Gå til innhold
Arkivverket

Branntakst 1879 hjelp til tyding


Dag Jarnøy
 Del

Recommended Posts

Jeg holder på med historien til serveringstedet Vandingssten på Mosseveien. En branntakst skulle jeg gjerne hatt med detaljene. Vedlegger utsnitt av kapittel 1 som er det viktigste.

 

Her er begynnelsen (Innledning over har jeg): 1. Våningshus oppført av bindingsverk og .... 8,75 meter lang 5,05 meter bred 5,20 .. meter høi, 
inneholder i første etasje kjøkken .. med fast benk .... (mye som kommer av tall er greit, men her er mange ord som jeg sliter med)

Branntakst1879_a.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så langt jeg kommer for avsnittet:

Våningshus oppført av bindingsverk og ... innvendig panelt og malet dekket med bord og sten 8,75 meter lang 5.05 meter bred 5,20 meter for indehold 1 th etasje kjøkken .. med fast benk avlukke og ... 1 bord panelt og malet med fast skap og 1 rum ... veggergang. I annen etasje ... panelt og malt med .... og hylle og 2 bord ... over loft indeholder ... av.. 1 bord for panelt og malt med ........  ..  og 2 faste  .. og ... hvorav  1 .. I bygningen 1 dobbel dør 7 fyldingsdører 5 ... og 8 1/2 fag vinduer.  ... 4 kakelovner for 105 kr. 1 komfyr for 22 kr. og grunn (mur?) ... for 60 kr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det mangler fremdeles noen ord, men ellers leser jeg det slik:

 

Vaaningshus opført af Bindingsværk og Fakninner udvendig panelet og malet tækket med Bord og Steen 8,75 Meter lang 5.05 Meter bred 5,20 Meter høi, indeholder 1ste  Etage, Kjøkken ..?.. med fast Bænk, takke(?) og Konfur,1 Værelse panelet og malet 2 fast[e] Skab og 1 Rum hvori Trappeopgang. I 2den Etage en ..?.. panelet og malet med fast Disk(?) og Hylle og 2 Værelser tapetserede. - Over Loft hvoraf er afdeelt 1 Værelse panelet. - Een Tilbygning opført af Bindingsværk bordklædt tækket med Bord og ildfast Pap 4 Meter lang 5 Meter bred, og 4,60 Meter høi, indeholder nedenunder 1 Værelse panelet og malet med fast Disk, Reol(?) og 2 faste Skabe og ovenpaa en stor Altan hvoraf er afdeelt 1 Kot. I Bygningen er 1 dobbelt Dør 7 Fyldingsdøre 5 Borddøre og 8 1/2 Fag Vinduer. Taxt 4 Kakelovne for 105 Kr., 1 Konfur for 22 Kr. og Grundningen for 60 Kr. ....4800.... osv. osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for fin hjelp. Jeg prøver å finne ut hva tilbygget er. Tenkte først trapperom på baksiden så vi ikke ser det på bildet, men veranda er ca 4 x 5 meter så rommet under passer. Høyden stemmer dårlig med 4,60 meter. Jeg får gruble videre. Vedlagt foto.

Vandingsten  copy L.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.1.2018 den 16.41, Dag Jarnøy skrev:

Takk for fin hjelp. Jeg prøver å finne ut hva tilbygget er. Tenkte først trapperom på baksiden så vi ikke ser det på bildet, men veranda er ca 4 x 5 meter så rommet under passer. Høyden stemmer dårlig med 4,60 meter. Jeg får gruble videre. Vedlagt foto.

Vandingsten  copy L.jpg

En nyere takst fra 1903 viser de samme mål, men høyde er 2,20 meter, så 4,60 må ha vært skrivefeil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drister meg til følgende forslag til Elses første tre spørsmålstegn. (Sommerfugler i magen – kjenner at det er ikke heelt greit å ‹hjelpe› Mesteren :-)

 

 . . . Kjøkken panelet med fast Bænk Række . . .
 . . . 2den Etage en Butik . . .

 

(Litt ‹juks› på siste, se bilde :-)

Endret av Even Stormoen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.