Gå til innhold
Arkivverket
Bjarne Bjørkevoll

Sagbruk 1680

Recommended Posts

Bjarne Bjørkevoll

Driver med et dokument som beskriver sager i Fresvik i 1680. Tror jeg har klart endel, men dette avsnittet  får jeg ikke mening i:

Tyding.PNG.e0bfbf1757bc24ad05d37f6b2a3d31b1.PNG

Iwer Flette, Jens Høium og Hans Bøenetun, for aarlig afgifft, whad tømmer som de fælder, hand derfra ????? heelt och holden til søes ??????, enten till Huustømmer eller anden nytte, Mend maa der oppe søndershiæres Och siden udj ??????? med stor møye till søen neddriftes. Samme tvende Sauger er for ???? siden med Øffrighedens de hvems haver ??????????????????????????????????????????

Kan noen hjelpe meg?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Else B. Rustad

Iffver Flette, Jens Høyum och Hans Bøe-Tun, for en Aarlig Afgifft; Hvad Tømmer som der falder, kand derfra iche Heelt och holden till Søes neddrifvis, enten till Huuss Tømmer eller Anden nytte, Mens maa der oppe Sønder schiæris, och siden udj faa Bordsstall med stor møye till Søen neddriffvis. Samme Trende Sauger er for ..(?).. tid siden ved Øffrighedens de frem farne Slotz Herrirss Mid... osv.

Mangler dessverre ett ord her.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Bjarne Bjørkevoll

Den var kjapp og god! Tusen takk.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.