Gå til innhold
Arkivverket

Jon Broch, 1500- tallet styrmand og lagrettsmand


Tore Lian
 Del

Recommended Posts

Iflg Charles Antoine Delglobe's notater om Jon Broch står følgende i vedlegg, nederst til høyre : 
Borgerskab 1558
fik 1579 Brev til at "bemande eet Skib imod Sørøvere
kaldet 1583 til "Styrmand paa et af Kg. Skibe
- 1594 til at deltage i Forh. om den russ. Grænse som af de fornævnte x Bg (??) som over 30 Aar havde brugt Handel paa Laplandt.
s. Aar Lagrettesmand

 

http://arkivverket.no/URN:db_read/db/43502/449/?size=full&mode=0

 

Kan det tenkes at det er noen som vet noe mere om denne personen Jon Broch ?

Hvor kom han fra ?
"Tilhørte han" Legatslekten Broch ?
Hadde han etterkommere ?

Mvh
Tore

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg henviser til min artikkel "Falch'er i flere farvann" i Norsk Slektshistorisk Tidsskrift bd. XXXVIII, hefte 3, se side 179 om Jon Broch,Jeg har antagelig kopi av papirseglet han brukte ved Vardøhus i 1595, og seglet kunne jo si noe om han tilhørte legatslekten, jeg kan dessverre ikke si noe mer enn at uttrykket "30 år" ikke må leses bokstavelig for alle de skipperne som nevnes i kongebrevet.

artikkelen får du tak i gjennom ditt lokale bibliotek, men jeg tok ikke med Jon Brochs segl der, det ligger i riksarkivet i Oslo.

 

Mvh Erik Lie, Namsos.

 

Endret av Erik Lie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant fram kopiene av seglene fra 1595 og han undertegnet Jonn Brock og brukte et ordinært bumerkesegl og initialene ser ut til å være IPB. Vet ikke om dette kan hjelpe deg. Dokumentet er datert admiralskipet Josaphat, der kong Christian IV var om bord, utenfor Malmis (også kalt Malmus), på Kolahalvøya, av enkelte kalt Kola by, 2. juli 1595.det faktum at han tilføyer "Egen Hand" tyder på at han er født i Norge. noen av underskriverne uttrykker nemlig egen hand på engelsk, noen på tysk.

Endret av Erik Lie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Erik !

Takk for ditt svar, får vel ta en tur til biblioteket da :-)

MEN,.... jeg oppfatter at du har ingen kunnskap om hans familiære forhold da,....eller etterkommere.

Han fikk jo borgerskap i 1558, men hvor i Bergen eller Kanskje Kjøbenhavn ?

 

Mvh

Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎19‎.‎01‎.‎2018 den 14.47, Erik Lie skrev:

Jeg fant fram kopiene av seglene fra 1595 og han undertegnet Jonn Brock og brukte et ordinært bumerkesegl og initialene ser ut til å være IPB. Vet ikke om dette kan hjelpe deg. Dokumentet er datert admiralskipet Josaphat, der kong Christian IV var om bord, utenfor Malmis (også kalt Malmus), på Kolahalvøya, av enkelte kalt Kola by, 2. juli 1595.det faktum at han tilføyer "Egen Hand" tyder på at han er født i Norge. noen av underskriverne uttrykker nemlig egen hand på engelsk, noen på tysk.

 

Kanskje du kunne ta bilde av segel - underskrift- buemerke og legge det inna her ?

 

Mvh

Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må straks konstatere at jeg ikke er noen stor fotograf. men har tatt 3 bilder. bumerket ligner et menneske slik det gjerne fremstilles i helleristninger fra steinalderen.

jeg vet ikke om dette tilfredsstiller din nysgjerrighet?

segl + signatur.jpg

underskrift.jpg

underskrift + egen hand.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette er for øvrig danskekongens utsendtes protestskrift overfor russerne som hadde unnlatt å sende sine utsendinger til møtet ved grensen på Kola , skrevet "Vnter offenem Himmel" vor Malmuss.

Endret av Erik Lie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Erik 

Interessent men,...... !

1)

Har litt vanskelig med å se/lese signaturen Jonn Broch på bildet,.....

2)

Segel nr 3 fra venstre synes å inneha ett profilbilde,...forstørrer opp og ser konturene av ett manns-hode med mye hår og sjegg. ?

3)

Men det var vel i 1599 at Christian IV besøkte nord-områdende og Kola, med sin flåte på 8 skip.

4)

Kanskje du kunne legge ut her en Pdf- fil av din artikkel "Falch'er i flere farvann" i Norsk Slektshistorisk Tidsskrift bd. XXXVIII, hefte 3, se side 179 om Jon Broch" ? :-)

 

Mvh

 

Tore

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

han skrev vel "Joen Brock" (med k, jeg har aldri sagt at han skrev "Broch"!,) (nr 2 fra venstre) seglet til Abraham Davidson kan ha et hode, det er så, men det er jo ikke han som er i fokus her. Åh, du trodde Jon Brocks segl var det med et hode, fordi jeg nevnte at Jons segl har en primitiv menneskefigur. (som et barn kunne tegnet) nei da.

Du har rett i at Christian kvarts ekspedisjon var i 1599, jeg husket bare feil, men dette protestskrivet er skrevet under åpen himmel på et skip ved Malmis på Kola i 1595.

møtet med russerne var avtalt å skulle skje 1. juli 1595, men russerne dukket aldri opp....

 

Nei, jeg har dessverre ingen PDF av denne artikkelen, har spurt trykkeriet, men fikk negativt svar.

den originale Word-fila gir jeg aldri i verden fra meg!

Endret av Erik Lie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Erik Lie skrev:

Nei, jeg har dessverre ingen PDF av denne artikkelen, har spurt trykkeriet, men fikk negativt svar.

den originale Word-fila gir jeg aldri i verden fra meg!

 

Takk for ditt svar,...

Men hva om du lagra ditt word-dokument som en Pdf-fil på din Pc, (bare ett tastetrykk det da) da kunne du jo bare kopiere fila inn hit :-)

PS !

Du sa over at hans initialer på segelet var IPB, kanskje du også vet hva hans mellomnavn var som begynner på P  ?

 

Mvh

Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det kommer ikke på tale å pdf-isere artikkelen og la den "go viral"! Folk må bare lære seg å benytte folkebibliotekene, det er overtydelig i mange innlegg her inne at folk ikke besøker biblioteket sitt eller leser NST

jeg har ikke synske evner så hva farsnavnet til Brock var, kan jeg bare gjette på... Pedersen? Pettersen? NB en svigersønn av fogd Petter Jacobssøn (Falch) på Helgeland, var Peder Christopherssøn Broch, stefar til Petter Dass, hvor denne Broch var fogd, husker jeg ikke, men han var det...

Endret av Erik Lie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ett tips får du gratis nå: genealog Kåre Hasselberg har skrevet en ypperlig artikkel om Dass- (Dundas)slekta i NST bare google så finner du hvilket bind den stod i.

Endret av Erik Lie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.