Gå til innhold
Arkivverket

Nasjonalbiblioteket - Tilgang i norske bibliotek - Hva betyr det i praksis?


Yvonne Roualet Thoresen
 Del

Recommended Posts

Jeg bruker nb.no flittig og får stadig "Tilgang i norske bibliotek" på det materialet jeg søker opp. Jeg har lenge lurt på hva det betyr i praksis. Må jeg brukes bibliotekets pc for å få tilgang? For ellers har jeg prøvd å finne en inngang ved å logge meg inn med min bruker på deichmanske.no, men fant ikke noe. Jeg er takknemlig for om noen kan opplyse meg om dette ;-)

 

Her er et eksempel https://www.nb.no/items/URN:NBN:no-nb_digavis_norsklysingsblad_null_null_19450421_63_89_1

Endret av Yvonne Roualet Thoresen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Då eg prøvde dette var løysinga å møte opp med bærbar pc og få nokon på biblioteket til å logge inn med biblioteket sitt brukarnamn og passord. (Eg fekk då streng beskjed om å logge av før eg gjekk). Men eg trur at nokre bibliotek gjev tilgang via det trådlause nettet utan noko innlogging. Uansett, så må du vere på biblioteket for å få tilgang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har å gjøre med hvilke rettigheter Nasjonalbiblioteket har til å dele åndsverk.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Kristian Hunskaar (Arkivverket) skrev:

Dette har å gjøre med hvilke rettigheter Nasjonalbiblioteket har til å dele åndsverk.

 

Korleis var dette eigentleg i "gamle dagar"? Må biblioteka ha noko slags avtale med dei som sit på rettane for å kunne låne ut ei bok? Får desse noko slags kompensasjon avhengig av kor mange gonger ei bok blir lånt ut, og kan nokon reservere seg mot at bøkene deira skal bli tilgjengelege for utlån?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Torbjørn Igelkjøn skrev:

Korleis var dette eigentleg i "gamle dagar"? Må biblioteka ha noko slags avtale med dei som sit på rettane for å kunne låne ut ei bok? Får desse noko slags kompensasjon avhengig av kor mange gonger ei bok blir lånt ut, og kan nokon reservere seg mot at bøkene deira skal bli tilgjengelege for utlån?

 

Se Åndsverkloven § 19 om spredning av eksemplarer. Når et eksemplar av et verk er solgt med opphavsmannens samtykke, kan dette eksemplaret spres videre blant allmennheten.

 

Ved digitalisering stiller det seg derimot annerledes, i det man i praksis fremstiller nye eksemplarer. Et digitalisert verk som gjøres fritt tilgjengelig, er i praksis fremstilt i så mange eksemplarer som publikum til enhver tid etterspør.

 

En artikkel på Bibliotekforbundets nettsider er relevant i sammenhengen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.