Gå til innhold
Arkivverket

Sylow


Torbjørn Pihl
 Del

Recommended Posts

Gjennom mere enn 120 år har forskjellige etterkommere på ulike tidspunkter og gjennom ulike kanaler og kilder søkt å etterspore opprinnelsen til slekten Sylow, men, så vidt undertegnede bekjent, uten sikre funn. Det man vet, eller hva i alle fall undertegnede vet, er at brødrene Peter (død 1719) og Mathias Didrichsen Sylow (ca. 1670-1705) kom til Norge, formodentlig helt på slutten av 1600-tallet. Peter S. kom til Trondhjem hvor han ble rådstueskriver. Mathias kom til Grimstad, men om ham vet jeg ikke noe mere. Det har vært sagt at brødrene kom fra preussisk Pommern. Flere offiserer av  navnet Zylow er nevnt i Hirsch´ danske militærbiografier. men uten av de to brødrene lar seg knytte til noen av disse.Har noen i de senere år klart å finne ut av dette?         Torbjørn Pihl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om dette er til noen hjelp ang. Mathias.

 

Lassen:

Anne Mathisdt. Sylow.

1.g. .... 17.... med Christen Koch/Kok.

2.g. Arendal 11/11 1727 med uk. Henrik Petersen Wegner, trol. 7/1 1727.

      Skifte Arendal by. 2 1726-33, s. 73: Anne Matisdatter Sylloe, sk. e. mannen Hendrik Pedersen Weiner

3.g. Arendal 30/8 1731 med uk. snekker Sti Nielsen, trol. 31/1 1731.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Sylow jobbet jeg med for noen år siden bl.a. med utgangspunkt i nevnte Anne Mathisdatter Sylow.

 

Hennes far var Matthis Dirichsen Sylow, skipper f. c1670 i Danmark og dør etter 17.mai.1705 i Grimstad. Han var gift med Margrethe Mouritsdatter Thorup f. 1659 på Torup Ladegård, Ørum, Randers, Danmark. Hun datter av Mourits Christensen Thorup begr. 12.apr.1692 i Skanderborg, Danmark og Anne Nielsdatter 1627 begr. 30.sep.1712 i Skanderborg. Mourits hadde mange barn, bl.a. fogd i Nedenes, Christian Mouritsen Thorup og stiftsskriver Peder Mouritsen Thorup. Sistnevnte gift i Landvik, Grimstad.

 

Matthis Dirichsen Sylow var sønn av Dirich Sylow som jeg dessverre ikke har noen data på. Matthis var også strandsidder på Ytre Bie i Fjære sogn. Margrethe lever i Grimstad i 1716.

 

Matthis og Margrethe hadde også datteren Mette født jul.1700 i Arendal, begr. 28.des.1725 i Arendal. Trolig ugift.

 

Anne f. 1702 død 18.mai.1772 i Arendal gift 23.aug.1722 i Øyestad med Christen Koch 1699-9.jun.1724 (Arendal). Et barn - Anne Margrethe 1722-1757 (gift 1) Basse, 2) Kuur). Christen Koch kan følges bakover i Arendal.

 

Annes 2. ekteskap med Hendrich Petersøn Wegner ga også ett barn, nemlig Henrik Christen Henrichsen Wegner f. 10.des.1729 i Arendal. Hendrich kan være han som ca 1705 søkte stilling som tolder i Horsens , jfr. Nygaard sedler.
Sannsynlig far Peder Christoffersen Wegner, Horsens, Ålborg, Danmark 1720 Alling, Skanderborg, Danmark.

 

Annes 3. ekteskap med mestersnekker Stie Nielsen Tostrup resulterte i 6 barn. Henrich Christian 1733-1733, Niels Stiesen 1737-før 1773, Mette Malene Stiesdatter 1738-før1793 (gift Damsgaard), Anne Marie Stiesdatter 1741-1765. Helvig Stiesdatter 1742-før 1746, Helvig Stiesdatter 1746-1769 (gift Westergaard - hans 2.). Flere av Sties barn brukte Tostrup.

 

Du var selv med på denne tråden, Torbjørn: https://forum.arkivverket.no/topic/189171-sylow/?tab=comments#comment-1602207

 

Mere her https://forum.arkivverket.no/topic/189265-skifte-nedenes-1700-christian-mouritsen-torup/?tab=comments#comment-1602236

 

 

 

 

 

 

 

Endret av Leif Salicath
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar fra Berit Knudsen og Leif Salicath, som også svarte meg forrige gang jeg hadde dette emnet fremme i 2014. Jeg har selvfølgelig notert meg de opplysninger som fremkom, og arbeidet også, som det likeledes fremkommer, en del videre med saken - dog uten egentlige resultater. Man opplever en og annen gang at gjenopptagelse etter noe år kan føre til at nye lesere og/eller nye opplysninger kan gi nye spor. Det ser dessverre ikke ut til - i denne omgang -  å bli tilfellet her. Men spørsmålet om de to brødrene Sylows opphav burde være løsbart, så man får håpe at nye spor vil dukke opp engang.                                  Med vennlig hilsen      Torbjørn Pihl  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.