Gå til innhold
Arkivverket

Hjelp til å løse et lite familiemysterium. Faaberg i Gudbrandsdalen


Ida karoline stenberg
 Del

Recommended Posts

Min oldefar Martinus Skansen fra Faaberg fikk en gang besøk av en prest fra Øyer. Denne presten forsket på slekten til Lars Skrefsrud og mente at min oldefar og Skrefsrud var beslektet. Dessverre var ikke min oldefar spesielt interessert i slektsforskning og vi fikk aldri vite hva slags informasjon denne presten satt på. (Presten skulle hete Møllerløkken eller noe lignende) 

 

Generelt er denne siden av slekten veldig lite utforsket, men her er hva vi vet: 

Min Oldefar het  Martinus Olsen ( Skansen) født ca 06.07.1898

Hans far het Ole Olsen (skansen) ( født ca 1858 på Faaberg) hans mor het Matia Nilsdatter (født ca 1858 på Faaberg)

Han hadde også en rekke søsken. I denne folketellingen kan man finne de fleste av dem samlet:https://digitalarkivet.no/census/person/pf01036437003430

 

Martinus Olsen sin far Ole Olsen ( skansen) sine foreldre het :

Ole Kristensen/ Christensen ( født ca 1821 på Faaberg) og Ingeborg/ Engeborg Kristensdatter (født ca 1821 på Faaberg) 

 

Martinus Olsen sin mor Matia Nilsdatter sine foreldre het: 

Niels Johnsen ( født ca 1823. Død ca 1879. Tilhørte svastum Sogn gausdal prestegjeld) og Beret/ Berit Johnsen/ Olsdatter (født 1823 faaberg/vestre gausdal) her dukker de opp på folketellingen i 1865

https://digitalarkivet.no/census/person/pf01038065002058

 

Etter dette klarer jeg ikke finne foreldre eller søsken.  Om vi skulle være i slekt med Skrefsrud regner jeg med det burde være på Ole Kristensen/ Christensen og ingeborg/ Engeborg Kristensdatter siden ettersom de kommer fra Faaberg. Denne andre siden ser ut til å komme fra Gausdal. 

Sitter rett og slett fast. Er du i slekt med noen av disse folkene selv? Eller har noen gode tips mottas det med stor takk. Alt av info du kan finne er til hjelp!

 

ida karoline stenberg

455EA33C-D718-4E2C-BEFA-F3796564ECB4.jpeg

A5D5419E-4AA9-4B40-9FB9-27C0DB63A37F.jpeg

Endret av Idakste
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Idakste skrev:

Min oldefar Martinus Skansen fra Faaberg fikk en gang besøk av en prest fra Øyer. Denne presten forsket på slekten til Lars Skrefsrud og mente at min oldefar og Skrefsrud var beslektet. Dessverre var ikke min oldefar spesielt interessert i slektsforskning og vi fikk aldri vite hva slags informasjon denne presten satt på. (Presten skulle hete Møllerløkken eller noe lignende) 

 

Generelt er denne siden av slekten veldig lite utforsket, men her er hva vi vet: 

Min Oldefar het  Martinus Olsen ( Skansen) født ca 06.07.1898

Hans far het Ole Olsen (skansen) ( født ca 1858 på Faaberg) hans mor het Matia Nilsdatter (født ca 1858 på Faaberg)

Han hadde også en rekke søsken. I denne folketellingen kan man finne de fleste av dem samlet:https://digitalarkivet.no/census/person/pf01036437003430

 

Martinus Olsen sin far Ole Olsen ( skansen) sine foreldre het :

Ole Kristensen/ Christensen ( født ca 1821 på Faaberg) og Ingeborg/ Engeborg Kristensdatter (født ca 1821 på Faaberg) 

 

Martinus Olsen sin mor Matia Nilsdatter sine foreldre het: 

Niels Johnsen ( født ca 1823. Død ca 1879. Tilhørte svastum Sogn gausdal prestegjeld) og Beret/ Berit Johnsen/ Olsdatter (født 1823 faaberg/vestre gausdal) her dukker de opp på folketellingen i 1865

https://digitalarkivet.no/census/person/pf01038065002058

 

Etter dette klarer jeg ikke finne foreldre eller søsken.  Om vi skulle være i slekt med Skrefsrud regner jeg med det burde være på Ole Kristensen/ Christensen og ingeborg/ Engeborg Kristensdatter siden ettersom de kommer fra Faaberg. Denne andre siden ser ut til å komme fra Gausdal. 

Sitter rett og slett fast. Er du i slekt med noen av disse folkene selv? Eller har noen gode tips mottas det med stor takk. Alt av info du kan finne er til hjelp!

 

ida karoline stenberg

455EA33C-D718-4E2C-BEFA-F3796564ECB4.jpeg

A5D5419E-4AA9-4B40-9FB9-27C0DB63A37F.jpeg

 

 

Kanskje du kan endre til ditt fulle navn? :-)

https://www.digitalarkivet.no/content/change-display-name

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja! Selvfølgelig. Håper jeg gjorde det riktig nå

Endret av Ida karoline stenberg
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit med noen lenker.

 

Martinus f 6/7,døpt 24/7-1898.

Foreldre>:

Gardbruger Ole Olsen 1857 og Hustru Mathea Nilsdatter 1857.

Martinus  f 6/7-1898,døpt 24/7-1898.

Foreldrene's bopel:Skandsen.

Foreldre:

Ole Olsen f 1857 Hstr. Mathea Nilsd. f 1857.

 

----

 

  • Tellingsår: 1910
  • Kommune: Fåberg
  • Kommunenummer: 0524
  • Navn på bosted: Skansen

Antall personer registrert på bostedet: 7. Trykk på tidslinje.gif for å se på tidslinjen for personen.


  Navn Familie-stilling Sivil-stand Yrke Fødselsår Fødested Etnisitet
tidslinje.gif Ole Ols. hf g gaardbruker tømmerkjører 1858 t  
tidslinje.gif Matia Nilsd. hm g husstel og fjøsstel 1859 t  
  Martinus Ols. s ug   06.07.1898 t  
  Tina Olsd. d ug   30.09.1890 t  
  Oline Olsd. d ug   10.04.1904 t  
  Marie Sigvardsd. datterdatter ug   25.04.1909 t  
  Ole Ols. s g tømmerhugger 1857 t  
 
----
  • Tellingsår: 1900
  • Kommune: Fåberg
  • Kommunenummer: 0524
  • Navn på bosted: Skandsen
Antall personer registrert på bostedet: 7. Trykk på tidslinje.gif for å se på tidslinjen for personen.
  Navn Familie-stilling Sivil-stand Yrke Fødselsår Fødested Etnisitet
tidslinje.gif Ole Skandsen hf g Gaardbeuger S. 1857 Fåberg  
tidslinje.gif Mathia Skandsen hm g Gaardmandskone 1857 Fåberg  
  Anna Skandsen d ug Datter 1887 Fåberg  
  Ole Skandsen s ug Søn 1893 Fåberg  
  Netta Skandsen d ug Datter 1896 Fåberg  
tidslinje.gif Martenus Skandsen s ug Søn 1898 Fåberg  
  Tina Skandsen d ug Datter 30.09.1900 Fåberg  
 
----
 
Datteren Anna ble født 20/6,døpt 31/7-1887.
Nr 21
Oppland fylke, Fåberg i Fåberg, Ministerialbok nr. 8 (1879-1898), Fødte og døpte 1887, Side 52
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/kb20070115670057
 

----

 

Ole Olsen f 15/10-1857,og Mathea Nilsdatter 19/1-1858,ble viet 27 april 1883  Fåberg.

Brudgommen's far:Hmd Ole Christensen ved  øvre Dal.

Bruden's far:Hmd Nils Johnsen ved Skinstadrud.

Nr 5

Oppland fylke, Fåberg i Fåberg, Ministerialbok nr. 8 (1879-1898), Viede 1883, Side 229
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/kb20070115670212
 

 

 

 

 

 

 

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er særlig bakenfor der jeg sliter veldig med å finne noe. Altså foreldrene til Ole Olsen Skansen: Ole Kristensen/Christensen 1821 og ingeborg/ Engeborg  Kristensdatter 1821 ( Faaberg ) og foreldrene til Mattia NIlsdatter : Niels Johnson 1823 og beret/ Berit Johnsen olsdatter 1823. (Gausdal)

 

Har lett etter dem i kirkeboken, men klarer ikke finne foreldrene deres. Begynner å bli vanskelig å lese

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang lenker;

Det er alltid nødvendig at det blir lagt ved dokumentasjon på det som er funnet.

Slik at man er sikker på at linjen bakover blir riktig. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du funnet vielsen til Ole Christensen og Ingeborg?

Og dåpen til Mathea?

Og vielsen til Mathea Nilsdatter sine foreldre?

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser det stemmer med dato, men vi har alltid trodd at moren het Berit/ beret Johnsen olsdatter fordi min mor fant ut Berit stod oppgitt som angiver for et uekte barn. Her er Matia sammen med Niels og Beret. https://digitalarkivet.no/census/person/pf01038065002058.           

De skal være fra Gausdal, så meget mulig Mattia er døpt der og at de flyttet til Fåberg. Har lett etter vielsene, men ikke klart å finne dem. Skal høre med min mor. Vet hun har lett i kirkebøkene også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du kan selvfølgelig ha rett. Mamma snakket også om en Marthe som et alternativ tidligere, men tilslutt mente vi at Berit var en mer sannsynelig kandidat

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved vielsen i 1883 var det opplyst at bruden var født på Skinstarud 19/1-1858

Faren står som Nils Johnsen ved Skinstadrud.

 

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er meget mulig at navnet er feilskrevet. Det ser definitivt ut som et navn er strøket ut, men jeg klarer ikke lese hva som skulle stå der. Det er akkurat samme problem vi har møtt på som gjør det vanskelig å si om det er Berit eller denne Marthe som er den egentlige moren. Men min mor fant en gang et papir på leiermål. Skal prøve å finne det igjen. Da stod Berit oppført som angiver. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Mattea skal være ektefødt, men hun fikk selv barn utenfor ekteskapet. Med tre forskjellige men tror jeg. Da var det en Berit olsdatter som annga henne. 

 

Mystisk. Kan virke som han har vært gift med både Marthe og Berit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja! da blir det jo litt merkelig om han skulle være gift med både Berit og Marte sånn i forhold til fødselsdatoene til barna. Forstår ikke hvordan det henger sammen altså.  Skal søke litt på Marte i kveld. Må finne ut hvem hun er 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.