Gå til innhold
Arkivverket

Kyrre2 og oppdatering av Augustus2


Leif B. Mathiesen
 Del

Recommended Posts

På sommeren 2016 spurte jeg Slekt&Data om de planla en oppdatering av Augustus2.

Bakgrunden var at jeg synes Augustus2 fra 2013 var gammeldags og at flere Chrome-basserte nestlesere ikke direkte leser XLS-filer.

Jeg fikk  svar fra Slekt&Data at de ikke ville oppdatere Augustus før Kyrre2 var godkjent.

Så hvordan er det med Kyrre2 ?

Endret av Leif B. Mathiesen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er blitt kraftig forsinket med Kyrre2. Det kom noen innspill til høringsutkastet som vi skal innarbeide, men vi har ikke kunnet prioritere dette arbeidet. 

Jeg vil ikke love noe om når vi får tid til å se nærmere på dette, men det er ikke glemt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anette, som leder i Kirkebokregistreringsprosjektet i Slekt og Data Norge, må jeg bare si at dette er svært kritikkverdig. Vi, og andre, leverte inn våre kommentarer til Kyrre 2.0 i 2013. Vi har hatt møter om dette temaet flere ganger siden 2013 der vi har ettertrykkelig sagt at dette arbeidet er svært viktig. Når arkivverket da ennå ikke har klart å prioritere dette arbeidet er svært kritikkverdig. Dere er fullstendig klar over at Augustus ikke vil bli videreutviklet før dere har Kyrre 2.0 godkjent, og da lurer jeg på hvorfor dere ikke prioriterer dette arbeidet.

 

Det er ikke store jobben for dere å få denne standarden opp og gå slik at vi som er avhengige av den kan få videreutviklet våre verktøy for å gjøre jobben deres ved DA enklere og for at Norges registratorer og korrekturlesere skal få en god standard og gå etter og en god programvare å arbeide med.

 

Nå er det snart 5 år siden denne høringen kom ut. Da er det absolutt på tide at standarden blir godkjent og vedtatt. Det er ikke så store jobben for dere å få gjort de små endringene som evt. kom fram i høringen, i forhold til utkastet, at dere trenger 5 år å få gjort dette.

 

Så nå håper jeg at dere får dette gjort innen rimelig tid, for vi har programmerere som bare venter på at dere får gjort jobben, og som du ser så er der registratorer som bare venter på at disse oppdateringene skal bli gjort i Augustus. Vi venter kun på at dere skal få vedtatt Kyrre 2.0, men inntil det skjer, så vil heller ikke Augustus bli oppdatert.

 

Hilsen

Remi Pedersen

Leder Kirkebokregistreringsprojektet Slekt og Data Norge.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig med deg i at dette ikke er bra. Vi skulle ha fulgt opp arbeidet, men det har vært andre og mer presserende oppgaver som har krevd all tid av oss. 

 

Jeg må få legge til at det å få standarden ferdig er som du sier ikke den største jobben, men det å tilpasse dataene våre til standarden krever derimot en større jobb. Vi kan ikke lansere en standard og si at det er den alle skal følge, hvis vi ikke har gjort de nødvendige endringene på datastrukturen vår. Det gjelder for import av data vi mottar og søk og visning av publiserte data. Her må vi også gjøre endringer i eksisterende data selvsagt.

 

Vi skal få dette ferdig, men vi må gjøre noen avklaringer internt før jeg kan si noe mer konkret om når. For videreutviklingen av Augustus kan vi selvsagt gå i dialog noe før standarden lanseres slik at Augustus også kan være klar ved lansering. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha, Anette. Da ser jeg fram til å høre fra deg når vi kan sette i gang med ny versjon av Augustus.

 

Mvh

Remi Pedersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.