Gå til innhold
Arkivverket

Feil i Geni vedrørende min mor Marie f. Egeberg, Sørum


Per Otto Egeberg Asak
 Del

Recommended Posts

Jeg tror kanskje noen kan hjelpe meg med dette.

For noen år siden var jeg medlem en kort stund i My Heritage. Siden den gang får jeg stadig smart matches på forbindelser jeg har av slekt. Men jeg må logge meg inn for å bekrefte forbindelsen. Det kan jeg ikke fordi jeg ikke lenger har passord. 

Det som er mest irriterende er at min mor i Geni blir kalt for Berte Marie (Maiken)f. Egeberg. Min mor hette Marie Egeberg f. 6.12 1914 gift 1940 med Otto Asak.

Mest ønskelig at Geni retter dette. Hvis noen veit hvordan jeg retter dette så skal jeg gjøre det sjøl. Dette har geni holdt på i flere år nå.

Per Otto

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kanskje sånn en typisk Smart Match- feil av MyHeritage sitt program pga for like navn, og muligens ikke noe  å bry seg om, så sant ikke noen har giftet bort feil dame med din far. I Geni har noen slektstre med en Berthe Marie Egeberg født 18. februar 1878 i Oslo, død 19. januar 1957 Sørum, Akershus. Ikke oppført noen ektemann eller barn på henne der.

 

Mvh

Linda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akershus fylke, Frogner i Sørum, Klokkerbok nr. II 1 (1907-1929), Fødte og døpte 1915, Side 34
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/kb20060529080395

 

På Geni finn eg berre dei to trea som du sjølv har lagt inn:

https://www.geni.com/people/Marie-Asak/6000000032931552676

https://www.geni.com/people/Marie-Majen-Asak/6000000023236451165

 

Då er vel kanskje problemet "smart matches" frå andre sine MyHeritage-sider?

https://www.myheritage.no/matchingresult-bc7c7346700eb589763225f8740449e0?auth=b2645f831c50523c1dddb0b8e7fdd73c&trn=partner_Geni&trp=match_button_profile#smart_matches

 

Det beste vil vel her vere å kontakte eigarane av kvart tre og be dei om å rette feila sine. Diverre må ein ha abonnement for å kunne kontakte folk, så her må nokon med abonnement på MH hjelpe deg, om du då ikkje sporar dei opp sjølv via telefonkatalogen e.l.

 

Ein ser her eit eksempel på korleis det går når folk kopierer "smart matches" frå andre slektstre ukritisk utan å sjekke kjelder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Siden jeg ikke er medlem lenger får jeg stadig den feilaktige smartmatch med Berte Marie. Siden de som er "inne" er det jo betryggende at det er riktig, men det kan jeg jo ikke kontrollere.  Kan ikke Geni slutte å gi meg disse feilaktige smartmatchene fra et annet slektstre. 

8 timer siden, Linda Wathne skrev:

Det er kanskje sånn en typisk Smart Match- feil av MyHeritage sitt program pga for like navn, og muligens ikke noe  å bry seg om, så sant ikke noen har giftet bort feil dame med din far. I Geni har noen slektstre med en Berthe Marie Egeberg født 18. februar 1878 i Oslo, død 19. januar 1957 Sørum, Akershus. Ikke oppført noen ektemann eller barn på henne der.

 

Mvh

Linda

Du har truffet på min mors tante, Berte Marie. Hun forble ugift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Per Otto Egeberg Asak skrev:

Takk for svar. Siden jeg ikke er medlem lenger får jeg stadig den feilaktige smartmatch med Berte Marie. Siden de som er "inne" er det jo betryggende at det er riktig, men det kan jeg jo ikke kontrollere.  Kan ikke Geni slutte å gi meg disse feilaktige smartmatchene fra et annet slektstre. 

Du har truffet på min mors tante, Berte Marie. Hun forble ugift.

Myheritage er omtrent umulig å få rettet noe i, tror man må ha data-abonnement og være admin for profilen på geni for å kunne avvise Smart-matchene. Jeg har sendt melding til "Smart-matchene" på myheritage og bedt om at de retter opp, har henvist til denne debatten. Hadde profilene vært på geni kunne vi rettet det opp...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg finner heller ikke andre enn dine egne profiler på Geni.  Min umiddelbare tanke er at det vil være lurt av deg å gå inn og redigere disse profilene på Geni nå, slik at det ikke spres (mer) feilinformasjon.  Det mangler kildehenvisninger, og det er noen skrivefeil som du bør rette opp.

 

Jeg er også mektig irritert over smart matches, og sendte en irritert oppfordring til Geni for flere år siden hvor jeg sa min oppriktige mening, uten at noen av de ansvarlige der mistet nattesøvnen av det -

 

Et for meg ukjent menneske har meg og mine nærmeste i sitt tre.  Der står jeg til alt overmål med et etternavn jeg aldri har hatt ...

 

Mvh Lene B

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.1.2018 den 14.04, David Widerberg Howden skrev:

Myheritage er omtrent umulig å få rettet noe i, tror man må ha data-abonnement og være admin for profilen på geni for å kunne avvise Smart-matchene. Jeg har sendt melding til "Smart-matchene" på myheritage og bedt om at de retter opp, har henvist til denne debatten. Hadde profilene vært på geni kunne vi rettet det opp...

 

Sist eg var innom profilane var det 4 "smart matches". No er det 12. Har du mogelegheit til å få sendt melding til resten?

https://www.myheritage.no/matchingresult-016a725d8c6121f85b47402eaac712d2?auth=b2645f831c50523c1dddb0b8e7fdd73c&trn=partner_Geni&trp=match_button_profile#smart_matches

Endret av Torbjørn Igelkjøn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.1.2018 den 22.06, Lene Benedicte Lauritzen skrev:

Et for meg ukjent menneske har meg og mine nærmeste i sitt tre.  Der står jeg til alt overmål med et etternavn jeg aldri har hatt ...

 

Dei fleste som driv med dette ynskjer jo at treet deira skal vere korrekt, så det luraste vil (iallefall i fyrste omgang) vere å gjere administrator av profilen, evt. den som har lagt dette ut merksam på feilen. Om ikkje dette nyttar er det for Geni sin del også mogelegheit til å få hjelp av ein "Geni-kurator" til å ordne opp. Dessutan har ein der også mogelegheita til å melde seg inn sjølv og bli knytt opp til treet. Då får ein m.a. full redigeringstilgang til det som gjeld eiga slekt. Å ha brukar på Geni er gratis (men om ein er aktiv brukar vil eit abonnement gje nokre fordelar framfor gratisversjonen).

 

Når det gjeld MyHeritage er det som David seier mykje tull ute og går. Det er ikkje enkelt å sende melding til ein haug med brukarar som har kopiert den same feilen, særleg når det dessutan er krav om betalbart abonnement for i det heile å kunne kontakte eigarane av slektstrea via programmet.

Endret av Torbjørn Igelkjøn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Torbjørn Igelkjøn skrev:

 

Sist eg var innom profilane var det 4 "smart matches". No er det 12. Har du mogelegheit til å få sendt melding til resten?

https://www.myheritage.no/matchingresult-016a725d8c6121f85b47402eaac712d2?auth=b2645f831c50523c1dddb0b8e7fdd73c&trn=partner_Geni&trp=match_button_profile#smart_matches

Jeg har sendt ut noen meldinger til, noen er duplikater i samme tre med samme admin og 3 av de 12 ser ut til å ha riktig opplysninger? (2 av disse er Per Otto sine).

 

Endret av David Widerberg Howden
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Per Otto, feilen ligger ikke hos Geni, men hos administratorene av disse trærne på MyH. Dette må rettes opp i trærne på MyH, og er et rent MyH problem. Det er ikke noen feil på Geni som gjør dette, men feilen ligger i trærne på MyH. Dette er ikke noe noen på Geni kan gjøre noe med siden feilen ligger hos MyH. Jeg har vært inne på MyH for å se om jeg kan avkrefte matchene og si at de er feil, men fikk ikke lov til det.

 

Det jeg derimot synes er at du kan slå sammen de to trærne du har på Geni, så blir alt litt mer ryddig der også.

 

Mvh Remi

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er vel i bunn og grunn fortsatt et spørsmål om bevissthet rundt eierskap og kontroll av egen slektsdata.

 

Hvem eier og kontrollerer opplysninger og koblinger gjort vedrørende trådstarters mor?

 

Kunne og burde trådstarter ha innsett at dette kunne komme til å skje? Nemlig feilkoblinger og blokkeringer av rettemuligheter.

 

Er ikke den beste anbefaling og ikke gi fra seg denne type kontroll til utenlandske selskaper?

 

Mvh Are

 

Endret av Are S. Gustavsen
Korrektur
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde saka vore annleis om selskapa var norske? Eller om det ikkje var snakk om selskap, men derimot f. eks. historisk befolkningsregister? Eg har ikkje brukt dette nevneverdig, men har allereie funne feil også der.

 

Eksempel:

Nils Andreas Mathiassen Svartnes (1857-1899)

https://www.geni.com/people/Nils-Andreas-Svartnes/6000000013263647178

 

Som ein ser har han ein halvbror med (omtrent) same namn:

https://www.geni.com/people/Nils-Andreas-Mathiasen/6000000013276123685

 

Eg har ikkje sjekka alle opplysningar på Geni mot kjeldene (dette er langt utanfor mi eiga slekt), men har ingen grunn til å tru at informasjonen der er feil. Men det som er sikkert er iallefall at den fyrste personen døydde i 1899, og at familien deretter reiste til Amerika.

 

Historisk befolkningsregister har greidd å blande desse personane:

http://www.histreg.no/index.php/person/daid/pv00000001265225

 

Det er heilt klart at dette ikkje er ein bigamist, men at det er to ulike personar. Personen som døydde i 1899 kan ikkje dukke opp att i 1900 og i 1910. I tillegg står det oppgitt feil alder ved vigsla til fyrstnemnde Nils Andreas (her er det feil i transkripsjonen). I følgje transkripsjonen skal han vere fødd i 1828 og ho i 1831:

https://www.digitalarkivet.no/view/327/pv00000001265225

medan det i kyrkjeboka står 1857 og 1854:

Troms fylke, Balsfjord i Balsfjord, Ministerialbok nr. 5 (1884-1897), Viede 1885, Side 154
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/kb20061212610378
(Det ser ut til å vere utruleg mykje feil i denne transkripsjonen).

Redigert: Viktigaste feilen i transkripsjonen er at fødselsår feilaktig er blitt til alder.

 

I dette tilfellet gjev Geni mogelegheit til å komme ut med rett informasjon der Historisk Befolkningsregister og (det vanlegvis så seriøse) Digitalarkivet feilar. Mitt poeng er her at feil kan skje alle stader, uavhengig av nasjonalitet eller organisasjonsform. Dessutan er det verken Digitalarkivet, HBR eller Geni som må ta ansvaret for eventuelle feil, det er det faktisk brukarane eller dei som har gjort transkriberingsjobben som må gjere.

Endret av Torbjørn Igelkjøn
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

2 timer siden, Are S. Gustavsen skrev:

Dette er vel i bunn og grunn fortsatt et spørsmål om bevissthet rundt eierskap og kontroll av egen slektsdata.

 

Hvem eier og kontrollerer opplysninger og koblinger gjort vedrørende trådstarters mor?

 

Kunne og burde trådstarter ha innsett at dette kunne komme til å skje? Nemlig feilkoblinger og blokkeringer av rettemuligheter.

 

Er ikke den beste anbefaling og ikke gi fra seg denne type kontroll til utenlandske selskaper?

 

Mvh Are

 

 

Are, her tror jeg du misforstår stort. Per Otto sitt tre er på Geni, og feilkoblingene og trærne han snakker om som har feil opplysninger, er på My Heritage. Det er to forskjellige programmer og er langt fra så tett sammenkoblet at dersom du finner en feil i MyH og du har et tre på Geni, så kan du rette opplysningene på MyH.

 

Per Otto sine opplysninger angående hans tre på Geni når det gjelder hans mor anser jeg som korrekte, disse opplysningene er lagt inn av han selv og kan kontrolleres og endres av han selv. Det gjelder ikke opplysningene om samme personer på MyH som ikke er lagt inn av Per Otto, men av flere andre personer, og da er det de som eier og har kontrollansvar for de dataene. Så på Geni har Per Otto kontroll, på MyH er det administratorene der som har kontroll.

 

"Kunne og burde trådstarter ha innsett at dette kunne komme til å skje? Nemlig feilkoblinger og blokkeringer av rettemuligheter." Absolutt nei. Per Otto har ikke lagt disse inn på MyH, så han kunne neppe ha innsett at andre skulle gjøre det i et annet program enn det han bruker. Feilen er de andre sitt ansvar og ikke Per Otto sitt, og hans rettemuligheter er ikke mer blokkert enn om jeg hadde lagt inn din nærmeste slekt i et av mine program og du fant ut at der var noe feil, så kunne ikke du heller gått inn og rettet dette selv.

 

Dette har ingenting med å gi fra seg kontroll til utenlandske selskaper. Dette har å gjøre med at noen brukere av en programvare (MyH) har feil i sin slektsforskning, og en annen person som bruker et annet program har funnet ut av dette, men kan ikke rette dette opp siden han ikke har mulighet til å redigerer opplysningene i de andre brukernes program. På samme måte som dersom du fant ut av at jeg hadde feil om din slekt i mitt slektsforskningsprogram, så hadde ikke du, Are, hatt noen mulighet til å rette det opp selv.

 

Mvh Remi

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sidan dei to trea no er blitt slått saman med "Verdenstreet" bør Per Otto gå over profilane sine, kontrollere at opplysningane stemmer og løyse evt. datakonfliktar som oppstod ved samanslåingane.

 

Eksempel:

 

5a6d5e38558d4_utennavn.thumb.jpg.0a715cac6861bb6a7955902b49164f4a.jpg5a6d5e65ae8db_utennavn.thumb.jpg.16933383e09685aa73746813ac4d9bda.jpg

 

Vel 1853 eller 1855, og klikk Lagre.

Endret av Torbjørn Igelkjøn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Remi skrev:

 

 

Are, her tror jeg du misforstår stort. Per Otto sitt tre er på Geni, og feilkoblingene og trærne han snakker om som har feil opplysninger, er på My Heritage. Det er to forskjellige programmer og er langt fra så tett sammenkoblet at dersom du finner en feil i MyH og du har et tre på Geni, så kan du rette opplysningene på MyH.

 

Per Otto sine opplysninger angående hans tre på Geni når det gjelder hans mor anser jeg som korrekte, disse opplysningene er lagt inn av han selv og kan kontrolleres og endres av han selv. Det gjelder ikke opplysningene om samme personer på MyH som ikke er lagt inn av Per Otto, men av flere andre personer, og da er det de som eier og har kontrollansvar for de dataene. Så på Geni har Per Otto kontroll, på MyH er det administratorene der som har kontroll.

 

"Kunne og burde trådstarter ha innsett at dette kunne komme til å skje? Nemlig feilkoblinger og blokkeringer av rettemuligheter." Absolutt nei. Per Otto har ikke lagt disse inn på MyH, så han kunne neppe ha innsett at andre skulle gjøre det i et annet program enn det han bruker. Feilen er de andre sitt ansvar og ikke Per Otto sitt, og hans rettemuligheter er ikke mer blokkert enn om jeg hadde lagt inn din nærmeste slekt i et av mine program og du fant ut at der var noe feil, så kunne ikke du heller gått inn og rettet dette selv.

 

Dette har ingenting med å gi fra seg kontroll til utenlandske selskaper. Dette har å gjøre med at noen brukere av en programvare (MyH) har feil i sin slektsforskning, og en annen person som bruker et annet program har funnet ut av dette, men kan ikke rette dette opp siden han ikke har mulighet til å redigerer opplysningene i de andre brukernes program. På samme måte som dersom du fant ut av at jeg hadde feil om din slekt i mitt slektsforskningsprogram, så hadde ikke du, Are, hatt noen mulighet til å rette det opp selv.

 

Mvh Remi

 

Remi,

 

Det er ingen store misforståelser her, ja unntatt det at de fleste slektsinteresserte innledningsvis synes å misforstå forretningsideene til Geni og MyHeritage.

 

I mitt innlegg ovenfor har jeg ikke pekt på noen enkeltaktør, men pekt på generelle problem knyttet til eierskap og kontroll av opplysninger. Det er mulig at Geni ikke skal henges ut som noen spesifikk "synder" i denne sammenheng, men på en generell basis er tilnærmingen til kvalitetssikring av data hos både Geni og MyHeritage under enhver kritikk. Dette er dessverre ikke noe som kommer til å endre seg med det første, så derfor vil regelmessige varsko være på sin plass.

 

Den beste måte å rette opp feil, er uansett å publisere de riktige sammenhengene i troverdige og vederheftige publikasjoner. Så takk til Per Otto for  dette eksemplet. Det er ingenting sjokkerende nytt, men likefullt viktig å sette fokus på problemet.

 

Mvh Are

Endret av Are S. Gustavsen
Korrektur
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.1.2018 den 17.10, Torbjørn Igelkjøn skrev:

 

Dei fleste som driv med dette ynskjer jo at treet deira skal vere korrekt, så det luraste vil (iallefall i fyrste omgang) vere å gjere administrator av profilen, evt. den som har lagt dette ut merksam på feilen.

Jeg gjorde vedkommende oppmerksom på det for flere måneder siden, uten at det ha skjedd noe. 

 

For å gjøre en lang historie kort, så oppretta jeg en profil på MH for nesten fem år siden.  Jeg har ikke betalt, kommer heller ikke til å gjøre det, og jeg har ikke redigeringsmulighet i treet hvor jeg står med feil navn, kun i et par andre trær hvor jeg er invitert til å være "medlem".

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
On 1/28/2018 at 1:18 AM, Torbjørn Igelkjøn said:

Historisk befolkningsregister har greidd å blande desse personane:

http://www.histreg.no/index.php/person/daid/pv00000001265225

 

Jeg har splittet opp disse personene i befolkningsregisteret og lagt inn referanser til Geni for hver av personene.

Det vil nødvendigvis være feil i befolkningsregisteret. Jeg vil oppfordre personer som finner feil å registrere seg og rette det opp. Jeg vil også oppfordre til å bruke merknadsfeltet på hver personside. Her er det mulig å begrunne lenkingen og gi yttereligere informasjon om f.eks. foreldre og barn man ikke finner i kildene og derfor ikke klarer å lenke til. Man kan også skrive om bosted, yrke eller annen informasjon om personen eller nærmeste familie. Det er også mulig å sende epost til histreg@nr.no og så vil jeg rette opp i den grad jeg har kapasitet. 

  • Takk 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.