Gå til innhold
Arkivverket

Tyding av Pantebok 1743


Magnus Trosdahl
 Del

Recommended Posts

Hei!

 

I følge bygdebok for Lesja, får min 5xtipp-oldefar Klemet Trossedal bygselseddel på Søre Tråsådalen i 1743.

https://www.nb.no/nbsok/nb/b5a76aea1b65fda9b28e08b3852f9e55?lang=no#625

 

Jeg har lett etter denne kilden, og har nå funnet pantebøker fra Lesja i 1743. 

I det nederste avsnittet på høyre side kan det se ut som om det står noe om både Clemet Knudsen og Trossedahlen.
Er det noen som kan hjelpe meg og oversette det som står der?

https://media.digitalarkivet.no/view/10052/248?indexing=

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Magnus,

 

Jeg setter inn et røft utkast:

 

«Paa Flagestad Tingstue Udi Læss[ø]e Præstegield er dend [2?]te July 1743. publiceret og oplest f[ø]lgendr Documenter.–

 

Jeg Friderich Jonson Roldstad, kiendis og hermed Vitterlig giør, at jeg med min frj Villie og Velberaad hue, haver bøxlet, saasom jeg og hermed bøxler og fæster, Velachtbar Clemed Knudson Skoeleholder for Læssøe hoved Sogn, Een Min Plads, paa hin Side ad Elvenn, Traassedahlen kaldet her j bemelte Læssøe Hooved Sogn beliggende, men ellers udj bemelte Mitt [G?]aards skyld bøxeles Herlighed [indmarchen??] og samme underliggende og tilhørende, hvilken Plads vel tilforn ved Rolfsads Opsidderis bevilling af Huus Folk har [v?]æret indheignet beboet og ??rket, og der af svaret Rettighed til Rolfstads opsiddere (...)»

 

Andre kan bidra med korrektur og utfylling. Jeg ser jeg vakler litt mellom hvorvidt v og w skal være riktig for Vitterlig, Villie og Velberaad. Dette er uansett ikke meningsbrytende.

 

Mvh Are

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt i tvil om datoen kanskje skal være 7. juli. (Dette vil i så fall fremgå av panteregistret)?

 

bemelte Mitt [G?]aards skyld bøxeles Herlighed [indmarchen??] = bemelte Min Gaards skyld bøxel og herlighed incorporere[t]
indheignet beboet og ??rket = jndheignet beboet og dyrket

 

 

 

Endret av Else B. Rustad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til Else for korrektur og utfylling. Øynene ga tapt en sen time.

 

Da skal sammenhengen være

 

«Paa Flagestad Tingstue Udi Læssøe Præstegield er dend [2?]te July 1743. publiceret og oplest f[ø]lgende Documenter.–

 

Jeg Friderich Jonson Roldstad, kiendis og hermed Vitterlig giør, at jeg med min frj Villie og Velberaad hue, haver bøxlet, saasom jeg og hermed bøxler og fæster, Velachtbar Clemed Knudson Skoeleholder for Læssøe hoved Sogn, Een Min Plads, paa hin Side ad Elvenn, Traassedahlen kaldet her j bemelte Læssøe Hooved Sogn beliggende, men ellers udj bemelte Min Gaards skyld bøxel og Herlighed incorporere[t] og samme underliggende og tilhørende, hvilken Plads vel tilforn ved Rolfstads Opsidderis bevilling af Huus Folk har været indheignet beboet og dyrket, og der af svaret Rettighed til Rolfstads opsiddere (...)»

 

Mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.