Gå til innhold
Arkivverket

Krigsseileren


Knut Ulrik Brattland
 Del

Recommended Posts

Min grandonkel Paul Kristian Adolf Ulriksen var sjømann under andre verdenskrig.  Han var født 14.  mai 1906 på Vega i Nordland.  Han overlevde krigen og ble gift i England i 1953.  12. november 1978 var hans dødsdato og er begravet i Waltham Forest, Essex, England.

Han var på besøk i Norge på 50-tallet, men fortalte ingenting om krigsopplevelsene.   I tillegg er de borte, alle som møtte ham da.

Finnes det noe sted hvor man kan få nærmere opplysninger om hvilke skip han seilte og andre hendelser av betydning under krigen?

Mvh Knut B

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Send en epost til post@arkivverket.no , du vil trolig kunne få seilingsliste for den tida han var tilknyttet Norge.

 

Om fartstid for sjøfolk:

https://www.arkivverket.no/dokumentasjon/til-sjos/fartstid-for-sjofolk

 

Om nordmenn i krigen:

https://www.arkivverket.no/utforsk-arkivene/andre-verdenskrig/han-far-var-med-pa-noe-under-krigen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Hei Knut.

datt bort i denne  gamle samtalen. Paul besøkte Trondheim først på 70 tallet. Jeg var bare 10-12 år den gangen, Det jeg vet fra familien er at han skal ha vært med på D-dagen. Han var ikke så interessert om å snakke om historien sin. Besøkte enka et par ganger i London og hun fortalte at hun hadde lyst til å besøke Norge og lære seg norsk, men Paul var ikke interessert. Har høtr at ha hadde kjørt en skute på grunn til min farfars fortvilelse, (Jens Ulriksen Los)  Hvis du har fått tilgang til noen informasjon om Paul som du har lyst å dele så er jeg interessert.

Mvh

Geir Ulriksen Barnebarn til Jens Ulriksen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.