Gå til innhold
Arkivverket
Lars.O.Wangensteen

NSF skanner Christian Dag Spangens privatarkiv på Statsarkivet i Hamar

Recommended Posts

Lars.O.Wangensteen

Christian Dag Spangen var en dyktig og respektert genealog som etterlot seg et stort privatarkiv som befinner seg på SAH

NSF har startet skanningen av dette, og de er kommet til eske 2 (av 8). Materialet vil fortløpende bli publisert på genealogi.no etter at det er bearbeidet av web-redaktøren.

I dag har jeg for NSF skannet 4 (av 6) håndskrevne protokoller i eske nr.2, og disse inneholder slektstavler ofte med tegnede våpenskjold av kjente slekter.

Vedlagt ligger innholdsfortegnelsen i den ene protokollen, pluss et eksempel på en del av en slektstavle

spangen-eske20201.jpg

spangen-eske20202.jpg

spangen-eske20038.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
David Widerberg Howden

Gode nyheter! Kan være det blir flere slike privatarkiver etter slektsforskere også da ;) Jeg jobber med å legge ut lignende kilder etter noen svenske forskere.

Mye godt i vente for våre medlemmer på nettsiden og som webredaktør ser jeg iallfall ikke ut til å bli arbeidsledig..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Rune Nedrud

Vi skal uansett huske på at dette er (minst) annenhånds kilder. Som det kan sees på tavlen over O-ætten over er en del av personene kildebelagt, men dette gjelder langt fra alle tavlene. De som skal bruke disse slektsforskernes tavler og sammenstillinger til noe, må huske å sjekke alle opplysningene som står der med primærkildene. Noe som nå i dag er langt enklere enn for de som skrev disse tavlene og oppstillingene lenge før det ble noe Digitalarkiv.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Lars.O.Wangensteen

Og det er søkbart!!!

Hedmarksregisteret inneholder ekstrakter av 1740 diplomer med kildehenvisninger fra år 1040 til år 1777

Diplomene er sortert etter nr, og det er enkelt å finne fram ved bruk av registeret. Jeg starter skanningen av disse neste uke

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Nils Aksel Horvei
1 time siden, David Widerberg Howden skrev:

Da har jeg som en forsmak lagt inn Spangens Hedmarksregister fritt tilgjengelig og nedlastbart som PDF på våre nettsider: http://www.genealogi.no/publikasjoner/spangen-hedmarksregisteret.pdf

Tok flere minutter å åpne!

Endret av Nils Aksel Horvei

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Frank H. Johansen
31 minutter siden, Nils Aksel Horvei skrev:

Tok ca. 10 sekunder å åpne på min mobil...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
David Widerberg Howden
1 time siden, Nils Aksel Horvei skrev:

Filen er kanskje litt stor for hastigheten på nettverket? Jeg kan laste opp en PDF med lavere kvalitet..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Lars.O.Wangensteen

Da er jeg ferdig med å skanne  Hedmarksregisteret, i alt 1740 ekstraktrer eller avskrifter av diplomer, brev og dokumenter fra år 1040 til 1777

Da får vi håpe at dette materalet snart er på nett og tilgjengelig på genealogi.no for NSFs medlemmer

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.