstår jeg noe eller er de 1740 kortene fremdeles ikke tilgjengelig på nett?

Endret av Baard Vidar Pettersen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Baard Vidar Pettersen skrev:

@David Widerberg Howden - jeg har lest i registeret og der er det mye interessant for det jeg driver med nå. Jeg har også vært inne på https://www.genealogi.no/slektshistoriske-samlinger/spangens-samlinger/ og sett. Misforstår jeg noe eller er de 1740 kortene fremdeles ikke tilgjengelig på nett?

Hei. Som du ser i artikkelen er det fortsatt mye fra privatarkivet som ikke er publisert ennå. Men når det gjelder Hedmarksregisteret er dette kun et register med korte ekstrakter eller korte avskrifter og det er etter hva jeg kan se publisert i sin helhet. Det er da kun en oversikt over hvilke brev/diplomer som finnes i arkivet og ikke en full transkripsjon av brevenes innhold. (Men godt mulig noe av det finnes i arkivet)

Endret av David Widerberg Howden
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, David Widerberg Howden skrev:

Hei. Som du ser i artikkelen er det fortsatt mye fra privatarkivet som ikke er publisert ennå. Men når det gjelder Hedmarksregisteret er dette kun et register med ekstrakter eller korte avskrifter og det er publisert i sin helhet. Det er da kun en oversikt over hvilke brev/diplomer som finnes i arkivet.

 

Takk for svar, David. Da tror jeg at jeg hadde skjønt det riktig, men er like langt 🙂 Om jeg klikker på "registeret" eller "Hedmarksregisteret" får jeg begge steder opp en 74-siders indeksering med 7 kolonner. Den første av kolonnene skal så vidt jeg har forstått vise til nummereringen av noen kort som vel er de "1740 ekstrakter eller avskrifter" som Lars Wangensteen sa han hadde scannet, og som også skal inneholde kildereferanse til hver oppføring. Og dette er vel selve Hedmarksregisteret, stemmer det? Men jeg finner ingen link til disse kortene - kun indekseringen. 

 

Jeg ser også noen steder at det skal være digitalisert på Digitalarkivet, men linker dit er alle døde. 

Endret av Baard Vidar Pettersen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Baard Vidar Pettersen skrev:

 

Takk for svar, David. Da tror jeg at jeg hadde skjønt det riktig, men er like langt 🙂 Om jeg klikker på "registeret" eller "Hedmarksregisteret" får jeg begge steder opp en 74-siders indeksering med 7 kolonner. Den første av kolonnene skal så vidt jeg har forstått vise til nummereringen av noen kort som vel er de "1740 ekstrakter eller avskrifter" som Lars Wangensteen sa han hadde scannet, og som også skal inneholde kildereferanse til hver oppføring. Og dette er vel selve Hedmarksregisteret, stemmer det? Men jeg finner ingen link til disse kortene - kun indekseringen. 

 

Jeg ser også noen steder at det skal være digitalisert på Digitalarkivet, men linker dit er alle døde. 

Hmm.. Mulig jeg leste litt forbi at det skulle være noe mer enn denne indeksen, jeg må nesten høre med Lars Ove om hvor det eventuelt befinner seg, for jeg har ikke sett at det ligger annet enn denne indeksen eller registeret på serveren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, David Widerberg Howden skrev:

Hmm.. Mulig jeg leste litt forbi at det skulle være noe mer enn denne indeksen, jeg må nesten høre med Lars Ove om hvor det eventuelt befinner seg, for jeg har ikke sett at det ligger annet enn denne indeksen eller registeret på serveren.

Aha. Ja, det hadde vært fint, for indeksen som jeg kaller det, er nesten ubrukelig uten en kildereferanse. Jeg har vært innom så mange sider for å finne ut av dette nå, at jeg ikke husker hvor jeg leste det, men kildereferansen skal altså befinne seg på disse kortene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Baard Vidar Pettersen skrev:

Aha. Ja, det hadde vært fint, for indeksen som jeg kaller det, er nesten ubrukelig uten en kildereferanse. Jeg har vært innom så mange sider for å finne ut av dette nå, at jeg ikke husker hvor jeg leste det, men kildereferansen skal altså befinne seg på disse kortene. 

Da har jeg fått snakket med Lars Ove, av en eller annen grunn har jeg ikke fått filene selv om de skal ha vært sendt til foreningen. Men skal få disse snart og da skal jeg få jobbet med å publisere de. Uansett nyttig for meg å få tilbakemelding når noe mangler..

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg overført hele Hedmarksregisteret jeg skannet for mange år siden (1,8 GB og 1027 sider og ca 2000 kartotek-kort) til David.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Lars.O.Wangensteen skrev:

Da har jeg overført hele Hedmarksregisteret jeg skannet for mange år siden (1,8 GB og 1027 sider og ca 2000 kartotek-kort) til David.

Da har jeg fått eposten med lenke, så skal jeg se om jeg rekker å få publisert materialet iløpet av kvelden/helga. Det komme jo litt an på formatet og om noe må beskjæres/rettes opp/splittes o.a.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Lars.O.Wangensteen skrev:

Da har jeg overført hele Hedmarksregisteret jeg skannet for mange år siden (1,8 GB og 1027 sider og ca 2000 kartotek-kort) til David.

Da er første bind lastet opp som flipbok, så skal jeg se å få lastet opp de neste iløpet av dagen tenker jeg 🙂 OBS! Som det meste annet så fungerer disse best å lese på PC.

Endret av David Widerberg Howden
  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, David Widerberg Howden skrev:

Da er første bind lastet opp som flipbok, så skal jeg se å få lastet opp de neste iløpet av dagen tenker jeg 🙂 OBS! Som det meste annet så fungerer disse best å lese på PC.

Da er alle tre bind lastet opp og tilgjengelig på medlemssidene

  • Liker 2
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.